Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av bräda, hjälp!

  • Val av bräda, hjälp!

    Publicerad av krille-gbg på 19 januari, 2009 vid 12:41

    Hej Är en liten vase på 63 kg.
    Behärskar vattenstart, hängsele, fotstroppar, plana och nästan gippa med min gamla tiga gun typ (slalom epoxi 260) i Björlanda Fiskebäck.

    Är sugen på att lära mig hoppa och rida vågor men även framochtillbaka körning i gbg trakten.
    Ska jag satsa på en FSW runt 85 eller 95 liter som jag kan ha kvar som stor bräda?

    Tacksam för tips/Krille

    k-man-2 svarade 15 år, 3 månader sedan 11 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • oscar

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 13:07

    Låter som smart idé tycker jag!

  • ola-h

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 15:45

    63 kilo och kompetent en tiga gun (som väl inte har mer än 90 liter)….

    Då tycker jag du skall kolla på något under 80 liter, eller i alla fall inte mycket över. En snabb tradvågis runt 80l är nog inte fel

    Kanske:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21456/cat/12

    eller kanske någon av:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21228/cat/12

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 21:13

    Du kan få testa en EXOCET CROSS (FSW) 94 liter kom och kolla in den på båtmässan nästa vecka i GTB.

    Jag själv älskar den och jag tror alla som testat den håller med om att den är lättseglad och verkligen lättplanande….

    //
    Joachim

  • surfslusken

    Medlem
    19 januari, 2009 vid 22:16

    @Joachim_Larsson 526437 wrote:

    Du kan få testa en EXOCET CROSS (FSW) 94 liter kom och kolla in den på båtmässan nästa vecka i GTB.

    Jag själv älskar den och jag tror alla som testat den håller med om att den är lättseglad och verkligen lättplanande….

    //
    Joachim

    Inte bara de, även vi som aldrig hört talas om brädan älskar den och tycker att de förmodligen är den bästa som tillverkats!!!

  • stinger

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 09:17

    Ska du ha en trad-vågis så finns det Mistral Beast 07:or till bra pris både på surfkeppler.de och surfspot.se

    Jag väger några kg mer än du (typ 68) har kört en säsong på en Beast 76. Jag har kört den mest på choppigt Roxenvatten och den går kanonfint där. Jag tycker det är en väldigt skön bräda att bränna runt o hoppa o leka med.

  • krille-gbg

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 10:23

    Tacksam för alla svar! Sitter fortfararande lite i kval.
    Om jag vill ha en stor rolig bräda som jag kan gå ut och laja med i 7-8 m/s och uppåt. Ska jag ta mina 63kg +20l eller +30l
    Funderar mellan dessa brädor:
    *Mistral Beast-07 76l alt 86l
    *tabou da curve-06 79l
    *tabou pocket wave-06 78l
    *goya one-07 95l
    *RRD FSW-05 100l
    *Exocet cross…

    krille

  • rasmus_w

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 10:58

    Om du siktar på över 80 liter så tror jag du vill ha en freewave. En bräda i den storleken blir ganska lättvindsbetonad och då vill du antagligen ha nåt med lite rakare rocker. Under 80 liter -> vågbräda.

  • stinger

    Medlem
    20 januari, 2009 vid 13:32

    Jag har kört 5.7 på min Beast76. Det funkar men känns inte så kul, neråt 5.0-5.3 är betydligt bättre. I 7-8 m/s tar jag hellre en lite större bräda.

  • k-man-2

    Medlem
    21 januari, 2009 vid 12:03
    stinger;526533 wrote:
    Jag har kört 5.7 på min Beast76. Det funkar men känns inte så kul, neråt 5.0-5.3 är betydligt bättre. I 7-8 m/s tar jag hellre en lite större bräda.

    hur stor bräda väljer du i 7-8 m/s?

    jag liksom krille gbg väger lite (ca 65) och har kört på min 102 liters fsw som är min första bräda. behärskar ungefär samma saker som krille gbg skriver överst och är också på jakt efter en mindre bräda för hårdare vindar, hopp och på sikt vågridning.

    har haft ögonen på fsw-plankor runt 85 l ett tag nu (goya one eller fanatic freewave verkar lovande)

    frågan är, vågar jag sälja min stora (102 l) bräda och ha en 86 l som enda bräda?

    ska iväg till kap verde och prova en 86 litrare i februari, kanske blir det lättare att välja sen…

  • stinger

    Medlem
    22 januari, 2009 vid 08:57

    Om jag bara skulle ha en bräda skulle den tveklöst hamna runt 85 liter. Men jag tänker ha två brädor, en vågis på 76 (den jag har nu) och så en FSW på 90-100l ungefär.

  • sinker

    Medlem
    22 januari, 2009 vid 15:19

    Om du väger drygt 60 ska du nog fundera på 10-20 liter mindre än vad alla andra kör. Jag väger själv just 60 och har 75l som största volym och 66 som minsta.
    Visst, en större planka på 80-90 liter funkar om man seglar i marginella förhållanden eller om man är nöjd med att fara fram och tillbaka på slalomvis. Vill du få ut lite mer av seglingen och väger kring 60 kg måste du hitta något smalare och/eller med mindre volym. Först då har du möjlighet att sätta din vikt på rätt ställe i olika moves.
    Bästa jämförelsen jag kommer på just nu är att åka runt på för långa skidor med förstora pjäxor. Det funkar, men är inte lika roligt.

    /sinker

  • doc

    Medlem
    22 januari, 2009 vid 22:54

    Plus att lättare gubbar o gummor kan köra större segel på samma bräda jmf med en 80kg klump som jag. 5.7 funkar t.ex. på min 55 breda PureAcid för 65 kilo, medan jag helst kör 5.3 eller 5.0 som största på samma bräda.

  • ola-h

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 11:44

    @Sinker 526856 wrote:

    Om du väger drygt 60 ska du nog fundera på 10-20 liter mindre än vad alla andra kör. Jag väger själv just 60 och har 75l som största volym och 66 som minsta.
    Visst, en större planka på 80-90 liter funkar om man seglar i marginella förhållanden eller om man är nöjd med att fara fram och tillbaka på slalomvis. Vill du få ut lite mer av seglingen och väger kring 60 kg måste du hitta något smalare och/eller med mindre volym. Först då har du möjlighet att sätta din vikt på rätt ställe i olika moves.
    Bästa jämförelsen jag kommer på just nu är att åka runt på för långa skidor med förstora pjäxor. Det funkar, men är inte lika roligt.

    /sinker

    Lyssna på Sinker nu. Allt för många lätta seglare kör på allt för stora brädor.

  • krille-gbg

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 12:28

    Tack för tips! Hade just bestämt mig för Goya one 95l..
    Men nu blir det nog Tabou pocketwave 78l -06, Naish Globalwave 83l eller Tabou Dacurve 79l. Frågan e vilken? Kanske den billigaste..

  • lars_k

    Medlem
    23 januari, 2009 vid 12:49

    Då ska du lätt ta DaCurve 79l!
    Pocket 78 och Global wave 83 är rätt feta för sin volym och blir svårsvängda och studsiga i svängen för en liten “vase” som du.
    DaCurve är en klassisk pintail vågis med skarpare rails och tunn häck, något stor för dej kanske men bra som 1:a vågis. Är det inte allt för stort och mkt vind kommer du ha bra kontroll och sväng med denna!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av bräda, hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.