Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av drake?

  • skejtar_henke

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 11:26

    Alltid lika smarta inlägg. Du inponerar på mig Tetras.

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 11:38

    @skejtar_henke 392801 wrote:

    Alltid lika smarta inlägg. Du inponerar på mig Tetras.

    Så länge du säger som det är så är det varken smart eller dumt!

  • skanepaul

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:45

    @tetras 392796 wrote:

    Potentialen är där för att hoppa högre när vindstyrkan är högre men för egen del när man kör på gränsen av vad man kan hålla så blir kontrollen följaktligen sämre. Således kombinationen kontroll och vindstyrka är optimal för mig kring 8m/s med denna drake på 18 m2, konstigare än så är det inte.

    Vad väger du egentligen???? 150kg? Vid 8m/s pumpar jag 12:a! Fan inte ett stort jävla häckel på 18 kvadrat…

    Bara GLÖM att du går ut med en 18m i 10m/s (om du således inte väger över 120kg), var får du allt ifrån?? Hur länge har du kitat egentligen?

  • walle

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 13:58

    @SkånePaul 392835 wrote:

    Vad väger du egentligen???? 150kg? Vid 8m/s pumpar jag 12:a! Fan inte ett stort jävla häckel på 18 kvadrat…

    Bara GLÖM att du går ut med en 18m i 10m/s (om du således inte väger över 120kg), var får du allt ifrån?? Hur länge har du kitat egentligen?

    han hade ju köpt grejjor av Kniven ju, det gör att han e vår nästa pro åkare…

  • skanepaul

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 14:25

    det var väl inte han?

  • hedin

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 14:25

    Forsätter på tråden. Sitter nämligen i samma sits.

    Va tycker ni om crossbow?

  • psychonauten

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 15:22

    @tetras 392796 wrote:

    Potentialen är där för att hoppa högre när vindstyrkan är högre men för egen del när man kör på gränsen av vad man kan hålla så blir kontrollen följaktligen sämre. Således kombinationen kontroll och vindstyrka är optimal för mig kring 8m/s med denna drake på 18 m2, konstigare än så är det inte.

    Min erfarenhet säger mig att det är dagarna när man är riggad på gränsen till vansinne, det är då man hoppar högst. Men du kanske har en annan erfarenhet.

  • skejtar_henke

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 15:52

    Det är ju det jag säger.. Killen är den smartaste här på steffo. Han vet allt.

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 16:32

    @SkånePaul 392835 wrote:

    Vad väger du egentligen???? 150kg? Vid 8m/s pumpar jag 12:a! Fan inte ett stort jävla häckel på 18 kvadrat…

    Bara GLÖM att du går ut med en 18m i 10m/s (om du således inte väger över 120kg), var får du allt ifrån?? Hur länge har du kitat egentligen?

    Du ger dig inte, jag kan faktiskt inte förstå var all denna tvivel kommer ifrån. Jag köpte min första drake sommaren 2001, en 14 m2 Naish ARX. Som jag lärde mig att behärska helt själv på en enorm (tack och lov) beach nere i Frankrike. Jag har gjort allt det man skall och inte skall göra med en kite under den perioden. Efter ett par dagars träning på land och lite draggande i vattnet så kom jag igång med att köra på bräda vilket var tämligen lätt med den winsurfing bakgrund som jag hadde.
    Redan då tykte jag att ARX:n var lite liten då det blåste 7-8 m/s så året efter köpte jag min första Naish 18 m2 drake. Som du förmodligen har noterat så blåser det oftare mindre än 10 m/s än över under årets 365 dagar. Detta gäller i Sverige likväl som i England och Frankrike där jag kört mest. Detta har helt enkelt resulterat i att den drake jag fått mest användning för under de 7 år som jag hållit på är mina 18 m2 drakar som jag då också lärt mig att behärska väldigt väl både vad gäller “low end” som “high end”. Att segla en 18 m2 drake i 10 m/s är inte så svårt som det verkar bara du kantställer och pressar upp mot vinden tillräckligt hårt. Jag är inte sen att erkänna att jag föredrar att segla med en drake i dess mitt spann som både är roligare och lättare. Men har du varit ute ett tag och vinden går upp eller ner så är inte jag den första som kör in och bytter drake utan fortsätter. Om du kört en North Rhino så vet du att de har en mycket bra “depower” för att vara en C-kite och det underlättar givetvis när du kör på dess high end.

