Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väja för kite i vågor…hur?

  • sourra

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 09:57
    Pepä;562028 wrote:
    Sjukt längesen jag hade något som helst problem med väjning, men det kanske beror på att jag oftast har ögonkontakt med folk på vattnet och i stort sett alltid går ner i vind när det är 50/50. Vi kajtare kan ju alltid hoppa över vindsurfarna om vi inte känner för att väja.

    Äh, det är ju för att du har legendstatus så alla andra håller sig undan.

  • gh0st

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 10:39

    surfar du vagen har du foretrade vare sig du ar surfare, kitare, vindsurfare, bodyboardare.

  • samhansson

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 12:59

    bara kör

  • roland

    Medlem
    28 juli, 2009 vid 18:49
    SamHansson;562075 wrote:
    bara kör

    det skulle jag svarat om jag var nykter….

  • mes

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 09:24

    Öh…jag blev halvklokare…alltså den som tar våg först har företräde…sedan vanliga regler…som vanligt alltså. Det svåra som jag ser det är att veta vad kitaren har på gång…det blev många i onödan missade vågor för mig. Guy var faktiskt värst för han var som en smörklick i het stekpanna precis mitt bland alla vindsurfare.
    Jag vill gärna ge företräde om kitaren har något vettigt på gång men typexemplet är att man är på väg downwind för att rida våg och en kitare kommer på pwind och rider samma våg en bit bort varpå jag droppar vågen för att se kitaren befinna sig på en annan våg en sekund senare. Jag s.a.s. använder en våg och kitaren 3-4 stycken…lurigt!
    🙂

  • pjoter

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 10:06

    Efter att ha läst windsurfartrådarna blir genast allt betydligt klurigare då w-surfarna stenhårt kör på att den som är på väg ut har företräde. Vilket ju är en klart logisk lösning på sitt sätt. 🙂 Verkar ju inte som vi kommit fram till en gemensam regel som funkar än tyvärr, hur görs i övrliga världen?

    Men det är ju inte vem som är påväg ut som är problemet i det här fallet utan vem som har rätt till en våg som båda surfar på. Personligen hade jag i detta fallet gett vågen till windsurfaren och själv tagit nästa våg igen, men självklart hade jag räknat med att windsurfaren varit sjysst å släppt lite vågor till mig också så det i slutändan jämnar ut sig. Det trista är ju när det som i det här fallet blir att båda släpper vågen och en fin våg går till spillo. 🙂 men det är ju klart bättre att det blir såhär än att ni håller på att köra på varandra.

    För min del har detta aldrig blivit ett problem som sagt då jag sågott som aldrig surfar samma vågor som vindsurfarna.

    Ni som kör i ordentliga vågor tillsammans med w-surf +vågsurf utomlands, hur gör ni? Borde väl hända lite då och då i sydafrika, aus, peru osv?

  • sourra

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 10:29

    Det finns ju tillräckligt med undantagsregler för att alltid kunna ha företräde.

  • kasimir

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 17:34

    Det finns inget klurigt med några väjningsregler när det är tal om vågor. Den som är på väg ut och möter vågen har företräde, basta!

  • skotten

    Medlem
    29 juli, 2009 vid 21:04

    has noone realized that if you are riding waves in sweden, you are riding downwind anyway?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Väja för kite i vågor…hur?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.