Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågridningstips för side-onshore

  • Vågridningstips för side-onshore

    Publicerad av gnutten på 25 maj, 2011 vid 22:36

    Har skaffat en vågbräda och varit ute lekt i vågorna lite grand. Onshore förhållande (ibland side-on) och vågor på kanske 1 m. Mest har jag kört hälsvängar på vågen och kiten ganska lågt. Nu senast blev det även lite toeside i vågorna.

    Det jag funderar mest på var jag skall placera kiten och när jag skall svänga den?

    Vad skall man träna för att få bättre svängar?

    Nu har jag för mycket kraft i kiten när jag gör bottensvängen, och står nästan stilla när jag skall göra topsvängen (hälkant) :confused2:

    Kan knappt köra unhooked, så det känns inte som en option. Ännu…

    gnutten svarade 12 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • viktor77

    Gäst
    26 maj, 2011 vid 09:58

    Var det du som var ute i Lomma nu i tisdags? Iallafall, jag brukar försöka hålla min kite lågt med en del depower. Är vinden och vågorna rätt vinkel och styrka är det bäst att köra med en hand. Var inte rädd för att tappa höjd när du svänger. Jag brukar välja att gå upp mot en våg och sen åka med vågen för att sen svänga runt. Då får man hjälp av vågen och kiten behöver inte dra dig runt svängen. Jag är skitdålig på toeside, så jag gör heelside svängar för det mest, ja alltid i princip. Håll kiten lågt i svängen också, annars är risken stor att du åker under kiten, speciellt om du får driv av vågen.

  • gnutten

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 22:58

    Nej, var inte jag. Var nere i Skanör i tisdags.

    Försökte kolla lite nere i Ljunghusen idag. Det verkar som många bara parkerar kiten och sen surfar med vågens kraft.

  • viktor77

    Gäst
    27 maj, 2011 vid 06:33

    Jag körde i Ljunghusen igår. Hade hoppats på bra vågor, men det var lite för mycket chop. Körde dock med min TT-bräda. Att kunna parkera kiten fint och sen bara glida med vågen ner är det jag strävar efter. Kan krävas att man dra in en del depower, så man inte får för mycket kraft. Sen brukar jag inta skateboard position på brädan. Böjda knän så man får en lite lägre tyngpunkt. Det kräver också i princip att man släpper ena handen, annars blir balansen märklig. Vet inte om detta är “rätt” teknik, men jag tycker det känns bra när man får det att funka. Måste våga ut mer med min vågis, så man får det bättre i förhållanden som igår.

  • johanw

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 09:58
    Gnutten;656957 wrote:
    Nej, var inte jag. Var nere i Skanör i tisdags.

    Försökte kolla lite nere i Ljunghusen idag. Det verkar som många bara parkerar kiten och sen surfar med vågens kraft.

    kör hårt

  • molle73

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 13:23

    Jag såg att det var en kille med grön kite i skanör.. Flytta fram vikten på framfoten tror jag..huka dig mer 🙂 kom närma vattnet typ, jag tycker det hjälper! Nu till näset igen!
    Ha det!

  • skotten

    Medlem
    27 maj, 2011 vid 15:07

    make sure you hang along the first chance you get on a borrby downwinder : ) take a tent and beer….

  • gnutten

    Medlem
    28 maj, 2011 vid 11:45

    Tackar Molle! Det var nog jag 🙂

    Skall försöka dina tips nästa gång det blir vågor. Känns ju rätt logiskt nu när du säger det, att få fram och ner vikten mer. Då borde man ju få mer fart nerför vågen.

    Jag har sett folk frakta ölbackar på gamla windsurfing pråmar, men få plats med både öl och tält på en kitebräda…:grin:

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vågridningstips för side-onshore

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.