Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av drake?

  • Val av drake?

    Publicerad av eylon på 26 juni, 2007 vid 16:19

    Hej, Jag har hållt på och kitat ett tag och nu är det dags att införskaffa mig en ny drake, eller snarare bättre begagnad.
    Jag behöver lite hjälp med att välja vilken jag skall ha, Har testat lite olika bowkites men inte hittat någon jag tycker om. Finns det någon bra bowkite som har kvar dendära C-kitekänslan, och finns det några bra C-kites på marknaden som jag kan bli rekomenderad? 🙂
    Bor vid Vänern så förhållanden är väll 6-10 m/s ungefär
    Har en CO2 10kvm, som ja ska behålla.
    Väger 70 kg typ
    Tacksam för svar.

    tobas svarade 16 år, 9 månader sedan 16 Medlemmar · 47 Svar
  • 47 Svar
  • wims_lkp

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 16:24

    Prova du inte Ozon när Jens va här? Annars är de ju bara köpa mina Rhinos de vet du.

  • eylon

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 16:50

    Jo provade ju ozonen, men det blåste ju så dåligt, tyckte den kändes precis som vilken bowkite som helst, sådära lagom seg. 😛
    ska ru ha för dina northdrakar då? 😛 Ska nog fråga om jag får testa någon av dedära Best kitarna får se hur dom är,.

  • wims_lkp

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 17:29

    Jo de va lite samma för mig, men ja va ändå imponerad. Tycker man väldigt lätt får bommen så långt ifrån sig med Best bara annars goa. Ska nog inte sälja mina än, väntar lite med de stora steget.

  • walle

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 17:40

    @wims_lkp 392610 wrote:

    Jo de va lite samma för mig, men ja va ändå imponerad. Tycker man väldigt lätt får bommen så långt ifrån sig med Best bara annars goa. Ska nog inte sälja mina än, väntar lite med de stora steget.

    om du får bommen långt ifrån dig beror det antingen på att det är en gammal bom (2006) eller att du helt enkelt inte dragit ner stoppern… 😉

  • eddie

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 18:26

    Vill du ha C-kites så är det ju köparens marknad.
    Jag har ett par North Vegas 2006 till salu. De släpper jag för 6000 vid en snabb affär.

  • eddie

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 18:30

    Ahh… läste noggrannare.
    Du kan köpa min 14 snorbilligt, men då utan bom

  • tetras

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 21:57

    @Eylon 392592 wrote:

    Hej, Jag har hållt på och kitat ett tag och nu är det dags att införskaffa mig en ny drake, eller snarare bättre begagnad.
    Jag behöver lite hjälp med att välja vilken jag skall ha, Har testat lite olika bowkites men inte hittat någon jag tycker om. Finns det någon bra bowkite som har kvar dendära C-kitekänslan, och finns det några bra C-kites på marknaden som jag kan bli rekomenderad? 🙂
    Bor vid Vänern så förhållanden är väll 6-10 m/s ungefär
    Har en CO2 10kvm, som ja ska behålla.
    Väger 70 kg typ
    Tacksam för svar.

    Min North Rhino 18m2 är perfekt för 5-10 m/s det är i det spannet jag använder den själv. Följ länken nedan så har du lite bilder och annan information. Hör bara av dig om du är intresserad.

  • eddie

    Medlem
    26 juni, 2007 vid 23:36

    Nu skall inte jag dissa din säljesannons. Men du måste vara en jävel på att kanta om du håller en 18m2 kite i 10 m/s. Jag håller iaf inte min Vegas 14 när det blåser 10 m/s i medelvind

    Annars tack för en kanonhemsida med vädret… den använder jag i stort sett dagligen.

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 07:09

    @Eddie 392688 wrote:

    Nu skall inte jag dissa din säljesannons. Men du måste vara en jävel på att kanta om du håller en 18m2 kite i 10 m/s. Jag håller iaf inte min Vegas 14 när det blåser 10 m/s i medelvind

    Annars tack för en kanonhemsida med vädret… den använder jag i stort sett dagligen.

    Det är sant, en hel del depower och mycket kant när det blåser 10 m/s men det går. Blåser det 10 m/s när jag börjar tar jag vanligen min 12:a istället vilken funkar bra mellan 8-13 m/s.

  • psychonauten

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 07:44

    @tetras 392712 wrote:

    Det är sant, en hel del depower och mycket kant när det blåser 10 m/s men det går. Blåser det 10 m/s när jag börjar tar jag vanligen min 12:a istället vilken funkar bra mellan 8-13 m/s.

    Hoppar du 114 meter då. om det blåser 10m/s med en 18m kite alltså? 🙂

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 08:07

    @psychonauten 392728 wrote:

    Hoppar du 114 meter då. om det blåser 10m/s med en 18m kite alltså? 🙂

    Nä, dom bästa och högsta hoppen gör du vid ca 8 m/s det är där den här draken är mest optimal.

  • lasurf

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 08:12

    Takoon nova2 12 kvm bra drake med grym range
    många nöjda åkare

  • psychonauten

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 09:59

    @tetras 392737 wrote:

    Nä, dom bästa och högsta hoppen gör du vid ca 8 m/s det är där den här draken är mest optimal.

    Du e allt bra rolig du 🙂 Nu säger du att man INTE hoppar högre med större kite i mer vind, innan var du ju så bergis på alla krafter hit och dit och att man verkligen hoppade högre med större kite. hur ska du ha det?

  • aka_kalle

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 10:11

    Har North vegas 9 och 12 2007 till salu, grymma c-kites med depower nästan som en bow.

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 11:03

    @psychonauten 392777 wrote:

    Du e allt bra rolig du 🙂 Nu säger du att man INTE hoppar högre med större kite i mer vind, innan var du ju så bergis på alla krafter hit och dit och att man verkligen hoppade högre med större kite. hur ska du ha det?

    Potentialen är där för att hoppa högre när vindstyrkan är högre men för egen del när man kör på gränsen av vad man kan hålla så blir kontrollen följaktligen sämre. Således kombinationen kontroll och vindstyrka är optimal för mig kring 8m/s med denna drake på 18 m2, konstigare än så är det inte.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av drake?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.