Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda/ Freeride

  • Vågbräda/ Freeride

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 september, 1999 vid 17:05

    Fråga: Vad är det för skillnad på en våg- och freeridebräda om de är i samma storlek? Hur bra går det att köra på plattvatten med en större vågbräda?
    Jag väger ca 73kg och skall skaffa en ny bräda att köra med både på sjö och ute på stora havet. Vad skall jag skaffa för bräda? Jag vill ha en som inte bara går snabbt utan en som man kan ha skoj, hoppa och slå sig på.
    Tack för svar. Peter

    anonym-anvandare svarade 24 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 1999 vid 13:35

    Jag tror att freestyle planar tidigare och kanske svänger lite sämre än våg, de har oftast mer volym, framförallt i nosen(för transitions å sånt).
    Köp frestyle om den ska va någurlunda stor å du ska köra i svedala.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 1999 vid 13:38

    Aha freeride-våg..
    Freeride e mer åt slalom hållet, går fort och inte lika kul att svänga o hoppa med.
    Fr ger mer tid i planing.

  • linsurfer

    Medlem
    17 september, 1999 vid 17:18

    Beror mkt på hur duktig du är. Är du superduktig kan du få en liten vågis att plana tidigt. Är du lite sämre och med tanke på svenska förhållanden så satsa på en freeSTYLE. Planar tidigt, förlåtande pga volym i fören och svänger mkt bra. Vågisarna svänger bara bättre i rena “down the line”-förhållanden pga annan bottenkurva. Vill du ha en bra freeRIDE bräda kan jag rekommendera RRD 266 freeride. Kalasbräda på alla plan.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 september, 1999 vid 18:08

    Men givetvis köp en freestyle bräda, det är bra vågbrädor för sverige.
    Dessutom bra att trixa med.
    Vågbrädor är designade för down the line segling,
    och sådana ställen kryllar det ju faktiskt av. ( NOT)
    Freestyle går faktiskt att segla med i vågor ochså.
    Köp freestylebräda, så kan jag köpa den begagnad nästa år.

  • ola-h

    Medlem
    22 september, 1999 vid 08:34

    Egentligen beror det ju på NÄR du vill att brädan skall fungera optimalt och när du kan tänka dig att ha en bräda som är OK, men inte riktigt bra.

    Om du verkligen vill köra i vågor, lever för de få sidshoredagar som finns och dagligen drömmer om “down-the-line” körning, så är nog en lättplanande vågis att föredra. SOm någon sa, med rätt teknik planar de tidigt.

    Om du gillar vågor, men trots allt inser att det är sällan vi blir välsignade med riktigt bra förhållanden här i Sverige och kan tänka dig lite sämra prestanda när det väl inträffar så är det en freeSTYLE-bräda du skall ha. (FreeRIDE är väl mer rakt-fram-betonade och fungerar nog inte så bra i vågor).

    Vid din vikt klarar du dig med en hyfsat liten freestylebräda som t.ex. Mistral Wave Score V88 (2000), Score V85 (1999) eller kanske till och med en Wave Score V78. I princip kan du köra mindre brädor ju duktigare du är., men kanske är 88 och 85 bättre insjökompromisser.

    Kom ihåg att dessa brädor går att trimma otroligt mycket med fenan. Score V85 är hyfsat bred i tailen (V88 antagligen lite, lite smalare) och kan ta en ganska stor freeridefena (>27cm) för rakt-fram-segling med stora segel. Med en sådan fena går det visserligen fortfarande att svänga bra om farten inte är för hög, men vill man rida lite snabbare vågor och göra snabba svängar i hög fart utan alltför stor ansträngning kan man, allt beroende på segelstorlek, gå ända ned till vågliknande fenor på ca 21 cm. Skillnaden i brädans karaktär blir enorm, mer vågliknande helt enkelt.

    En riktig vågbräda går för övrigt mycket bra på plattvatten i den betydelsen att den är lätt att svänga och går skönt i vattnet. Däremot blir höjdtagning, fart och (delvis) planingsegenskaper lidande. En vågis kan givetvis också trimmas med fenan, men i allmänhet inte lika mycket, man får i princip dras med vågeganskaperna, även på insjön.

    Ola H.

  • p-a

    Medlem
    22 september, 1999 vid 09:36

    Inte att förglömma är mastfotens position, sätt fram den i lättare vindar så sänker du planings tröskeln och ökar höjdtagningsförmågan hos brädan på grund av en längre vatten linje. Sedan när det börjar bralla i, flyttar du den bakåt och brädan blir mer lättsvängd och vågbetonad.
    Med andra ord genom att ändra fena (se Ola.h’s inlägg) och flytta mastfoten kan du anpassa din bräda mycket efter rådande förhållanden.
    Jag väger som dig och har en vågis på 255 men är rejält sugen att komplettera med en freestylebräda runt 260 cm.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 1999 vid 17:23

    Tack för alla bra svar. Vem har en freestylebräda att sälja till mig?
    /Peter
    maila: t95pma@student.tdb.uu.se
    eller ring: 018-511436

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 september, 1999 vid 16:56

    Jag föreslår att du letar upp artikeln i våras i tyska Surf. Den visar i korta drag följande

    Många freeridebrädor är ganska slalomorienterade, men det finns 2 som är bra vågbrädor och riktigt bra slalombrädor. Mistral Flow 266 och F2 Axxis 267 är riktiga allkonstnärer. Mistral Flow (freeride) är snabbare än en Mistral Score (freestyle), planar tidigare, tål mera sjö, går lugnare, men svänger inte lika lätt. F2 Air (freestyle) är lika bra som en freeride F2 på alla punkter utom snabbhet.

    http://www.surf-magazin.de hittar du tester på alla freeride, freestyle och vågbrädor 1999.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda/ Freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.