Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing våg/freestyle-linje för tjockisar

  • våg/freestyle-linje för tjockisar

    Publicerad av alexasu på 27 juli, 2009 vid 11:50

    Körde sönder mitt älskade 5.7 i söndags. Blev först förtvivlad och undrade hur fan jag skulle klara mig utan min absolut mest använda storlek, men insåg sedan att jag nog har rätt gott om cash och ser det nu som en möjlighet att fixa några issues med min nuvarande linje: största seglet används nästan aldrig (lite för stort?) samt hoppet 4.2-5.0 känns aldeles för stort i vågor (helt ok på plattvatten).

    bakgrundsfakta:
    jag: 196 cm, 98 kg
    ambition: ladda på vulcan och framåt (någon får fan bitchslappa mig, så jag skärper mig på den här fronten)
    spots: mest habo ljung, men när tiden finns kör jag mer än gärna till något vågspot (vilket iofs inte blivit en enda gång det senaste året, men jag ska ta tag i det!)
    brädor: goya wave 84l (2005/6?), fanatic skate 100l (2003) ska snarast bytas mot en modernare, 10l större freestyle.
    master: simmer sc-rdm 370-400-430
    tidigare linje: icon 3.8, crossover 4.2-5.0-5.7, compact 6.6

    so…..
    första tanken är väl att behålla 3.8:an och bygga på med ny linje 4.2-4.7-5.3 och sedan toppa med andtingen 6.0 eller 6.2, då jag är rätt säker på att jag skulle klara mig med ett något mindre största segel.

    valet av modeller är dock svårare. tänkte fortsätta med simmer, då jag ju redan har master för det. icon, eller iron? eller kanske något xd? (eller är black tip det nya freestyle seglet?)

    jag gillar verkligen det stabila draget i mina crossover, vilket får mig att snegla på iron, men jag gillar samtidigt den mjukare kännslan i mitt icon 3.8 och det känns som om man ändå kan rigga det väldigt bukigt om man vill. vet ju dock inte alls hur det är i större storlekar.

    rent spontant känns det som om i alla fall 4.2 och 4.7 blir icon, men sedan blir det svårt. iron 5.3-6.2? eller kanske icon 5.3 och typ xd 6.0?

    vilket ger tidigast planing, iron eller xd? och hur mycket tidigare kommer man egentligen igång med ett iron jämfört med ett icon?
    hur är manöverbarheten i de olika modellerna i jämförelse?

    hör gärna vilda teoretiseringar från vem som helst, men blir extra glad som någon annan stor kille (tror inte vi har några damer över 90 kg här…) vill delge mig sina erfarenheter!

    (om någon läst hela vägen ner hit, så får ni en guldstjärna i pannan!)

    carrera svarade 14 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • snaffe

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 13:04

    Är ingen stor kille (77kg) men xd är det segel jag kört som man kommer igång tidigast med. Jämnfört med crossover som jag kört i samma storlek (5,7) går xd igång klart tidigare men har inte samma register när det blåser på. Crossover går att hålla länge!! Xd är smidigare i manövrar. Hoppas det hjälper något.

    Om du vill kan jag bitchslappa dig nästa gång du är i Habo:) och ge dig några tips på vulcan.

    Om du inte hittar något har jag ett crossover 5,7 till salu för 800 spänn.

  • basse

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 13:24

    Jag rekommenderar Naish Force om du vill ha dragan i dina trasor. Naish och Simmer är samma master så det spelar mindre roll i detta fallet. Hör av dig om du är intresserad av beggat.
    Angående linjen så körde jag just 4.2-4.7-5.3-6.2 för ett par år sedan och det fungerar utmärkt. Denna säsong har jag kört 5.7 istället för 6.2 och känner inte att jag direkt missat några dagar. Däremot är det rätt mycket skönare med en 5.7 än en 6.2a tycker jag.

    Kör hårt!

