• Vågbräda

    Publicerad av bjornen på 6 oktober, 2017 vid 13:16

    Tjenare, undrar vilken vågbräda jag bör köpa till ett 4,2 segel, typ optimal storlek. Ska endast användas när det är för stökigt för mina slalomprylar. Kommer bara att åka fram och tillbaka här i Stockholm så behövs absolut inget nyare eller speciella egenskaper. Jag väger 85kg Skulle denna funka eller är den för liten? Några andra tips på brädor som är till salu?
    http://www.surfzone.se/advert/starboard-evo-80-l/

    pete svarade 6 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    6 oktober, 2017 vid 13:56

    Så klart den funkar. Den funkar till mycket mer än att åka fram och tillbaka på, men just för en slalomseglare som vill ha något mindre borde en singlefin vågbräda vara mumma!

    Vill du veta mer om just den där brädan borde Ola H. kunna bidra mycket, han var ju grymt involverad i Starboardvågoisarna innan han började shapa zimmerbretten!

    /JB

    PS: Med singlefin i stökigt plattvatten MÅSTE man bära hjälm!

  • sailortrash

    Medlem
    6 oktober, 2017 vid 14:13

    Vågbrädor är ju rätt trista tycker jag på plattvatten eller chop, men det finns undantag såklart. Jag skulle letat upp en twinfin med platt rocker eller fsw i samma volym istället.

  • fiskmat

    Medlem
    7 oktober, 2017 vid 14:05

    Evo 80 är en synnerligen trevlig bräda, dock är den väl optimerad för vågridning, svängig och lite tvålig känsla vill jag minnas. Jag har förvisso bara testat den en gång i sydafrika så möjligen är jag inte helt rätt person att uttala mig 🙂 Men undvik stubbybrädor, jag tänker att lång och smal är rätt väg att gå här, vissa gamla singel fin vågisar är ju snabba så in i h-e och med förmåga att göra sköna långa skärande gippar och bra kontroll i stökigt vatten. Gäller som sagts tidigare att det inte är för mycket rocker bara. Starboard Acid eller liknande tänker jag vore kick ass. Borde ju finnas mängder med gamla singelfin vågraketer liggande bortglömda och förpassade till historiens bakgård. Gör en efterlysning.

    Apropå efterlysning och om jag tillåter mig att kapa tråden något, jag är på jakt efter en dedikerad Åsa-bräda. Egenskaper som sökes är bra vågridning och hållbarhet. Cirka 80-85 liter, helst quad, starkt byggd, får vara hur sliten som helst bara den är maskinellt ok. Quatro KT 83, nån fräsig flikka eller liknande. Billigt!

  • bicless

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 00:08

    Kan du hitta en fsw tror jag du kommer ha roligare på de om set inte är för ren vågridning. Bättre speed, höjdtagning och stabilitet. Med priset är ju bra och bra alternativ om man vill testa.

  • pete

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 00:48

    När det verkligen blåser apa kan det ändå vara skönt med en vågbräda som går lugnare o mer kontrollerat i vattnet jämfört med en freestyle-wave tycker jag

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.