Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågfrälst! Vad behöver jag?

  • Vågfrälst! Vad behöver jag?

    Publicerad av claes6 på 9 oktober, 2009 vid 13:08

    Var nere i Vilshärad förra helgen (lördagen!) och insåg vad vindsurf egentligen handlar om. Första gången för mig i större vågor, och döm om min förvåning, men jag lyckades faktiskt rätt OK! Spolad? Visst! Walk of shame? Visst! Men det var bara upp och ut igen – jag har sällan haft så kul.

    Har precis köpt “from winner to waverider” och tänkte utnyttja årets mörka årstid till lite dvd-pluggande. Och så fort det ges möjlighet – bege mig till Torö och öva mer.

    Men nu till min fråga/mina frågor:
    Jag kör en Fanatic Eagle 113l idag. Den är väl inte optimal i vågor, men får duga tills vidare. Men från tid till annan dyker det ju upp lite vågisar till bra pris härinne. Vad är bra stl/volym att köpa för en vågnybörjare som jag? Jag väger 75 kg. Och är det något speciellt jag ska tänka på?

    Mitt minsta segel idag är 4.4 (gammalt som gatan). Nästa är 5.0. Båda riggas på 430-mast. Tänkte komplettera med en 3.7:a. Är det rätt tänkt? Vilket i så fall innebär att jag behöver komplettera med kortare mast. Är det bra att välja en 370 och använda lång förlängare om man behöver 400 i framtiden? Och är det välinvesterade pengar att köpa carbon, eller kan man nöja sig med enklare grejor? Detsamma gäller bom – funkar det att köra alu-grejor?

    Vore grymt tacksam för lite tips!

    claes6 svarade 14 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 13:19

    Var nere i Vilshärad förra helgen (lördagen!) och insåg vad vindsurf egentligen handlar om. Första gången för mig i större vågor, och döm om min förvåning, men jag lyckades faktiskt rätt OK! Spolad? Visst! Walk of shame? Visst! Men det var bara upp och ut igen – jag har sällan haft så kul.

    – Ja, jädrar vad kul det är med vågsegling! Och jag kör samma program som dig med spolning, skampromenader och hela alltet. Grymt skoj är det!

    Har precis köpt “from winner to waverider” och tänkte utnyttja årets mörka årstid till lite dvd-pluggande. Och så fort det ges möjlighet – bege mig till Torö och öva mer.

    – Du är välkommen!, spana gärna på surfare som Jesper, Tomas, Calle N, Poppo (ny chef, tror jag minsann) och några till på när de går ut, hur de placerar sig på vågen, vilken våg de väljer och var de kliver av.

    Men nu till min fråga/mina frågor:
    Jag kör en Fanatic Eagle 113l idag. Den är väl inte optimal i vågor, men får duga tills vidare. Men från tid till annan dyker det ju upp lite vågisar till bra pris härinne. Vad är bra stl/volym att köpa för en vågnybörjare som jag? Jag väger 75 kg. Och är det något speciellt jag ska tänka på?

    – Om vi pratar Torö, och som fortfarande funkar fint på andra ställen, så tycker i alla fall jag att en bra allroundvågis på runt 80-85 liter med en bredd på på 56-58 borde sitta fin-fint. Ju mer lättseglad den är, desto bättre. Denna kan i framtiden kompletteras med en mindre för de där riktigt blåsiga dagarna.

    Mitt minsta segel idag är 4.4 (gammalt som gatan). Nästa är 5.0. Båda riggas på 430-mast. Tänkte komplettera med en 3.7:a. Är det rätt tänkt? Vilket i så fall innebär att jag behöver komplettera med kortare mast. Är det bra att välja en 370 och använda lång förlängare om man behöver 400 i framtiden? Och är det välinvesterade pengar att köpa carbon, eller kan man nöja sig med enklare grejor? Detsamma gäller bom – funkar det att köra alu-grejor?

    – Jag tycker inte att du skall komplettera med 3.7. Uppdatera din 4.4 istället, om den nu är gammal som gatan. Köp en bra 400 mast (rdm, tycker jag), det kommer du inte att ångra. Alu funkar hur bra som helst i vågbommar, har själv gått från kol till alu, kunde inte motivera kolprislappen för mig själv vid byte. Satsa på de grejorna man använder mest först.

