Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda på västkusten…

  • Vågbräda på västkusten…

    Publicerad av anonym-anvandare på 24 juli, 2002 vid 23:00

    Står inför ett stort inköp.. vägbräda!!
    Ni som har koll?! Vilket märke gäller, och varför? Modell?
    Kommer att segla vågor i halmstad – varbergs trakten..
    Man tackar på förhand!

    ola-h svarade 22 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dannew

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 08:06

    Tjena!

    De flesta märken är bra idag, du får mer fundera på hur ofta du vill segla din vågbräda och vilken karaktär den skall ha. RRD One har fått bra i tester tror den är lite allround, F2 Maui Project är de lättaste och styvaste brädor jag känt på med en radikal design (mkt scope, tunna kanter, akter & för mm), DROPS brädorna är inte bara mkt bra (presis som de flesta brädor) utan även billiga jämfört med andra märken kolla in,

    http://www.come.to/locs.fritid

    Jag var ute i Varberg och körde en Wave/Freestyle i ca 2m rena fina vågor med bra drag i 5.2. Brädan var på 94l och 59 cm bred. Jag väger väl drygt 75l. ASBALL!!! Med en bredare bräda får du snabbare planing och kan bättre ta höjd för att ta avstamp på vågen vilket krävs i Sverige med ofta mer eller mindre onshore förhållanden. Har en kompis som kör F2 MP 8.5 & 8.2. Det blir mkt segling i Sverige på 8.5 bräda med mer volym pga att det inte går så stora vågor här normalt så volym & bred är bra i Sverige, tyvärr…..

    Mina tips:
    – Har du två brädor?
    – Hur vill du att fördelningen av tiden på vattnet skall vara mellan de båda brädorna?
    – Vad väger du?
    – Är du en planingsräka?
    – Kommer du att köra bräda mkt utomlands (Norge, Danmark, Canarieöarna, Marocko mm)?
    – Är du duktig och gillar mindre brädor?

    Ju mer tid du vill ha på vågisen, välj en med hyfsad volym, kanske 80-85l, beror på vad du väger. Vill du segla ofta på brädan och ha en lättseglad bräda, välj en allround vågis. Vill du köra hårt i (få) radikala förhållanden, ta en kompromisslös vågis. Har du bara en bräda, fundera över en Wave/Freestyle. De flesta tillverkarna har lite olika modeller. DROPS t ex har en sideshoremodell (radikal), en mer onshore & wave/freestyle.

    Själv väger jag som sagt 75-80 kg och kommer att köra en F2 MP Wave/freestyle (man får segla mkt och ha kul med en Wave/Freestyle och kan rida vågor bra med dem också) och en DROPS Sean Ordonez 200cc (sideshore 76l, 55 bred). Det blir nog mkt W/F i Sverige och DROPSen för de hårda dagarna samt på resor. Enkelt att träna trick på stora brädan och sedan ta med sig dem till den lilla.

    Som sagt, tänk igenom vad du vill ha ut av din segling, om du kommer att ha två brädor och välj där efter.

    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 08:11

    Tackar!!

  • stickan

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 08:19

    Som tidigare nyss nämts så är det ju en mycket bra sammanfatting av NYA vågbrädor i det nya nummret av VINDSURFING. Kanske kan vara till lite hjälp i djungel av brädor.

    Mvh Stefan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juli, 2002 vid 09:31

    tja! .. kan varmt rekommendera starboard acid …70 och 77 funkar hur bra som helst här hemma ja väger dock bara 75 men så har du ju 88 om du lite större

    halmstad..

  • ola-h

    Medlem
    26 juli, 2002 vid 10:20

    Jag håller med DanneW:s tips. Eftersom du specifikt frågar efter brädor för västkusten har jag ett litet tillägg. Tänk efter vilken typ av vågsegling du vill göra. Här på västkusten (iallafall på de vanligaste ställena) är det som bekant oftast cross onshore eller onshore och vågorna är väldigt sega. I den typen av förhållanden är det många som satsar framför allt på hopp och kanske lite trick. Andra, som jag själv, envisas med att försöka rida vågorna trots att det inteblir lika radikalt de yttre betingelserna är suboptimala. Det behövs lite olika typer av brädor för att göra de två olika sakerna optimalt. För hopp och trick finns en uppsjö av fina wave/freestyle-brädor. Däremot finns det inte så många högprestandabrädor som är funkar riktigt bra för vågridning i cross-onshore. Själv har jag för detta valt Starboard Acid 70. Den har en shape som funkar väldigt bra för just sega sverigeförhållande. Det som skiljer den från de flesta andra brädor är bl.a en väldigt rak ouline på mitten vilket gör att man kan lägga på mycket kraft i bottensvängen även när svängen blir lite längre. Detta trots att kanterna är tunna. Tillsammans med en förhållandevis bred tail kan man därmed hålla lite bättre fart i bottensvängen. Med mer “mauistyle” i shapen måste man vara väldigt försiktig med trycket i svängen för att inte skära fast eller sjunka igenom. En wavefreestyle håller farten bra, men är mycket trögare i svängen. Acid:en är också extremt lugn i svängen och blir därmen väldigt lättkörd i shopiga, snabba sideshoreförhållanden. Nackdelen med en sådan shape är att brädan inte känns like “krispig” som typiska mauibrädor eller wave/freestyle.

    Acid 70 funkar perfekt upp till 5.3 för mig och skulle troligen funka bra även med 5.7, men då är jag lätt och har lätt för att plana. Vill man ha mer volym och något mer lättvindanpassat är Acid 88 ett bra val som trots sin storlek funkar förvånasvärt bra med segel ned mot 4.0 (förutsatt rätt fena).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbräda på västkusten…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.