Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våg/freestyle-bräda

  • Våg/freestyle-bräda

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 juni, 2002 vid 09:10

    Jag väljer mellan att köpa en:

    Wavescore 88
    Naish 8.5

    Har någon några bra erfarenheter att dela med sig. Jag vill kunna köra i de mesta svenska förhållandena med segel 4.0-5,9.
    Både hav och insjö. Jag väger 73 kg.

    ola-h svarade 22 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2002 vid 11:18

    Starboard 88l -extremt skön bräda-

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juni, 2002 vid 06:49

    Jag tror du blir nöjd med vilken som men kanske mer nöjd med Scoren. Jag vet flera som kört Score88 och varit mkt nöjda med den som en “lättvinds”vågbräda pga volymen och utformingen, funkar säkert bra både på insjö och i mindre vågor. Naishen är mer en utpräglade vågbräda som klarar stora vågor men kanske inte planar lika fort på en insjö.

    Så prioriterar du allround egenskaper (insjö/vågor) och vill ha en lättseglad bräda hade jag valt Scoren. Är du hyfsad på att segla och prioriterar vågor (men kan även seglas på insjö) hade jag tagit Naishen.

    Lycka till!
    //Danne

  • ola-h

    Medlem
    29 juni, 2002 vid 08:47

    Så, du väljer alltså mellan en stor vågis och en våg/freestyle (v/f). Rent generellt tror jag v/f inte klarar like små segel med bibehållen kontroll. EN v/f är byggt för mer “pop” och ligger lite högre i vattnet, så att säga. Därför blir det sämre med kontrollen när man sätter på mindre segel. En stor vågis blir lite segare med stora segel men funkar bättre med små fenor och små segel. Det är inte säkert att du planar så mycket senare med en vågis än en v/f, men hastigheten och höjdtagningen i lättvind blir lidande.

    Om du ska ha brädan som enda bräda och vill satsa på riktig vågriding när tillfälle ges, då skulle jag välja vågbrädan. Vill du offra prestande i vågorna för bättre bump and jump på plattvatten, kör v/f:en. Tänk också över om du i framtiden kanske kan tänka dig att komplettera dig brädstall. Då kan det i ditt fall vara smartare att välja v/f-brädan och sedan kompletera med en mindre vågis runt 70 liter. I den brädklassen har det funnits väldigt bra brädor rätt länge och det går att hitta bra begagnade alternativ väldigt billigt, ner mot 2-3000 faktiskt. Jag tycker t.ex. Alla varianter av RRD 50 (Wave/Wave Cult) är vettiga, alltifrån den första gröna modellen från 98. Sådana finns det många av och priset borde vara lågt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våg/freestyle-bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.