• Vågbräda?

    Publicerad av nikke på 8 november, 2011 vid 18:24

    Är i fel forum, jag vet! Men eftersom det var dött som i graven i vågsurfingforumet så frågar jag här ändå! 🙂 Måste tjacka en vågbräda och vad skulle ni rekommendera om man velar mellan en vanlig hederlig vågbräda och en SUP? Ska ha den som komplement till windsurfingen var det tänkt. Och kommer surfa mest på västksuten, ev plaska lite i vänern ibland . Är totalt kass på vågsurfingbrädor kan jag erkänna!

    nikke svarade 12 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • fraddanr

    Medlem
    9 november, 2011 vid 15:12

    som komplement definitiv SUP, allroundshape runt 10-12 fot. Jag tycker vågsurfing konkurrerar med vindsurfing här på västkusten, spränger du danmark kan vi ta en ny diskussion då 😉

  • doc

    Medlem
    9 november, 2011 vid 20:56

    Över 10 fot behövs knappast om du inte väger över 85-90kg eller prioriterar plattvatten. Däremot hyfsat bred för stabilitet och för att gå igång tidigt på vågen. NahSkwell 9’6″ funkar allround för mina drygt 80kg, Fanatic Allwave ser också bra ut, nya Starboard 9’5 widepoint om man vill ha mer flytkraft. Naish Mana 9’5 kanske?

  • bicless

    Medlem
    10 november, 2011 vid 14:12

    Det är busenkelt fånga vågor på SUP så väldigt lätt insteg. Sen är det klart mer utmanade att svänga och skoja med den på vågen. Jag håller med de andra här, sup kring 8-11″. Jag skulle kört 10″ om det skall gå att paddla plattavatten också. 11″ känns ofta lite väl stor i vågor men det funkar.

  • svenne

    Medlem
    10 november, 2011 vid 19:37

    …fast om du ska använda SUP:en för paddling, go big. Race-SUP:arna är 14 fötter.

  • nikke

    Medlem
    10 november, 2011 vid 20:32

    Väger snarare mellan 95 – 100 nu! 🙂 Vad köpte du för SUP förresten? Prioriterar verkligen inte plattvatten, vem gör det egentligen! 🙂 Förresten så väntar Aeron på dig fortfarande! 🙂

    Doc;675064 wrote:
    Över 10 fot behövs knappast om du inte väger över 85-90kg eller prioriterar plattvatten. Däremot hyfsat bred för stabilitet och för att gå igång tidigt på vågen. NahSkwell 9’6″ funkar allround för mina drygt 80kg, Fanatic Allwave ser också bra ut, nya Starboard 9’5 widepoint om man vill ha mer flytkraft. Naish Mana 9’5 kanske?
  • nikke

    Medlem
    10 november, 2011 vid 20:34

    Hehe..raceSUP är verkligen ingenting för mig…..VÅGOR tack! 🙂

    Svenne;675120 wrote:
    …fast om du ska använda SUP:en för paddling, go big. Race-SUP:arna är 14 fötter.
  • nikke

    Medlem
    10 november, 2011 vid 20:40

    Vi spränger! 🙂

    FräddanR;675051 wrote:
    som komplement definitiv SUP, allroundshape runt 10-12 fot. Jag tycker vågsurfing konkurrerar med vindsurfing här på västkusten, spränger du danmark kan vi ta en ny diskussion då 😉
  • doc

    Medlem
    10 november, 2011 vid 22:19

    Just nu har jag en Angulo Surfa 9’0, en NahSkwell 9’6″ och en Naish Catalina 12’6. Har kört den sistnämnda före jobbet några dagar gångna veckan. Vattenutloppen från den sänkta ståbrunnen gör det lätt att låsa fast brädan i takräcket 🙂
    95-100kg och vågor – en Fanatic Allwave 9.6 har ju 174 liter volym vilket räcker mer än väl för lite komfortpaddling. Jag kör 140 liter till mina 80kg bekvämt.
    Starboards 9’5 WP eller om du vill ha ngt ännu lättare att lära på – SB Whopper borde också funka fint.

  • nikke

    Medlem
    10 november, 2011 vid 22:36

    Du har verkligen samlat på dig några brädor du! 🙂 Få se vad det blir, så drygt att välja! 🙂

    Doc;675139 wrote:
    Just nu har jag en Angulo Surfa 9’0, en NahSkwell 9’6″ och en Naish Catalina 12’6. Har kört den sistnämnda före jobbet några dagar gångna veckan. Vattenutloppen från den sänkta ståbrunnen gör det lätt att låsa fast brädan i takräcket 🙂
    95-100kg och vågor – en Fanatic Allwave 9.6 har ju 174 liter volym vilket räcker mer än väl för lite komfortpaddling. Jag kör 140 liter till mina 80kg bekvämt.
    Starboards 9’5 WP eller om du vill ha ngt ännu lättare att lära på – SB Whopper borde också funka fint.
  • doc

    Medlem
    10 november, 2011 vid 23:09

    Jag har ju i alla fall sålt en – min 7’8″ NahSkwell. Den var för jäkla kul men svår att paddla i chop och vind. Grym till vindSUP dock. Saknar den…

    Gå absolut inte under 30″ bredd till din vikt tycker jag. 32″ som på min Surfa är kanon! Stabil trots låg volym och plockar små vågor. Jag föredrar den i quad-setup i slöa vågor. Lättare att svänga.

  • mangew

    Medlem
    11 november, 2011 vid 11:07

    … och jag är en nöjd köpare. NahSkwellen gav mig många glada miner den gångna säsongen, både med paddel och med rigg :-), visst den är liten och vinglig som SUP, men det är på väg ner för vågen den är som roligast. Jag sitter ofta på knäna på väg ut, funkar bra även när det blåser frånlandsvind och fina vågor rullar in, som Skåne nu i somras 🙂 fortfarande ett leeden kvar från dagen D.

  • nikke

    Medlem
    12 november, 2011 vid 11:06

    Tack för tipsen! 🙂 Ska se vad det blir. Syns i lejet!! 🙂

    Doc;675143 wrote:
    Jag har ju i alla fall sålt en – min 7’8″ NahSkwell. Den var för jäkla kul men svår att paddla i chop och vind. Grym till vindSUP dock. Saknar den…

    Gå absolut inte under 30″ bredd till din vikt tycker jag. 32″ som på min Surfa är kanon! Stabil trots låg volym och plockar små vågor. Jag föredrar den i quad-setup i slöa vågor. Lättare att svänga.

  • fraddanr

    Medlem
    12 november, 2011 vid 12:45

    känner en snubbe som skulle beställa en hokua, tror han skulle sälja sin begagnade mana 10 wood. Vet inte om han har den kvar men du kan ju hojta om du vill höra med honom.

  • nikke

    Medlem
    12 november, 2011 vid 14:23

    Ang brädmärken, är det naish och Nah Skwell som gäller?

    FräddanR;675235 wrote:
    känner en snubbe som skulle beställa en hokua, tror han skulle sälja sin begagnade mana 10 wood. Vet inte om han har den kvar men du kan ju hojta om du vill höra med honom.
  • svenne

    Medlem
    12 november, 2011 vid 15:36
    NIKKE;675237 wrote:
    Ang brädmärken, är det naish och Nah Skwell som gäller?

    Eeh… Det finns typ 1,3×10^4 andra SUP/våg-tillverkare. Raise your glasses.
    Vågsurfingkulturen är inte lika inbitet märkesnördig som vindsurfingen är, som har lite väl mycket tysk läderkalsongstil där alla ska ha samma lika.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.