• kine

    Medlem
    21 april, 2005 vid 17:48

    tja Irie Man,
    jag var oxå på maui nu i mars/april och passade på att testa lite olika brädor som jag ville ha som komplement till min JP 103 -03 nu när jag sålt min cult55. jag väger ca 82 och testade JP RWW 83, evo80/evo74, Angulo 7’8 (80l), rrd FW-04 (87l) och Quatro FW 85. jag valde Quatron då jag tror att den kommer att passa mig bäst i förhållandena jag kommer att segla. evo80 och angulon var grymt sköna oxå. klart man kommer att sakna en riktig vågis “de dagarna” men blir suget för stort så får man väl ändra sig… testade aldrig Fanatic och Goya tyvärr pga men jag kan tänka mig att de var grymma.
    /henka

  • kine

    Medlem
    21 april, 2005 vid 17:53

    glömde skriva att jag testade JP FSW 84 + 91 oxå men jag gillade varken den eller JP RRW 83 speciellt bra. kanske skit bakom spakarna, jag vet inte, men det funkade bara inte lika bra som med Evo, quatro och angulo.
    /henka

  • oldschool

    Medlem
    21 april, 2005 vid 18:38

    ingen ironi henke! jag har samma problem! 10.000 är ju trots allt 10.000…..eller 12.000 som det kan bli confused.gif

  • ola-h

    Medlem
    22 april, 2005 vid 07:45

    Jag skulle nog säga att JP FSW snarare verkar luta främst åt freeridehållet. Flera av våra internationella vindsurfingpublikationer har nyligen gett just JP FSW rätt dåliga betyg för “new school” freestyle. Om jag inte minns fel tyckte t ex tyska Surf tom att radical wave var bättre.

    Just när det gäller freestylewavebrädor är det oerhört svårt att veta vad bradans verkliga karakteristik är innan man testat.

    Bland brädorna jag inte kört men hört mycket gott om så trot jag de två tidigare nämnda Fanatic FreeWave respektive Goya Freewave samt Mistral Syncro 91 passar bra.

    Bland de brädor jag kört så tror jag JP RWW är ett bra alternativ.

    När det gäller “stubbies” som RWW, eller Starboard EVO så är en fördel att du kan få en lättkörd brada som funkar mycket bra i svenska vågor även om du går ned lite i storlek. Personligen tycker jag denna typ av bräda då kan ha ett större spanna v segelstorlekar som funkar. Freestylevågisar i hyfsad storlek tycker jag oftast snabbt blir studsiga när man kör små segel och väljer man dem mindre så blir de svårare i vågridningen. En klassisk vågis får svårt att hålla farten i sega vågor (om inte seglaren har mycket bra teknik) om den är liten och om den är stor så blir den lätt för stor när det tutar i.

  • borje

    Medlem
    22 april, 2005 vid 08:48

    hur står sig Kombat bland nämnda?

  • ola-h

    Medlem
    22 april, 2005 vid 09:36

    Jag har inte kört Kombat själv, så jag kan itne säga exakt. I testar har den fått kritik för att vara seg. Den har väldigt mycket av det “Starbordtypiska” lugnet i chop, verkar det som. Ett område den klarat sig bra i är dock freestyle. I tyska SURF rankaden Kombat 95 som den av freestylevågisarna som var bäst för new school freestyle. Jag vet också att den funkar bra i vågor (från folk jag diskuterat denna bräda med), Så kanske är Kombat verkligen en “riktig” våg-freestyle i alla fall, men blir straffad för sin sämra fartpotential i testerna.

    Boards test tycker jag var intressant, de skiljde på “fast tails” som var snabba “crispiga” brädor och “control biased” som var mer, ja, kontrollorienterade. Faktum är att man kan se antydlingar till motsvarande kategorier både bland klassiska vågisar och “stubbies” också.

    Jag skulle säga att fast tails respektive mer kontrollorienterade brädor skiljer sig en del när det gäller vilka segelstorlekar som funkar. Många fast tails sticker iväg snabbt även med ett relativt brädans volym rätt stort segel men blir snabbare studsig med ett litet segel, man kan säga att dessa brädor tenderar att klara stora segel relativt sin volym. En kontrollorienterad bräda kan visserligen ta ett lika stort segel, men upplevs då segare. Det blir lite mer av en nödlösning. Å andra sidan så bibehåller de sitt lugn med fullt drag med ett litet segel också. I den meningen så klarar sådana brädor bättre av små segel relativt sin volym. De kontrollorienterade brädorna uppför sig i den meningan som en mindre bräda än vad volymen skvallrar om rent prestandamässigt, men har fortfarande kvar volymreserv för att guppa runt på om vinden dör.

    Det första man känner på en bräda är just hur snabbt den sticker iväg och snabb den känns. Därför är det givetvis många som faller för “fast tails”. En “control biased” har sina styrkor på andra ställen och jag tror det bland annat gäller Kombat:en. Windsurf tyckte den kändes som en stor vågbräda (som man dock med den större fenan kunde trimma till ett högra vattenläge, mer lämpat för plattvatten). Boards skrev “a supremely well balanced board that gives a beautufully cushioned ride.

  • stinger

    Medlem
    22 april, 2005 vid 10:09

    Vilken djungel!!! Lägger man sen till en massa olika fentyper/brädtyp så får man nära nog oändliga möjligheter att välja på. Trassligt värre för er som redan kör på nya brädor och är ute efter att “finlira” utrustningen. Jag är glad att jag själv idag har en 80-liters-bräda från början av 1990, vad jag än köper så blir förändringen till det bättre. wink.gif

  • irieman

    Medlem
    22 april, 2005 vid 11:16

    Jo, jag såg också den artikeln i Boards om fast tails kontra control biassed, för min del kändes det som att det var en
    fast tail man ville ha om man ska ha en Freewave, control biassed låg för nära en riktig vågbräda och då var det bättre
    att satsa på en så’n istället. Detta gällde ju Freewave-brädor.
    Men se’n kompliceras bilden ytterligare när stubbisarna kommer in i bilden, även där verkar det som att brädorna skiljer
    sig åt ordentligt gentemot varandra. En Evo är inte speciellt lik en JP RRW, Naish Hybrid är ytterligare lite olik de
    andra o s v. Detta är bara vad jag har hört dock, har bara testat Evo 74 av typen stubbie-brädor.

    Jag tyckte som sagt att Evon kändes ganska konstig till en början, lovade upp direkt o s v, efter ett tag så kändes den
    mycket bättre dock, gick mjukt vattnet och var lite skateboard-aktig till sättet. Dock tyckte jag att Freewave-brädorna
    kändes snabbare.

    Det som talar emot en Freewave är kanske just det att dom blir för studsiga när det brallar i lite precis som du säger Ola.
    Tänkte använda mitt sprillans nya 4.7 Hot SO och mitt 5.4 NP Search primärt till brädan. Kanske även att NP Jet 6.2:an funkar
    bra.
    Kan brädan bli för studsig redan i 4.7-väder eller är det först när det går ner mot 4.2 som man börjar känna av detta?

    Körde själv 4.7 med Goya Freewave 85 på Maui och det funkade bra, fast Goya Wave 78 var ännu bättre i dom förhållandena.

    Skulle vilja hitta EN vågbräda, så att ma inte sitter där med två till slut i alla fall!

    Irie Man

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.