Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av bräda och våtdräkt

  • cortex

    Medlem
    4 februari, 2008 vid 15:33

    Ok, reality-check; Hur många av er här kommer ihåg hur det var att vara nybörjare? Någon? Nähä… :smirk:

    Det man behöver som nybörjare är tid på vattnet. Mycket tid på vattnet.

    Ni som bor på västkusten/sydkusten förlorar nästan rätten att uttala er om lättvind eftersom ni knappt vet vad det är. 😎

    På den här sidan av landet blåser det betydligt mindre än på framsidan… och mer sällan. Speciellt under den varmare delen av året.

    Självklart kan en duktig åkare mjölka ur en massa egenskaper ur sin kite/bräda som en nybörjare inte kommer att lyckas med överhuvudtaget.

    Att det bara skulle skilja 0.5 m/s i bottom-end (speciellt för en nybörjare) mellan en Session och FLX är BS. Förutom det så är det en väldig skillnad på vindens energi-innehåll mellan exempelvis 5 m/s och 5.5-6 m/s. Och andelen dagar som det blåser 5 m/s i medel är väldigt många fler än de dagar då det blåser 5.5-6 m/s häromkring. I synnerhet på sommaren.

    Många duktiga åkare som har en Session (eller motsvarande bräda från annan tillverkare) för att träna på sina tricks i lättvind som komplement till sin mindre bräda. I princip är det utopi att bo häromkring och klara sig med en bräda om man vill få *mycket* tid på vattnet.

    När det gäller kvalitén på brädorna så har jag inte så mycket koll på FLX’en men antar att den är bra. För Spleene’s del så kan jag väl säga så här: jag har inte haft en enda kund som knäckt en Spleene-bräda (inte ens Erik F, Johannes W och Pjoter har lyckats). Inga trasiga inserts heller.

    Har varit två små meck med de tidigare bindningarna men det var rena skönhetsmissar som givetvis åtgärdades på momangen utan någon kostnad för kunden. De bindningar som sitter på -07 och framåt är dessutom helt annorlunda än de gamla och har varit helt problemfria så här långt.

    Lessen för att jag inte gjorde valet lättare för dig nu Jonas. Men klura du ordentligt. Som jag sa förut så är inget av paketen ett dåligt val; det är bara skillnad på vilken inriktning du vill ha med din kiting i början.
    Sedan är det ju lite jobbigt att försöka ta in information från oss “pimps”. Slå en pling till Thomas Larsson uppe hos dig. Han vet ju exakt vilka förhållanden som ni har på era spots och hur Session funkar i förhållande till andra brädor.

    /Kaj(Tech)

  • langens_kite

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 05:36

    Under ground brädan är perfekt funkar från lättvind till kuling.
    Är den absolut bästa alround brädan som jag provat.
    Garanterar desutom att den håller.

  • cortex

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 09:34

    @LANGENS_KITE 442845 wrote:

    Under ground brädan är perfekt funkar från lättvind till kuling.
    Är den absolut bästa alround brädan som jag provat.
    Garanterar desutom att den håller.

    Coolt! Fixar den trasiga förhållanden, helar sjuka, ger svältande mat och garanterar världsfred också? 😀 😀 😀

    Verkar som om den här tråden (som vanligt) blivit en liten arena för importörer/ÅF’ar/teamriders som pimpar för deras eget märke. Påstår inte att jag är ett smack bättre än någon annan; jag bara konstaterar fakta. :tongue:

    Lessen Jonas.

    /Kaj(Tech)

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 09:44

    Egentligen känner jag inte för att lägga mig i den här diskussionen men det ständiga osakliga tjabblet från folk som har ekonomiska intressen bakom alla sina åsikter får mig att ruttna. That said – jag teamar inte för Underground utan för Fahlen’s men tycker ändå att det är en riktigt go bräda. “Tote”, som hänger med Robsport (som inte heller säljer UG) lånade den i söndags och var ute och rippade på vågorna och tyckte också att den var grymt go. Man kan tycka bra om något utan att sälja det. Basta!

  • cortex

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 09:58

    Hmm, vet inte om det var mitt inlägg du högg på eller inte… men, jag har inte skrivit ett negativt ord om Undergroundbrädan såvitt jag kan se.
    Underground gör fin-fina brädor.
    Vilket även Nobile, Spleene, Skywalker m.fl. gör.

    Håller helt med om “Man kan tycka bra om något utan att sälja det”. Kan även lägga till “det är inte farligt att skriva något positivt om ett annat märke (som man gillar) bara för man inte säljer/representerar det”.

