Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågkitebräda?

  • Vågkitebräda?

    Publicerad av mikhogl på 29 oktober, 2008 vid 07:18

    Hejhej!

    Är det någon som kan tipsa om en vågbräda som startar tidigt, typ 1 m/s tidigare än en tt 130x40cm. sen så vill jag att den ska funka bra i 1-1,5m vågor, bra i chopp helst. straps och strapless.

    Har kört lite med en vanlig surfbräda 6,6 (lite gun shape) och det är ju kul, den är snab och fin i chopp men den startar lika sent som min tt.

    Är det en hopplös kombination eller finns det en sån här bräda?

    puss och kram

    brushanen svarade 15 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • hbgkitare

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 08:27

    Vet i alla fall att ingen kite startar i 1m/s så du behöver inte fundera längre!

  • cortex

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 09:40

    I stort sett alla vågbrädor på marknaden startar 1 m/s tidigare än en TT på 130 x 40 om de inte är märkets minsta och aggressivaste vågrbräda med massor av rocker och tailkick.

    /Kaj(Tech)

  • mikhogl

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 10:00

    ok, tack for svaret cortex, bra läst HGB:smile: .

  • sourra

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 11:50

    Hyttmannen,
    Du får hojta till när du är i faggorna nästa gång så kan du få testa lite olika varianter och se vilken typ av bräda som verkar vettig för dig. Jag har ett par olika modeller och fabrikat.

  • mikhogl

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 13:31

    jo jag försöker febrilt hitta en möjlighet att stanna på “helgjobb” i götet, tror jag ska ner på en kurs snart, då kanske..:smile:

  • hbgkitare

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 13:36

    @mikhogl 512657 wrote:

    ok, tack for svaret cortex, bra läst HGB:smile: .

    Oups, my mistake! Läste fel bara!

  • tetras

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 16:14

    @mikhogl 512618 wrote:

    Hejhej!

    Är det någon som kan tipsa om en vågbräda som startar tidigt, typ 1 m/s tidigare än en tt 130x40cm. sen så vill jag att den ska funka bra i 1-1,5m vågor, bra i chopp helst. straps och strapless.

    Har kört lite med en vanlig surfbräda 6,6 (lite gun shape) och det är ju kul, den är snab och fin i chopp men den startar lika sent som min tt.

    Är det en hopplös kombination eller finns det en sån här bräda?

    puss och kram

    Om detta är något så kan du få denna för 1 500 kr
    http://www.sodergren.co.uk/my_sales.htm

  • mikhogl

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 16:22

    Jag köper nog en ny bräda isf, mer att jag undrar vad som är bäst, typ vad som funkar?

  • pjoter

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 18:11

    Flera trådar om vågbrädor nu..

    Sagt det förrut å säger det igen, är sjukt nöjd med spleene zone. Snabb, snbbsvängd, äter chop å är riktigt kul både med å utan stroppar. slänger man sen på små fenor funkar den helt ok som skim på plattvatten. Sen att den är lik hållbar och smidig som en vanlig kitebräda är perfekt både för dingar å transporter.

    Men frågan är ju hur du vill köra? vill du ösa på AC/DC å ladda hopp å köra agressivt i vågorna eller vill du softa till lite reggae i solnedgången? Till det första är zonen grym men till det andra bör du leta efter en bräda med mer flyt.

  • skotten

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 18:22

    @mikhogl 512738 wrote:

    Jag köper nog en ny bräda isf, mer att jag undrar vad som är bäst, typ vad som funkar?

    try before you buy, you can borrow any of mine if you live down by malmö

  • mikhogl

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 19:17

    nae i ume, kan inte ens skånska:smile: Å det är nog en bob marley bräda som gäller. soft gubbsurfing style

    peace out

  • mikhogl

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 22:04

    Det är mycket man vill prova, någon som testat en bräda med denna shape för kite? http://www.s2as.com/p/p-Slingshot_Celeritas-1852.aspx
    Borde ha rätt bra flyt och driv men undra hur den tar choppet?
    massa frågor..

  • skotten

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 23:06

    try anything no shorter than 6 feet, try and keep it loose with 3 fins and a decent amount of volume under your front foot for cruise control.. if you have something that turns too tight, and you are not riding a powerfull enough wave, you will stall at your first tight bottom turn.

    if you wanna ride anything overhead then you should be ok with something a little more speedy, and if you want to land big jumps, buy the spleen door, or anything else that pretends to be a waveboard.

    my two favourites are the naish custom, and the north rocketfish..

  • mav

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 12:59

    låter som om det är Zonen du är ute efter!

  • brushanen

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 18:23

    Testa Xelerator Epic 5’8”, jag har några kvar. Alla som testar en vill ha den. Det är flera som har börjat ta efter designen men orginalet är bäst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågkitebräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.