  • svennebanan

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 14:24

    Själv väger jag 1kg mindre och är en 1cm kortar än Alexasu och har problem med det mesta inom vindsurfing. Tänkte bara påminna trådstartaren om Boardseekers power wave sail test ifall han missat det.

    http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/5.3-power-sails-test-introduction-2009-109.html

    (ifall jag bodde på västkusten och hade simmer master så jag nog lätt kört Iron/Icon linjen du är inne då jag gillade mitt crossover 5.7)

  • mwp

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 15:11

    Naish i all ära kanske de bästa seglen. Men Bom öppningen är för låg om du är 196 om inte Naish har höjt upp den.
    Mwp

  • oscar

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 16:56

    Läste nåt test på freestylesegel och XD var väl det som hade sämst bottendrag. Väger själv 90 kg och kör Maui Sails Loco i 6.0. Mkt bra bottendrag och lätt och fint i manövrarna. Tyvärr lär dina master inte passa dessa. Varför inte en linje Icon rakt över? 5.9 5.0 4.5 4.0. Skönt att ha samma segel då du lär dig trimma dom och inget onödigt överlapp i vindregister.

  • alexasu

    Medlem
    27 juli, 2009 vid 20:56

    hm… icon i hela linjen kan ju vara ett alternativ, men jag misstänker att jag kanske vill ha något direktare i alla fall i den största storleken. bottendrag och pumpvänlighet är ju uppskattat. undrar hur simmer nya black tip blir? (det ser sjukt farligt ut i alla fall)

  • maglu

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 06:39

    Är Simmer allmänt bra för stora/långa personer?
    Jag har ett nämligen ett Simmer XD, som är det enda seglet där jag får upp bommen i någotsånär rätt höjd utan att behöva sätta mastfoten nån dm längre än avsett (glipa mellan segel o bräda som följd). Mina övriga segel (NP) verkar inte ha utskärningen lika högt för bommen. Samma med Naish verkar det som enligt MWP…
    Jag är 195cm…

  • snaffe

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 07:34
    Oscar;561866 wrote:
    Läste nåt test på freestylesegel och XD var väl det som hade sämst bottendrag. Väger själv 90 kg och kör Maui Sails Loco i 6.0. Mkt bra bottendrag och lätt och fint i manövrarna. Tyvärr lär dina master inte passa dessa. Varför inte en linje Icon rakt över? 5.9 5.0 4.5 4.0. Skönt att ha samma segel då du lär dig trimma dom och inget onödigt överlapp i vindregister.

    Om det är samma test som jag läst så står det också att när de tesatat det med rdm mast planade det betydligt tidigare än med standard mast som de kört mest med. Har inte testat årets modell så jag kan själv inte jämnföra.

  • dr-masse

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 08:14
    Maglu;561983 wrote:
    Är Simmer allmänt bra för stora/långa personer?
    Jag har ett nämligen ett Simmer XD, som är det enda seglet där jag får upp bommen i någotsånär rätt höjd utan att behöva sätta mastfoten nån dm längre än avsett (glipa mellan segel o bräda som följd). Mina övriga segel (NP) verkar inte ha utskärningen lika högt för bommen. Samma med Naish verkar det som enligt MWP…
    Jag är 195cm…

    Jag brukar ha bommen rätt högt i mina segel, och sedan 2004 (typ) har jag aldrig haft några problem med Simmer, brukar till och med vara en liten bit kvar till toppen av bomuttaget i mastfickan… (Crossover, Icon, XD har jag kört), jag är 190. Så – jag skulle nog våga påstå att Simmer funkar bra för långa personer när det gäller bomhöjd, i alla fall.

  • dr-masse

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 08:30

    Jag tror att Iron skulle passa dig rätt fint i de större storlekarna. Jag har kört Iron 5.3 en heldag i Apelviken och gillade seglet. Det känns som en mix av gamla Crossover och Icon (som jag själv har), dvs det är lite dragigare än Icon men mjukare än Crossover. En trevlig mix tyckte jag själv.

    Iron går nog igång aningens tidigare än Icon, men någon större skillnad är det inte. Faktum är att den egenskap som jag kanske förvånats mest av i mina Icon (2008) är att man kan “lättvindstrimma” de rätt bra, framförallt 5.3 men även 4.7 kan man få bra bottendrag i utan att det blir knas i mer vind. Skillnaden ligger kanske mer i att Iron liksom drar utan att man behöver jobba för det, lite “latmansplaning” om du förstår vad jag menar?