    Inga problem där. :smirk:

    /Kaj(Tech)

  • langens_kite

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 11:04

    @Cortex 442877 wrote:

    Coolt! Fixar den trasiga förhållanden, helar sjuka, ger svältande mat och garanterar världsfred också? 😀 😀 😀

    Verkar som om den här tråden (som vanligt) blivit en liten arena för importörer/ÅF’ar/teamriders som pimpar för deras eget märke. Påstår inte att jag är ett smack bättre än någon annan; jag bara konstaterar fakta. :tongue:

    Lessen Jonas.

    /Kaj(Tech)

    Sjukt less på sånt skitsnack!
    Försöker att vara ärlig.
    Har tidigare år haft 2 el 3 brädor, men med 132:an funkade det med 1.
    Har nu en 138 och tycker inte att den är lika allround, men funkar bra för mig som väger +100.
    Varför den funkar så bra vet jag inte men skulle tro att det beror på de otroligt mjuka och tunna tipparna.
    Har inte provat Session men kan inte tänka mig en bräda som är 141*43 är allround.
    Säkert bättre fösta fyra fem gångerna men inte sen om du ska ha en bräda.
    Att sedan komma med en massa fjantiga komentarer visar bara vilken tomte du är.
    Jonas du får ringa om du har några frågor.

  • skanepaul

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 11:44

    Köp en LF Picklefork, alla jag känner som började på en sådan är hyffsat duktiga nu! Finns en på köp&sälj!

  • cortex

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 12:03

    @LANGENS_KITE 442902 wrote:

    Sjukt less på sånt skitsnack!
    Försöker att vara ärlig.
    Har tidigare år haft 2 el 3 brädor, men med 132:an funkade det med 1.
    Har nu en 138 och tycker inte att den är lika allround, men funkar bra för mig som väger +100.
    Varför den funkar så bra vet jag inte men skulle tro att det beror på de otroligt mjuka och tunna tipparna.
    Har inte provat Session men kan inte tänka mig en bräda som är 141*43 är allround.
    Säkert bättre fösta fyra fem gångerna men inte sen om du ska ha en bräda.
    Att sedan komma med en massa fjantiga komentarer visar bara vilken tomte du är.
    Jonas du får ringa om du har några frågor.

    Ömma tår?
    Lustigt det där. Du har inte ens provat brädan men kommer sedan med påståenden om den. Den är dessutom inte avsedd att vara allround. Ingen som har hävdat det heller.
    Å så kom personangreppen också. Fint.

    Softa lite så känns det bättre. Ett varmt bad i en tunna med en kall öl kanske vore något?

    /Kaj(Tech) :santa: :santa: :santa: :santa: :santa: :santa: :santa: :santa:

  • langens_kite

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 12:37

    @Cortex 442923 wrote:

    Ömma tår?
    Lustigt det där. Du har inte ens provat brädan men kommer sedan med påståenden om den. Den är dessutom inte avsedd att vara allround. Ingen som har hävdat det heller.
    Å så kom personangreppen också. Fint.

    Softa lite så känns det bättre. Ett varmt bad i en tunna med en kall öl kanske vore något?

    /Kaj(Tech) :santa: :santa: :santa: :santa: :santa: :santa: :santa: :santa:

    Har inte råd att köpa nytt

    Tycker att det låter som att han behöver en bräda som är allround och klarar de flesta vindarna.
    Måtten på en bräda och framför allt bredden säger en hel del.
    Skulle alldrig råda någon att köpa någon av de 2 största undergrundbrädorna om de inte var ute efter att sega sig fram i lättvind.
    Tjänar inte en spänn på att han köper en bräda av Jens.
    Person angrepp???

  • martent

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 12:39

    http://www.kiteflame.se en grym bräda till ett bra pris!

  • gurra_g

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:25

    @sourra 442880 wrote:

    Egentligen känner jag inte för att lägga mig i den här diskussionen men det ständiga osakliga tjabblet från folk som har ekonomiska intressen bakom alla sina åsikter får mig att ruttna. That said – jag teamar inte för Underground utan för Fahlen’s men tycker ändå att det är en riktigt go bräda. “Tote”, som hänger med Robsport (som inte heller säljer UG) lånade den i söndags och var ute och rippade på vågorna och tyckte också att den var grymt go. Man kan tycka bra om något utan att sälja det. Basta!

    Word word word och ännu mer word…

  • pjoter

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 21:59

    @SkånePaul 442909 wrote:

    Köp en LF Picklefork, alla jag känner som började på en sådan är hyffsat duktiga nu! Finns en på köp&sälj!

    De har du rätt i! måste va den bästa nybörjarbrädan!
    eller nåt. 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av bräda och våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.