Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädedjungeln del II

  • Vågbrädedjungeln del II

    Publicerad av sailortrash på 31 augusti, 2015 vid 07:18

    Jag hittade inte min gamlatråd där en hel del bra råd ang. Bra val av första vågis fanns, så der fick bli en ny..

    Det ligger en quattro tempo twin från 2011 ute som beskrivs som enkel att köra och bra i Cross on..84 l. Kommer man ngn vart med sin vågssegling på den, eller är det bättre att leta upp en fanatic quad i samma storlek?

    Det säljs många quattro i år har jag märkt, kanske folk är mindre nöjda helt enkelt, quattro kanske är för större kraftigare vågor helt enkelt?

    goose svarade 8 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 07:48

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?94756

    Quatro Tempo var en av få twin-brädor som hade en snabb rocker när den slog igenom. Jag har inte seglat den, men misstänker att LS Quad brädan hade en del arv från Tempo. Och LS Quad var helt klart en lättseglad och skön bräda.

    Personligen gillar jag kombinationen snabb rocker och twin en hel del och tycker det är lite bortglömt idag. Faktum är att jag kör mina egna vågbrädor, 84, 88 och 100, mest som twin. När det blir större eller mer vind kör jag 84 och 88 som quad. Har inte fått till tri riktigt än.

    Jag tror nog att Quatro Tempo är en bra bräda. Och gillar man att sätta mycket tryck med bakfoten på fenan/fenorna så är kanske inte twin det man uppskattar mest. Men tror säkert att den är kul och bra på vågen och borde absolut vara en bra bräda för att komma en riktigt bra bit med sin vågsegling. Längre än vad de flesta av oss klarar av i alla fall.

    Själv tycker jag att det är extra viktigt med rätt fenor i en twin för att få rätt kombination av fart och driv. Många tidiga twin brädor, tycker jag, hade en kombination av fenor med mindre driv och ganska mycket rocker. Det var superkul på vågen, men gjorde att de för många blev svåra att få igång och, kanske framförallt, ta höjd med.

    En kompis som är en riktigt grym vågseglare tog över ett par av mina favorit twin fenor i US-box (har endast slot i mina brädor numera), MFC VF, med mer driv i till sin Fanatic bräda. Man kan lugnt säga att det blev en rejäl förbättring jämfört med de fenor han hade tidigare.

    Tror mest det är en slump att det ligger några Quatro brädor ute till försäljning, även om några av deras modeller kan ses som mer riktade mot lite rejälare vågförhållanden (som KT quad, t ex).

  • jesper-b

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 13:36

    Twin är grymt bra, i synnerhet i småvågor då man behöver kunna svänga tight. Nackdel kan vara fart och höjdtagning, därför är lite rakare/snabbare rocker på twin bra. Min kättvindsplanka är en gammal hederlig twin med lite rakare och skarpare botten. Kan du köpa en Qtro T billigt så slå till!

    Quaddar är ju ofta kalasroliga och lättseglade, men som man säger: de är twinnar med stödjhul!

    /JB

  • malibu

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 15:29

    Jag har i princip lärt mig (våg)surfa från grunden på en Quatro Twin Tempo. Kan inte jämföra med något men jag gjorde mm hemläxa hyfsat och den fick genomgående bra respons när den kom.

  • sailortrash

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 15:43

    @Jesper B 735456 wrote:

    Twin är grymt bra, i synnerhet i småvågor då man behöver kunna svänga tight. Nackdel kan vara fart och höjdtagning, därför är lite rakare/snabbare rocker på twin bra. Min kättvindsplanka är en gammal hederlig twin med lite rakare och skarpare botten. Kan du köpa en Qtro T billigt så slå till!

    Quaddar är ju ofta kalasroliga och lättseglade, men som man säger: de är twinnar med stödjhul!

    /JB

    Ha

    Saken e klar, twin blir det (om den e kvar vill säga)

  • goose

    Medlem
    31 augusti, 2015 vid 19:24

    @sailortrash 735467 wrote:

    Ha

    Saken e klar, twin blir det (om den e kvar vill säga)

    KÖP! Har kört Tempo Twin 76 i några år och älskar brädan. Svänger som en dröm, snabb planing och kan köras väldigt loose i toppsvängen. Man får använda mycket kant om man inte vill få fenorna att släppa. Det man kan sakna ibland är mer driv i bottensvängen men det är väl en generell egenskap av twin.

    Tycker personligen att Twin med snabb rocker är överlägset i sverige när det är små till halvstora vågor. Seglingen blir mer levande. De kan dessutom användas som en bra BnJ bräda när det pinar på med bra vind. I mitt tycke perfekt för östkusten.

    Ett alternativ till Tempo, som av någon obegriplig anledning Quatro inte längre tillverkar, är Starboard Kode Wave. Snabb rocker och twin. Funderar själv på en K87 som storvågis då Tempo inte längre går att köpa som ny.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädedjungeln del II

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.