Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vädret – hur håller ni koll på det?

• Vädret – hur håller ni koll på det?

Publicerad av lerhin på 13 mars, 2012 vid 14:28

Gick min första kitekurs för ca en månad sedan, köpte egen utrustning och har kört på egen hand några gånger nu.
    Idag uppstog en skrämmande situation då det blåste upp riktigt fort. Kollade väderleksrapporten innan jag drog, skulle vara stadig 5-7m/s hela dagen. Gick bra i en timme tills det kom ett jäkla il, blåste upp på mindre än en kvart. Hade bara tur då jag ensam lyckades få ner min 12m2 Envy. Väl hemma såg jag att det blåste 25m/s på närmaste väderleksstation.

Min fråga lyder; hur håller ni koll på vädret under sessionen? Finns det några säkra tecken på att det kommer blåsa upp snart? Klart man kolla efter molnfrontar, men finns det nåt annat?

pelle-surf svarade 12 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • richard-m

Medlem
    13 mars, 2012 vid 15:01

Windguru.com, windfinder.com, yr.no, dmi.dk, ifm.frv.dk Bara att välja ett för prognos, de flesta har vindbyar i prognosen.

Sedan håll koll på moln, täcken på ökande vind på vatten (beror på spot om du kan se långt ut i vindriktningen).

• pelle-surf

Medlem
    13 mars, 2012 vid 23:26

Tyvärr har jag inget direkt svar på din fråga, men då mina intressen alltid varit knutna till kust och hav, fiske,dykning,vindsurfing och nu kite, så har det varit nödvändigt att alltid ha koll på väder och vind. Du skriver inte var du bor eller kitar och väderförhällanden kan nog skilja sig mellan V-S-Ö-kust eller insjö. Själv bor jag på västkusten, och vid lågtrycksbetonat väder, så tycker jag ofta att vinden oftast ökar framför och efter en regnfront. Vid stabilt väder bör det bli bris, är västlig och börjar komma tidig eftermiddag, hur kraftig den blir påverkas nog av hur stora temperaturskillnader det blir mellan land-vatten. Ibland händer det bara att vinden utan förvarning ökar snabbt och mycket, händer ju även att den vrider till en annan riktning hastigt, och detta kan ibland vara svårt att i stunden förutse. Men som Rickard skrev, håll koll på tillförlitliga prognoser, Smhi har jag tappat förtroende för sedan länge, däremot är dmi duktiga när det gäller vädret, Frv är däremot oslagbara vad gäller vind, skiftningar stämmer ofta på timmen. På Viva kan du kolla aktuell vind.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Vädret – hur håller ni koll på det?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.