Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädedjungeln…hjälp!

  • sailortrash

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 06:00

    Ok, bra att veta!

  • pedersen

    Medlem
    10 juli, 2015 vid 08:32

    Varför inte en Thruster?
    Kosta på dig ett snack med Andy på O´Hana.
    http://ohana.se/shop/brador/quatro-sphere-thruster-2015/

  • dr-masse

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 09:44

    Tycker det verkar som om du zoomat in på en bra bräda, en flerfening runt 90 liter kommer att bli bra med din vikt.

    Eftersom du har din Cross för plattvatten, och som kan följa med i bilen när du åker till Torö/Väddö och funka som back-up, tycker jag du skall satsa på en renodlad vågbräda och inte någon fsw.

    Om du är van vid singelfena och att sätta lite mer tryck på bakfoten kan en tri-fin vara en bra idé. Jag gillar twin, men då behöver man vara beredd på att segla med mindre tryck på fenorna.

  • sailortrash

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 11:49

    jo, det verkar vara en bra start. verkar också som att det kanske är den enda vågis man egentligen behöver, då de (storlekarna) verkar vara ok att segla även i väldigt hårda förhållanden när de inte är singelfin.

    jag vet ärligt inte hur jag seglar, även om jag fattar vad du menar med att segla “på fenan”. det ger väl sig, alla brädor jag testat hitills har vart rätt olika och krävt att man ändrar sin seglingsteknik lite grann.

    Tack för all feedback!

  • dr-masse

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 12:02

    Japp, en vågis runt 90 liter kommer räcka väldigt långt för segling i Sverige för dig, även i mycket vind. Endast när det är fulltryck 4.2 kommer kännas lite stor och när 3.7 åker fram så kan något mindre behövas.

    Och det är helt rätt att olika brädor kräver anpassning och insegling. Håller själv på med det just nu, men inser framförallt att jag har mycket att förbättra i min vågridningsteknik oavsett bräda… vilket är en stor anledning till varför jag tycker vågsegling är så kul, man lär sig alltid nya saker.

    Lycka till med brädvalet och fråga gärna om specifika modeller ifall något dyker upp.

  • john1

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 16:37

    Hej alla vågsurfnings sugna.
    Själv har jag gamla Starboards Acid brädor, men funderad på en ny vågis typ Simmer Quantum ca 86 liter. Mina “gamla Acidbrädor” är ganska så smala 55,5 cm (80 liter och 88 liter). Icke bara det att dom är ganska så smala, men dom har såkallade långa parallella sidor och mkt smal “one foot off) samt ganska så mycket rocker. Detta gör att dom måste ha mkt. vind för att komma igång, men är fruktansvärd bra när det blir tuft i onshoresegling, alltså mkt. kontrollerbara och seglar mjukt.
    Fördelen med en ny bräda är att dom är bredare, plattare rocker och planar därför tidigare vilket är en stor fördel för att komma ut genom “Vitvattnet”.
    Min fråga till dom som vet:
    Hur blir det med en modernare bräda i hård vind och icke perfekta onshoreförhållande med tanke på kontrollerbarhet, har nyare design klarat att kompensera för den större bredden för att undvika att den flyger iväg (lyfter)? Såklart det också beror på fenstorlek etc, men brädans bredd måste väl betyda mycket också.

    JJ

  • sailortrash

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 20:11

    Det där är en bra fråga måste jag säga. För bump jump segling tycker jag nämligen att breda brädor tappar sin fördel redan vid 9-10 m/s, blir bara jobbigt att hålla dem kontrollerat i vattnet. I sådana förhållanden seglar jag hellre på lite längre smala brädor. Vad jag läst om vågbrädor (därav denna tråd) verkar det som om fler fenor väger upp eventuella nackdelar. Mkt verkar bero på att de inte blir samma lyft från flera små fenor som av en stor, åtminstone lyfts det argumentet fram på rätt många olika (oberoende) forum och testsidor..

  • ola-h

    Medlem
    13 juli, 2015 vid 21:03

    Ja, det korta svaret är att bredden på en modern vågbräda egentligen aldrig stör när det gäller segling i mycket vind. En modern vågis “flyger” inte iväg på det sättet som singlefins kunde göra. Hur mjuk och kontrollerad en modern vågbräda känns i chop och mycket vind är i mycket hög grad fråga om detaljer i shapen snarare än om bredden (eller längden).

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 06:18

    Att moderna, flerfenade, vågbrädor är mer lättkontrollerade än äldre singelfenor skulle jag absolut svara “ja” på. Häromdagen var jag ute med en 58.3 bred fyrfening (den gången) och full tryck i 3.7, inga problem alls. För ett antal år sedan hade jag velat ha typ en 52-54 bred singelfenad bräda i liknande vindstyrka.

    Sedan finns naturligtvis skillnad mellan olika brädor oavsett antal fenor när det gäller kontroll, precis som det alltid har varit. Vissa är har mer kontroll än andra. Om jag exempelvis tar de Simmer-brädor jag seglat på senare tid så skulle jag säga att min Frugal 88, som är 59.8 bred, i princip fungerar lika bra i mycket vind som den Fly 85, 56.5 bred, jag hade tidigare gjorde.

    Dessutom skulle jag säga att en kompaktare bräda också bidrar till mer kontroll, det blir liksom mindre att hålla reda på när man fladdrar runt i 18-20 sekundmeter.

  • alexasu

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 08:49

    Jag kör min 60 cm breda quad ända ner till 3.6 utan problem (89 kg). Dock prioriterar jag inte smooth känsla på utsidan, utan kommer hellre igång snabbt på insidan.

  • john1

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 09:49

    Tack alla. Det låter bra. Har länge tänkt på Simmer Quantum som ser ut att ha flera trimmningsmöjligheter.
    JJ

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2015 vid 10:08

    john1, hur mycket väger du?

    Quantum 85 är en kul och allround vågis för svenska förhållanden, gillade den brädan en hel del den veckan jag hade en på lån. Jädrigt lättseglad, och jag gillar verkligen lättseglade brädor.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågbrädedjungeln…hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.