Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurfing i Sverige?

  • Vågsurfing i Sverige?

    Publicerad av alpo på 26 mars, 2012 vid 16:25

    Jag undrar om det finns några bra surfspots i Sverige, helst i Göteborgstrakten eller i Skåne? Har precis tagit min första surflektion i Nicaragua och vill fortsätta hemma om det är möjligt!

    hellgren svarade 12 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • joecool

    Medlem
    27 mars, 2012 vid 14:39

    Det är möjligt under rätt förutsättningar och på rätt platser, men det är mycket hysch-hysch från de mystiska våg-killarna/brudarna. Största anledningen till det är att de flesta är små ställen där det lätt blir crowded, en annan anledning är nog att vågfolket vill känna sig lite exklusiva och hippa 🙂

  • erik-g

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 08:38

    Det största skälet är nog helt enkelt att alltför många nybörjare inte kan alternativt inte har en aning om att det finns surfregler i vattnet:tongue:

  • oldschool

    Medlem
    28 mars, 2012 vid 16:08
    Erik G;684572 wrote:
    Det största skälet är nog helt enkelt att alltför många nybörjare inte kan alternativt inte har en aning om att det finns surfregler i vattnet:tongue:

    Hänger du på alla forum mannen?????? Ge killen lite vett å etikett-tips vetja! 😉

  • alpo

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 01:49

    Jag håller till i whitewater så jag lär inte stjäla någons våg i första taget 😉
    Reglerna lär man sig väl dessutom genom att öva på att surfa och hänga med andra surfare eller?

  • hellgren

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 07:24

    Reglerna finns här på konfen. Vill du bara surfa vitvatten kan du egentligen köra apel eller lejet. Där finns det gott om plats och inga problem 🙂
    Annars är det Åsa och Kåsa som gäller, där finns det ont om plats och många problem 😉

    Edit : intressant förresten att Joecool väljer att kommentera hur hysh hysh och fåniga vågsurfare är men inte att berätta om något om dom ställena som ändå hela surfsverige känner till. 😉

  • doc

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 08:44

    Surfers senaste (nykomna) katalog har en spotguide över Varberg med omnejd. Inte så hyschhysch alltså.

  • stefanie85

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 15:47

    Jag är också nybörjare som kan fånga små vågor men inte stora då brukar jag faller jag ned och får en tvätt-tour. white-water är också rolig och jag stör ingen. har inte hittat någon vågspot i Råå-Helsingborg-Domsten. Måste väl köra upp till Höganäs / Mölle men där stör jag ju dem proffsen. finns det någonstans jag får öva?

  • hellgren

    Medlem
    31 mars, 2012 vid 20:28

    Du får köra vart du vill. Visa bara lite hänsyn och kolla upp reglerna lite så är det inga problem.

  • jfl1642

    Medlem
    12 april, 2012 vid 08:40

    Nopes, regler bör du se till att kunna innan du hoppar i vattnet, speciellt om du surfar bland andra surfare. Precis som du inte lär dig trafikreglerna genom att sätta dig bakom ratten och börjar köra : “hmm, dom andra verkar köra på den här sidan av vägen…”. Du är en fara för dig själv och för andra om du inte tar reda på vad som gäller i förväg, förutom att det är rejält irriterande för alla andra. Reglerna är faktiskt till för att ALLA ska få så mycket ut av surfingen som möjligt. INGEN är där för att visa dig till rätta och då bör du se till att dom slipper göra det oxå.

    Tycker dessutom att det är rätt bra att det efterfrågas nybörjarvågor eftersom det finns ett stort behov av den informationen. Det finns ingen anledning att alla ska paddla ut på exakt samma ställe. Som nybörjare får du inte lika mycket ut av det och alla andra kanske inte direkt uppskattar din närvaro heller. Dvs ALLA tjänar på om folk sprider ut sig mer.

    Som svar på frågorna så funkar vilket sandstrand som helst egentligen. Ju mer vatten du har utanför desto bättre, dvs stränder utmed Öresund blir inte bra, för det är svårt att bygga upp riktiga vågor där. Åker du norrut en bit, Skälderviken, Halland mm så har du lite mer vatten = bättre vågor. Var beredd på att du förmodligen kommer att få surfa själv. Men återigen så är det bara bra. Du har en bättre möjlighet att lära dig hur det funkar och andra slipper tampas med nybörjare.

    Dom flesta (men inte alla) kända och bättre svenska bryt, speciellt i den delen av landet som ni frågar efter, är point eller revbryt. Dvs massor med sten och ganska lite utrymme. Kör ni i vitvattnet på dom spotsen kommer ni antagligen att köra sönder era prylar och eventuellt er själva oxå. Vilket är ännu en anledning till varför man med fördel kan köra någon annanstans. Lycka till.

  • fredrique

    Medlem
    14 april, 2012 vid 21:49

    Det är ju tydligt att du ska börja med vindsurfing istället 😀 Då slipper du den här mentaliteten, the more the merrier 😉 kör bara!

  • hellgren

    Medlem
    20 april, 2012 vid 16:31

    JFL1642… Jag förstår inte hur mitt inlägg skiljde sig, förrutom den allmänna mentatliteten och lite otrevliga tonen?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Vågsurfing i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.