Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Vädertätning?

  • Vädertätning?

    Publicerad av rrd på 21 mars, 2009 vid 07:10

    Jag har en Canon 40D m telezoom EF-S/EF 17-85/70-300 som jag är mycket nöjd med. Den har en sk vädertätning som det kallas populärt.

    Enl Canon:
    “Skal i magnesiumlegering
    Kamerans slitstarka skal är tillverkat i magnesiumlegering och har tätningar som skyddar kameran från alla prövningar vid tuff användning.”

    Jag har för mig att det i instruktionsboken står att man inte kan använda den under vatten, ok klar gräns!

    Frågan är hur långt man vågar gå, surffotografering kan ju bli hur tuff som helst. Om man står i lätt regn eller stänk från havet, lite sand…

    Och vilken tätning har objektiven, matchar den kamerahuset?

    Vad har ni för erfarenheter/kunskap kring detta?

    ola-h svarade 15 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • spray

    Medlem
    25 mars, 2009 vid 10:20

    Den såkallade vädertätningen är endast mot fukt och dam, kameran är garanterat inte sköljtät

  • swe22

    Medlem
    1 april, 2009 vid 12:53

    Han proffsfotgrafen som fotade på Torö den där överjävliga stormen med ösregn 32m/s. Det var minst sagt dyngblött.

    Han och hans son hade varsin Canon 5D om jag inte minns fel. Det verkade dock funka…

  • svenne

    Medlem
    1 april, 2009 vid 13:05

    Så länge du inte byter objektiv i spöregn så överlever den utan problem. Blir det kallt dyker batteriena rätt snabbt, men lite vatten är inget att gnälla över.
    Däremot sand och damm, det kan döda vilken kamera som helst på nolltid, så torr sand som blåser är värre än regn.

  • spray

    Medlem
    1 april, 2009 vid 22:42

    Idag testade jag “vädertätningen” på min sb900 blixt, tappade den i en å ikväll då jag var ute och fotade. Shit vilken panik man fick, slet upp den från botten och skakade på den, torkade den genast med Tshirten. Den verkar fungera fortfarande iallefall :))

  • the-champ

    Medlem
    5 april, 2009 vid 07:20
    RRD;536169 wrote:
    Jag har en Canon 40D m telezoom EF-S/EF 17-85/70-300 som jag är mycket nöjd med. Den har en sk vädertätning som det kallas populärt.

    Enl Canon:
    “Skal i magnesiumlegering
    Kamerans slitstarka skal är tillverkat i magnesiumlegering och har tätningar som skyddar kameran från alla prövningar vid tuff användning.”

    Jag har för mig att det i instruktionsboken står att man inte kan använda den under vatten, ok klar gräns!

    Frågan är hur långt man vågar gå, surffotografering kan ju bli hur tuff som helst. Om man står i lätt regn eller stänk från havet, lite sand…

    Och vilken tätning har objektiven, matchar den kamerahuset?

    Vad har ni för erfarenheter/kunskap kring detta?

    kör Canon själv och på optiken syns en gummitätning vid bajonetfattninen hur det är med övrig tätning på optiken vet jag inte men finns gummit vid bajoneten så borde det finnas fler tätningar på andra ställen ,knappar,skärpering mm mm.
    “tyvärr” har jag en 30D och den är inte vädertätad men har varit rätt blöt ibland och klarat sig.
    Owe

  • ola-h

    Medlem
    8 april, 2009 vid 15:24

    40D är bara “lite halvtätat” och de objektiv du ar är inte tätade. Så det är lite “hit and miss” vad som händer vid en rejäl rotblöta. Vill man vara säker är det proffsobjektiven och 1D-serien som gäller.

    Men rätt stor grad är det en hel del hype med vädertätningen. Visserligen är det ibland grymt praktiskt att veta att utrustningen även klarar ett par timmars hällregn. Men för t ex vindsurfingfotografering är det ju enkelt att bara ha en platspåse eller liknande runt eftersom man inte är direkt beroende av snabbt handhavande. Och då klarar sig även de “halvtätade” prylarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Vädertätning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.