Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väder och vind på favoritstället med sms

  • Väder och vind på favoritstället med sms

    Publicerad av n på 25 maj, 2000 vid 13:58

    Hej igen!

    Jag håller just nu på att spesa hur mitt exjobb ska se ut! Det som återstår är att motivera hur ex-jobbets resultat kan användas kommersiellt, dvs. rent praktiskt, eller indirekt.

    En agent meddelar dig när det är bra förhållande för att vindsurfa. Först gör jag en förundersökning där det bestäms vilken info som är mest intressant att meddela, typ vinden på Torö Stenstrand eller Fituna. Dessutom ställs frågor som hur vindsurfare vill ha infon, baserade på vilka parametrar och vilka värden.
    Det är hemst viktigt att exjobbet avspeglar det vindsurfare vill ha. Det innebär troligtvis att en vindmätare sätts upp på bästa vindsurfingstället. Och det hela går ut på att kommunikation sker båda vägarna mellan användare och teknik. Och då kanske det blir enklare att komma ut och vindsurfa när det är som bäst.

    Jag tar hemst gärna tips. Har ni några frågor så fråga gärna!

    Vi hörs!

    Niklas
    niklas@durietz.com
    0707 30 28 01

    mag svarade 24 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • per

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 15:47

    Låter riktigt intressant ju!

    Det man vill ha är ju framförallt vindriktning och styrka på de olika ställena. Om man skulle kunna knappa sig runt bland olika vindmätare i Fituna/Torö/Björkvik/Ekerö/Tyresö mm och stämma av hur det ser så vore ju det ovärderligt värdefull info. Informationen borde kunna nås både via sms och via nätet.

    Det jag fantiserar om nu är dock en ren lästjänst…ingen info behöver gå från användaren till systemet…var det det du ville ha eller?

    Hur som helst, lycka till!

    mvh

    Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 17:39

    Har du redan formulerat: Syfte: och Mål: för ditt exjobb?
    Ingår den kommersiella delen i dessa?

    Det är alltid klokt att lägga ner MASSOR med energi på att formulera Syfte: och Mål: (givetvis även flera mål) riktigt kortfattat, då blir resten av projektet, exjobbet, etc. rena formalian baserad på tid, resurser och entusiasm.
    Bosse

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 maj, 2000 vid 17:59

    Syfte
    Syftet med detta examensarbete är att ge svar på en rad frågor om hur en agent kan tillfredställa vindsurfarens behov av att känna till förhållandena på Torö Stenstrand.

    Är inte syftet egentligen att specificera ett “tekniskt hjälpmedel” så att surfare enkelt, logiskt och utan tidskrävande informationsinsamling kan bestämma sig om de ska surfa vid Torö Stenstrand eller ej?

    Dina mål tycker jag är bra.

    Tips:
    1) Spana i nya Compac´s handhållna ca 3kKr. En rad utvecklingsavdelningar på olika företag gör det just nu intensivt. Det kommer att krylla med programvaror. (Nej jag jobbar inte på Compac)
    Dom lär komma med inbyggda mobiler men det går ju att koppla till redan nu.

    2) Svenskarna kommer att bli allt mer stressade. Mao den som toppar ergonomin och användargränssnitt blir vinnare de andra blir i allt högre grad losers. Folk kommer i allt mindre grad orka trixa. Mao gör det enkelt och grymt ergonomiskt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 maj, 2000 vid 06:54

    Låter kanon, fixa upp en kamera på Torö, det skulle göra susen!!!

  • mag

    Medlem
    28 maj, 2000 vid 07:13

    Du låter som en god samhällsmedborgare! Jag önskar dig all lycka och framgång i livet och i din strävan att göra Sverige till ett surfvänligare samhälle!
    Lycka till!
    /M

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väder och vind på favoritstället med sms

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.