Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väddö? mats väg på torsdag?

  • jesper_b

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 06:27

    Rullsand är kalas men ska vara lite väst i nordan eller en hel del ost. Har för mig att ren nord ger stökig cross-on. Nord-ost och jag drar dit utan att tveka. Klart bättre än vad jag haft på både Mats väg och Salnö.

    Mats väg inne i viken är som sagt en fin liten våg för surfing, för vågsegling har jag aldrig riktigt fått till det där. I stort sett ingen vind där man vill vara och tight bland mycket surfare. Kul surfing dock som sagt. Ut runt hörnet (lite norrut) är det mer freeridesegling med lite hopp och sånt på toppig havssjö.

    Salnö är kalaskul både att hoppa och slasha vågor, på ett lite mer bändigt vis. Har hört rykten om ren down the line segling där men har lite knepigt att se potentialen. Oftast stökiga lite cross-on-shoriga men punshiga vågor. Kan tänka mig att det ser helt annorlunda ut med lite väst i nordan och ren sideshore eller cross off (då får man nog simma ut en bit). Salnö har dock fördelen, jämfört med t ex Torö) att det ofta blåser som utlovats eller till och med lite till.

    Man kan ju alltid cruisa upp till Väddö och kolla in båda spotsen. Surfa Mats väg eller vågsegla Salnö kan man bestämma där. Fasen kommer knappt ihåg vägen till Mats väg, jag som kan komma loss på torsdag…

    /JB

  • sinclair

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 07:06

    Läge för Åland kanske?

  • fredrik-plantin

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 07:08

    Härligt popp!
    Bra tugg på dig Jesper, vi kommer klart få loss dig när det brallar A-team style

  • stoorfaen

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 10:49

    Sweet, denna tråd har jag väntat på! Reka lite på Salnö dna före julafton och måste kolla om nån har kört viken öster om den första viken man kommer ner till?

  • poppo

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 11:05
    stoorfaen;546132 wrote:
    måste kolla om nån har kört viken öster om den första viken man kommer ner till?

    känner en pajsare som åkte in i den av misstag på invägen (grå starr?). rekade lite då och tror inte på den. det är några grund och det känns smalt, dessutom blir det onshore på nord/nordväst. men jag blir gärna motbevisad!

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 11:35

    En sak om Salnö (japp, lite dörrvaktsvarning här!)…

    Tänk på hur ni parkerar och kör INTE hela vägen ner till vattnet på den breda stigen!

    Jag föredrar för övrig Salnö över Mats väg alla dar i veckan. Och det måste finnas mycket kvar att utforska däruppe, har mina ögon på ett par ställer runt Grisslehamn/Singö…

  • fredrik-plantin

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 11:52

    Alles klar!
    Har du så dela med dig 🙂

  • petter

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 15:47
    poppo;546136 wrote:
    känner en pajsare som åkte in i den av misstag på invägen (grå starr?). rekade lite då och tror inte på den. det är några grund och det känns smalt, dessutom blir det onshore på nord/nordväst. men jag blir gärna motbevisad!

    he he dont go there! dessutom tunt med vind innanför vågorna, trodde aldrig han skulle lyckas ta sig ut ur viken igen 🙂 men jag håller med, jag vill också bli motbevisad!

  • petter

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 15:56
    dr Masse;546139 wrote:
    En sak om Salnö (japp, lite dörrvaktsvarning här!)…

    Tänk på hur ni parkerar och kör INTE hela vägen ner till vattnet på den breda stigen!

    Jag föredrar för övrig Salnö över Mats väg alla dar i veckan. Och det måste finnas mycket kvar att utforska däruppe, har mina ögon på ett par ställer runt Grisslehamn/Singö…

    Får nog hålla med. Väddö är ganska vindkänsligt för att bli riktigt bra och salnö är nog det spot som är enklast att pricka. Fördelen är att det ganska snabbt blir vågor, nackdelen är att det nästan lika ofta blir cross on eller nästan rak onshore… har man tur lyckas man pricka den timmen då vridet för sideshore kommer men det är trots allt ett kul ställe även i crosson.

    Väddö är extremt parkeringskänsligt så se till att inte blockera framfart på väg eller infarter!

    Hoppas på torsdag em!

  • fredrik-plantin

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 16:09

    Salnö alltså, så på nordligt blir det rak onshore? sideonshore från badbord?

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 19:58

    Det är rak onshore på N, men ofta blir det lite vinkel nära någon av småöarna/hällarna som ligger nära brytet. Jag tycker det är kul även på rak N, mest för att det faktiskt är hygglig knuff i vågen.

  • fredrik-plantin

    Medlem
    12 maj, 2009 vid 21:11

    Ja vågor gillar vi klart, prognos ser bra ut så segling lär det bli 🙂

  • poppo

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 06:26

    plantan – bara så du vet: salnörevet är en stökig våg, sällan större än gubbe. nordvind = hyfsat rakt på onshore.

    de få gånger det är bra, kan det dock bli väldigt skoj!

    …och som allmän info: lite knivig launch och allmänt stenigt = inget höjdarställe för freeridare som är osäkra på lite shorebreak, kryss, slag och grov sjö.

    hoppas på en bra dag där snart!

  • dr-masse

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 06:53

    Ja, är det för hård rak N så blåser det helt enkelt sönder på revet. Då kan det iofs börja gå vågor mellan hällarna öster om revet…. och att kliva i på 15 sekundmeter eller mer rak N kan som sagt vara intressant.

    Och för att vara en stökig våg måste jag säga att poppo vet hur den skall hanteras. Har sett några riktigt fina off-the-lips av honom däruppe! Själv försöker jag lyckas med min eviga kamp – att hamna på rätt ställe överhuvudtaget…

  • larry

    Medlem
    13 maj, 2009 vid 07:14

    Någon som seglat salnö på OstNordOst?
    Jag gissar att det borde vara perfekt, men har aldrig testat.

    Som någon påpekat tror jag det finns mycke outforskat på Väddö. Tyvärr är det många “privat väg” skyltar.

    Är det någon av er som har några “secret” spots för vågsurfing utöver Mats Väg? Får ni gärna PM:a eller maila mig.
    Jag vill gärna ha några alternativ när vinden inte riktigt vill och man har åkt de 15 milen.

    //L

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väddö? mats väg på torsdag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.