    Vore grymt tacksam för lite tips!

    – hoppas ovanstående kan ge någe!

  • robin

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 14:00

    Grattis!
    Köp inte en 3.7:a, om du gillar din 5.0:a så köp en 4.2 – 4.5 i stället. Eller en 5.5, för det blåser ganska sällan mycket på Torö.

    De flesta på Torö kör vågisar som ligger runt 10-15 liter över deras vikt i kg. Själv har jag precis köpt en Goya One 95 (vågig freewave) som jag tror på för min vikt på 87 kg. Jag har då prioriterat att kunna plocka många vågor med den bättre höjdtagningen och planingen som en freewave har framför en riktig vågis. Självklart fick jag prioritera bort en del av vågridningsegenskaperna.

  • perrapops

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 14:24

    Vågor är ju så jävla kul! Har varit ute idag och kört 4.5 80 liter vid gnisvärd, sjukt bra vågor och lite sideoff! köp en 85 liter så har du kul som attans!

  • gustavl

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 15:22
    Perrapops;582396 wrote:
    Vågor är ju så jävla kul! Har varit ute idag och kört 4.5 80 liter vid gnisvärd, sjukt bra vågor och lite sideoff! köp en 85 liter så har du kul som attans!

    Japp! Idag var det fan riktigt j*vla gött! Got(t)land levererar!

    /GL

  • tim-eriksson

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 16:50

    Bara jag som tycker han borde sälja sin Fanatic Eagle 113l och köpa en one/Freewave eller någon fsw runt 100 liter att ha som sin största bräda? och sen komplittera med en mindre billigare vågis.

    Jag väger 78 kg och har lärt mig massor på min Freewave 98 i vågor, fungerar kanon med 5.3 och uppåt som nybörjare!

    Det här borde klart bli det billigaste alternativet, sen kompletterar han med en traditionell vågis runt 75-80 liter för 2000 pix!

    // Offtopic
    Blev pålurad av mr poppo att köpa hans gamla avdankade carbon art 73 att ha som vågis efter min freewave. Jag har inte testat den i vågor än men på choppigt byigt alnäs med 4.5/5.0 är den GRYM! Tror det blir lagom att gå över till den från min freewave vid 5.0/5.4 beroende på conditions..

    Tips: Köp en ny 4.2a! Finns just nu ett ezzy för 700 kr på steffo (här) som borde fungera okej?

  • vindsokaren

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 17:51
    Perrapops;582396 wrote:
    Vågor är ju så jävla kul! Har varit ute idag och kört 4.5 80 liter vid gnisvärd, sjukt bra vågor och lite sideoff! köp en 85 liter så har du kul som attans!

    4.5 favorit i repris från söndags eller?

    Körde ner till 4.0 och vågis 85 lit med 20.5 fena fungerade kalas på Gotland i förra helgen.

  • robin

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 19:08
    Tim.Eriksson;582421 wrote:
    Bara jag som tycker han borde sälja sin Fanatic Eagle 113l och köpa en one/Freewave eller någon fsw runt 100 liter att ha som sin största bräda? och sen komplittera med en mindre billigare vågis.

    Han har ju inte sagt att han bara vill segla vågor. Den brädan han har funkar nog grymt bra för inomskärssegling i Stockholm.

  • tim-eriksson

    Medlem
    9 oktober, 2009 vid 21:39
    Robin;582430 wrote:
    Han har ju inte sagt att han bara vill segla vågor. Den brädan han har funkar nog grymt bra för inomskärssegling i Stockholm.

    Jag seglar på mälaren.. och tycker att en freewave fungerar ypperligt ;)!

    Aja, bara ett förslag..

  • claes6

    Medlem
    10 oktober, 2009 vid 20:36

    Tack som tusan för svar.

    Behåller nog min 113l för Sthlm-seglingen. Det blir trots allt, än så länge, mest surf häruppe. Turerna till Torö och långhelgerna på Gotland och v-kusten lär definitivt bli fler, men jag sticker hellre ut när det blåser lite här i stan, än sitter hemma och surar.

    Finns det vågisar runt 80-85l som man ska akta sig för? Äldre varianter med egenskaper som gör dem svårkörda?

    Och, när det gäller ett “nytt” 4.2-4.5 – någon som har några tips på grymma segel?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vågfrälst! Vad behöver jag?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.