Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurf

  • Vågsurf

    Publicerad av anonym-anvandare på 3 mars, 2002 vid 18:38

    Jag skulle behöva lite rådgivning avad det gäller brädinköp. Jag é en trogen vindsufare och har bara vågsurfat ett få tal gånger utomlands. Nu är jag medbjuden till GC och tänkte införskaffa en vågsurfingbräda, men vilken?
    Jag kommer upp på brädan relativt enkelt och kan stå och svänga lite, men det blir ingen sray direkt.
    Gör inget om brädan även funkar i svenska vatten.

    Tacksam för svar
    Johan

    anonym-anvandare svarade 22 år sedan 2 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 mars, 2002 vid 21:44

    Helt klart Bic natural surf 7´9(http://www.bicsport.com). Den går lätt att få tag på, bland annat i gbg på Megascene.(http://www.megascene.nu) Själv skall jag ner till Lanzarote i april för att lära mig vågsurfa, och har redan införskaffat en sådan bräda. Brädan skall även, enligt den info jag har fått, fungera bra i svenska vatten.Bic har också en till bräda som är i det närmsta identisk, fast något kortare: Mini-malibu 7´3, fast jag har fått rekomenderat att köpa 7´9:an. Fördelen med Bic-brädorna är att de, likt vindsurfingens motsvarighet: tiga 275 slalom, är omöjliga att dinga.
    Mackan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 11:24

    Jag tänkte köpa brädan när jag kommer ner. Hittar jag en Natural slår jag till, men annars skall det alltså vara en bräda runt 7´5?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 14:03

    det beror på hur stor du är…och vilka vågor du vill surfa och hur du surfar….

    men antingen en fet fish eller en minimal brukar duga…

  • par

    Medlem
    4 mars, 2002 vid 16:41

    Som sagt det beror helt på vilka vågor du ska surfa. Små branta vågor kräver en liten bräda. Ska du surfa på större och långsammare vågor behöver du en stor bräda som är lätt att paddla igång. BIC:en som det talats om växer du ur relativt fort. Den kommer inte vara rolig att surfa på när du väl lärt dig att ställa dig upp. Om vågorna är små och branta kommer det att vara svårt att lära sig på den. Är vågorna däremot större funkar den säkert bra som nybörjarbräda.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 08:24

    Eftersom jag aldrig har vågsurfat förut, kan jag ju inte själv stärka mina argument för 7´9:an. Man får helt enkelt lyssna på proffsen. Tim Jones level 3 i BSA, lärare på surfschool Lanzarote håller med de flesta surfingmagasin om att 75% av alla surfare har fel brädstorlek för sin kunskapsnivå, Och de rekomenderar 7´9:an. Nu kan ju jag ha fel.
    markus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 mars, 2002 vid 12:31

    Jag är 185 och väger strax under 80. Jag skall ner till GC men vill även kunna använda bräddan här hemma på den svenska väst kusten. Vet inte riktigt vad vågorna har för benägenheter. Min stil är änså länge inte vidare utvecklad . Men jag kommer upp enkelt på en 7´9:a, står och kan svänga, men inte vidare radikalt.

    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 mars, 2002 vid 08:34

    Har provat både bic 9 7,9 7,3 och jag rekomenderar antingen 9:an eller 7,9 7,3 är det för mycket rocker i(böjning i brädan) så den blir långsam och svår att paddla igång!Men skaffa en tjock bräda det är viktigt för dig,för du väger ju rätt mycket över 2,5 och bredd typ över 19-20

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 08:20

    Lite allvar här nu. En 7.9 är ett slagskepp som är värdelös på gc och max knähöga hemma. Jag började på 7´3 an och efter 1 månad köpte jag en 6´2 fish och ställde mig upp första gången jag var ute (i sverige)Ett bättre tips är strax runt eller under 7.0 med en lite bredare nos och lite mervolym i brädan. Ett bra ex är anders nev funshape 6.8 som han kränger lite högre på sidan. Låt inte kooksen hindra dig i din utveckling.. surfskolan rek är naturlig då de endast har denna brädan på sin kurs… have fun

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2002 vid 08:41

    right on, jeppe!!

    6´8 är en lättsurfad grej som funkar på det mesta…

    den säljes rätt billigt…

    ring

    0708438220

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 mars, 2002 vid 09:55

    Tack för alla bra tips. Jag skall ha dem i åtanke.

    MVH
    Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.