    Icon är ju väldigt skönt i manövrar, men Iron ligger inte så långt efter. I mina Crossover kunde jag uppleva att lattorna kunde vara lite sega att slå över (framförallt den längst ned), men i den Iron 5.3 jag provåkte fanns detta inte alls. För manövrar fördrar dock jag Icon, tycker det är seglets främsta styrka, man liksom nästan glömmer bort det i seglingen vilket är ett bra betyg i min bok.

    Som tungviktare så tror jag att den lite längre bomlängden på Iron i större storlekar nog är bra för dig. Lite “gratisdrag” och lite pulver i bakhanden brukar inte sitta fel när man väger mer.

    XD 2008 var ett segel med, tyckte jag som haft 6.0, klart godkänt bottendrag men framförallt var det väldigt lättpumpat. Dock – kräver nog snäppet mer “aktiv” stil för att gå igång än Crossover. XD 2009 är, vad jag har förstått, snäppet mer manöverorienterat och därför mindre dragigt än 2008. Så – jag tror nog att Iron, för de allra flesta, är ett segel som går igång tidigare än XD 2009.

    6.2 tycker jag själv, numera, är ett snäppet för stort segel för vågsegling. Dock finns ju dagar när det behövs segelyta, så det är ju ett måste i segelgarderoben om man väger 90+ och vill få dagar på vattnet.

    Jag tror nog att Iron 6.2 skulle sitta fint i din segelsamling. Nya Black Tip ser ju fint ut, men här är bommen klart kortare vilket gör att jag lutar åt Iron för en tyngre seglare (om den kanske främsta tanken med seglet är att få fin segling i lättare vindar). Dock – detta är ju teori så det stänker om det, kanske prata med gossarna på Surfers om vad de tror?

    5.3 är ju storleken då vågseglingen börjar på allvar, framförallt på Västkusten (här på baksidan kan det faktiskt bli rätt många bra dagar med 5.7/5.8 oxå). Här får du välja, vad är viktigast? En mjukare känsla, men fortfarande bra drag = Icon. Lite mer pulver, men ändå inte stelt = Iron.

    Iron 6.2 och resten Icon kanske är melodin för dig? Möjligen Iron även i 5.3?

    Tyvärr är jag inte någon stor kille, 78 kg på 190, men kanske ger detta något ändå… :tongue:

  • basse

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 19:37
    MWP;561844 wrote:
    Naish i all ära kanske de bästa seglen. Men Bom öppningen är för låg om du är 196 om inte Naish har höjt upp den.
    Mwp

    Det stämmer och vi har försökt få dem att ändra på det men det har tydligen att göra med hur de vill designa sina segel.
    Det man får gör är att fixa till trimmet i variotoppen så att nedhalet inte går riktigt ända ner. Spelar ju mindre roll om man har 5cm mellan rullarna där nere.

    Jag är själv 188 lång och och drar så att jag har ett gäng cm mellan rullarna. Fungerar hur bra som helst.

  • alexasu

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 20:20

    5.3 kommer ju bli största segel på vågbrädan och då kan det ju vara gott med det där lilla extra bottendraget även där, så det lutar nog åt iron både i 5.3 och 6.2.
    om jag inte köper snaffes 5.7 och byter brädan i år istället och tar seglena nästa säsong…
    det hade kanske nästan gett kittet i helhet ett större lyft, eller?

  • blabussen

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 05:45

    Jag brukar köra 4.2-4.7-5.3 men nu är det hål i 4.7an så nu har jag fått klara mig på 4.2-5.3. Det funkar bättre än väntat och i nästa linje kommer jag nog skippa 4.7an. Om det blåser hårt drar jag bara lite mer i nedhalet på 5.3an så löser det sig. Dessutom har jag börjat uppskatta att köra med riktigt bra drag i seglet även i vågor.

  • poppo

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 07:32

    Nya Goya W3D (2009)….

    Favorit i boardseekers test av power-wavesegel. Ett helt annat segel än Goyasails tom 2008 – Grymt! Designat av Jason Diffin som gjorde Simmer tom 2008. Råkar ha ett 6,2 till salu, PM:a vid intresse.

  • carrera

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 18:45

    Någon som har ref. o har testat olika power wave segel! Lite svårt o betämma mig för np Alpha eller Naish Force ? gäller storlek kring 5,7-5,8 Största segel

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing våg/freestyle-linje för tjockisar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.