Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

  • mikaels

    Medlem
    18 september, 2007 vid 07:26

    Det kan visst vara vågor i Garda, efter några timmars bra Ora är det brytande vågor mot strand på samma sätt som en sämre dag i Apel ;), 30-50 cm höga. Det är ju dock ett ganska kort brott, eftersom det inte är lika långgrunt som Apel. I Garda ligger det dock en båthamn bredvid, där gäller definitivt riktiga väjningsregler. Normalt sett är det nog inget problem, bra vågspotar brukar vara dåliga seglingsspotar för båtar, även jollar.
    Problemet kan ju uppstå när locals vana vid sina egna regler plötsligt ska segla på ett nytt ställe, alternativt när främlingar kommer till ett ställe med lokala regler, ungefär som när utsocknes bilar kör efter högerregeln trots att ‘vi här vet att den vägen brukar ha företräde’ 😉
    Bäst är ju att kolla med locals på stranden innan man ger sig ut…

  • styret

    Medlem
    18 september, 2007 vid 08:34

    du kan väl inte på alvar kalla garda för ett vågspot?
    det är väl ingen som rider vågor på garda?

  • trimmarn

    Medlem
    18 september, 2007 vid 08:47

    Som vågseglare får man väl leva med att offra en “läpp” för att lämna företräde för den som är på väg ut. Jag kan inte se ngn logik i att den som är på väg ut och håller rak kurs ska väja för den som rider en våg.
    Det är nog enklast och säkrast att hålla sig till vågreglerna om man vill slippa onödiga problem och skador.
    pd

  • mikaels

    Medlem
    18 september, 2007 vid 09:07

    Nejdå, jag kallar inte Garda för en vågspot, vad jag säger är att en bra dag i Garda är som en dålig i Apel, vind på 8 m/s som kommer snett utifrån vänster (SO), småchoppiga vågor på en knapp halvmeter, trångt. Svårt att komma ut genom chopp, skvalp och bryt.
    I Garda ska jag väja på vägen ut, enligt väjningsreglerna, i Apel på vägen in, enligt vågreglerna. Samma förhållanden, olika regler, det tycker jag är konstigt. När blir en spot en vågspot? Är den alltid det, eller bara när det faktiskt är vågor? Och vad händer utanför brytet, vanliga väjningsregler igen?

  • styret

    Medlem
    18 september, 2007 vid 09:24

    vd som händer utanför brytet kan du läsa om högre upp i den här tråden.
    där det itne är brytande ridbara vågor gäller vanliga väjningsreglerna. det har väl framgått ganska klart i den här tråden eller?

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Väjningsregler för vindsurfare och kitare i apel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.