    Om du inte tror på vad jag skriver så ger jag tusan i det jag håller på med kite surfing för mitt höga nöjes skull, det ger mig avkoppling, andrenalin och frihetskänsla på samma gång. Jag behöver inte bevisa något varesig för mig själv eller någon annan däremot tycker jag det är riktigt trevligt att skapa debatt. Så fortsätt gjärna med era inlägg så skall jag gladeligen bemöta dem när andan faller på.:smile:

  • eddie

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 16:43

    Det är bara det att man knappt aldrig ser någon med en större C-drake än 15 these days. Antagligen av den enkla anledningen att det är fullständigt meningslöst om man inte väger +100 kg.
    Jag har aldrig sett ngn hålla en 18m2 drake i 10 m/s. Det är nog samma med de flesta andra. Därav våra tvivel.
    Grejen är att du kanske tror att det blåser 10 m/s….?
    Fast vi vet ju inte heller vad du väger?

  • luuddee

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 16:46

    haaha sjukt det börjar bli hehe. där finns bara en som kan.. men han e jevligt tjock ocksåå..

  • skanepaul

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 16:56

    @Eddie 392884 wrote:

    Det är bara det att man knappt aldrig ser någon med en större C-drake än 15 these days. Antagligen av den enkla anledningen att det är fullständigt meningslöst om man inte väger +100 kg.
    Jag har aldrig sett ngn hålla en 18m2 drake i 10 m/s. Det är nog samma med de flesta andra. Därav våra tvivel.
    Grejen är att du kanske tror att det blåser 10 m/s….?
    Fast vi vet ju inte heller vad du väger?

    Precis!

    Du kör inte en 18 i 10m/s så är det bara!! Finns inget mer att säga om det.

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 17:28

    @Luuddee 392885 wrote:

    haaha sjukt det börjar bli hehe. där finns bara en som kan.. men han e jevligt tjock ocksåå..

    nää du jag är en tämligen normal påg på ca 75 kg.

    Paul,
    som sagt, vad dig anbefaller så får du tro vad du vill men du kan aldrig vara säker:wink:

  • skanepaul

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 17:42

    Du måste ha noll koll på vindstyrka du grabben.

    Jag menar merparten av dina inlägg är helt uppåt väggarna, vilket uppenbarligen mer än jag tycker, så därför känns det som du bara
    svamlar.

    Jag menar, gå ut med en 18m stor kite i 10m/s och hoppa 5 meter högt med
    samma kite i 7m/s(OBS! utan att pressa!!), för mig är det bara dravel.

    O jo, jag är säker!

    Kom ner till sydkusten imorgon ta med din Rhino 18, så fort vi mäter upp runt 10m/s (borde väl vara runt 11-12 tiden) så
    kan du ju sticka ut en runda så ska jag filma det hela.

    Deal?

  • tetras

    Medlem
    27 juni, 2007 vid 17:57

    @SkånePaul 392904 wrote:

    Du måste ha noll koll på vindstyrka du grabben.

    Jag menar merparten av dina inlägg är helt uppåt väggarna, vilket uppenbarligen mer än jag tycker, så därför känns det som du bara
    svamlar.

    Jag menar, gå ut med en 18m stor kite i 10m/s och hoppa 5 meter högt med
    samma kite i 7m/s, för mig är det bara dravel.

    O jo, jag är säker!

    Kom ner till sydkusten imorgon ta med din Rhino 18, så fort vi mäter upp runt 10m/s (borde väl vara runt 11-12 tiden) så
    kan du ju sticka ut en runda så ska jag filma det hela.

    Deal?

    Innan jag började med kiting hadde jag hållit på med windsurfing i 10 år så jag tror nog jag har rätt bar koll på vinden. Om du besökt min webb plats så kan du se vilken väderstatistik du kan få fram. Normalt brukar du kunna verifira vilken medelvid det blåst runt omkring under dagen du varit ute plus att du också ser och hör vad andra säger.

    Beträffande morgondagen så är det jobbet som gäller men kom gärna till Öland till helgen för jag skall med största sannolikhet dit.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Val av drake?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.