Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler?

  • Väjningsregler?

    Publicerad av jalla på 12 september, 2020 vid 17:33

    Om jag förstått allt rätt gäller i vågor att den som är på väg ut över vågorna har företräde oavsett vilket hål man surfar (bakbord o styrbordshalser) och är man då på väg ut och möter en som rider en våg ska han väja eller avbryta vågridningenng om man är på kollisionskurs. I praktiken innebär detta att om det är mycket folk så blir det knappt några svängar på samma våg. Stämmer detta? Finns de som påstår att den som rider en våg har företräde vs den som inte gör. Vad gäller?

    • Denna diskussion ändrades 3 år, 6 månader sedan av  jalla.
    • Denna diskussion ändrades 3 år, 6 månader sedan av  jalla.
    aronh svarade 3 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oscar

    Medlem
    12 september, 2020 vid 20:45

    Ganska naturligt att den på vågen väjer då det ibland kan var ganska svårt att väja på väg ut pga brytande vågor. Ska man dock hårdra det så är det sjöväjningsreglerna som gäller i lagens mening. Du lär dock inte bli speciellt poppis på stranden om du hävdar dessa i brytande vågor.

    Sen hur man ska tolka detta i tex lejet där det knappast är speciellt svårt att ta sig ut kanske kan diskuteras..

  • sailortrash

    Medlem
    12 september, 2020 vid 22:05

    I läjet är det så där ställt med väjningsregler
    Sist jag var där plogade jag ut, och en sup:are vägrar väja. Jag Håller ju såklart kursen så att jag inte ska fastna i lä mellan bryten i knapp vattenstart vind, men pucko supare ska tydligen först fram, fast han utan problem kan släppa fram mig eller väja. Så jag passerar precis framför, och ha daskar till mitt segel med paddeln…

  • aronh

    Medlem
    12 september, 2020 vid 23:10

    Jag tycker Brawzinho förklarar det ganska bra här:
    https://www.youtube.com/watch?v=aPuPFWs2mH8

    Från 39:15 ger Graham Ezzy sin bild över prioritering mellan surfare, vindsurfare och kajtare:
    https://www.youtube.com/watch?v=-eEysnBzj0M

    Det är ju skitviktigt med förhållningsregler men viktigast är ändå att visa respekt för varandra. Ibland blir det missförstånd eller att man har olika uppfattning om vad som hände. Det är ju bara idiotiskt att försöka läxa upp andra eller hävda sin rätt i alla lägen.

    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  aronh.
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  aronh.
    • Detta svar ändrades 3 år, 6 månader sedan av  aronh.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.