Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av mast till Challenger segel?

  • Val av mast till Challenger segel?

    Publicerad av oscarlj på 12 februari, 2011 vid 16:33

    Hej,

    Jag har följande segel/master idag:
    – 5kvm Local spirit + Local spirit mast.
    – alldeles för gammalt Gaastra segel 6kvm + lika gammal mast av okänt märke (4.60)
    – Ett hyfsat nytt Challenger Fluido 7.3 (c:a 2007) som funkar ok med 4.60 masten.

    Nu till min fråga….
    Jag tänkte byta ut både mitt gaastra-segel och mast till denna säsongen och har lite funderingar kring vilken typ av mast jag bör skaffa. Efter att ha läst lite på forumen verkar det vara ganska viktigt vilken mast man har till vilket segel osv. (hittar inte vad som rekommenderas till just challenger segel)

    Bör jag skaffa en mast som passar till mitt stora segel och sedan köpa ett nytt 6kvm som passar till den masten?

    Tacksam för alla tips!
    /Oscar

    nyborjarsurfaren svarade 13 år, 3 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • stoorfaen

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 17:17

    Challenger tror jag kör CC (Constant curve) och har inte bytt de senaste åren vad jag vet. Själv kör jag challenger master och tror att det finns riktigt prisvärda märkesmaster. Vet du hur gammalt ditt är?

  • kris

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 17:30

    Det är constant curve på Challenger. Vad är det för 460-mast du har? Om du bara tycker den funkar ok (och har riggat rätt i ö) så är det säkert ett lyft med bättre/mer passande mast.

    Sen hamnar du lite i skarven mellan 430 o 460 också.. Ditt Fluido har väl 471 och många 6.0 körs med 430. Vilket 6.0 siktar du på?

  • oscarlj

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 22:21
    stoorfaen;646811 wrote:
    Challenger tror jag kör CC (Constant curve) och har inte bytt de senaste åren vad jag vet. Själv kör jag challenger master och tror att det finns riktigt prisvärda märkesmaster. Vet du hur gammalt ditt är?

    Det är säkert minst lika gammalt som seglet, skulle gissa på 10 år.

  • oscarlj

    Medlem
    12 februari, 2011 vid 22:40
    Kris;646812 wrote:
    Det är constant curve på Challenger. Vad är det för 460-mast du har? Om du bara tycker den funkar ok (och har riggat rätt i ö) så är det säkert ett lyft med bättre/mer passande mast.

    Hämtade fram masten, det är en technofiber, imcs 25.
    Står C25 nånstans också, kanske kan vara kolhalten?

    Tips på master som har constant curve och borde passa bra, kolhalt?

    Kris;646812 wrote:
    Sen hamnar du lite i skarven mellan 430 o 460 också.. Ditt Fluido har väl 471 och många 6.0 körs med 430. Vilket 6.0 siktar du på?

    Hmm, det har du rätt i… Har inte hittat ngt annat segel än. Antar att det blir för lång att förlänga från 430->471? Skönt om jag slipper köpa två nya master direkt.

    /oscar

  • jester

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 08:51

    North Sails master bör passa kalas i Challenger-segel. Race-masterna är iaf mer eller mindre identiska. Och from 2010 så är Simmers race-master kompatibla.

  • robin

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 11:56

    Challengermast är ju det säkraste alternativet men även andra lär funka. Jag kör en Challenger 55% 460-mast i mitt sex år gamla NP Jet 7.4 och det funkar jättebra. Bra bottendrag och toppstabilitet, sväljer byar utan problem och riggen känns inte särskilt tung med tanke på storleken. Eftersom Challengermasten funkar i NP borde det omvända också funka. Jag kan tänka mig att de flesta master utom de mest toppstyva funkar bra, vilket innebär att du ska undvika Gaastra och Maui Sails.

    Det finns nog inga moderna 6.0:or som är skurna för 460, men 6.2:or skulle det kunna finnas ett par stycken. Att köra 7.3 på 430 kan nog upplevas som svampigt men jag tror ärligt talat att det är bättre än ett 6.0 på 460. Är du lätt eller tung? Lätta seglare brukar vilja ha mjukare master vilken skulle göra att 430 kanske funkar bra. Skicka ett mail till surfbutiken.se och fråga om 430 funkar på seglet.

  • hdtv

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 13:16

    Du kan prova att utgå ifrån denna tabell http://www.unifiber.net/2011/mast-selector Nu är inte Challanger med men som andra skiver så verkar Challanger vara lika t ex North och då kanske du kan utgå ifrån den.

    Om det är om Jester skiver att Challanger är som North har du GUN, North och Point-7 som verka vara likvärdiga master.

  • bicless

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 15:09

    Challenger är som flera sagt ovan constant curve, dvs som north, Simmer, och en herrans massa andra märken. Inga problem hitta master till dessa. Fiberspar, Simmer, Unifiber constrant curve, North, Reptile, Powerex mfl passar.

    Undvik
    Mauisails, Gaastra, Severne, nyare Naish som är hardtop
    Neil pryde som är flextop

    Här finns också en tabell

    http://www.surfspot.se/news/cat/Tips/post/val-av-mast

    Mvh

    Bicless

  • oscarlj

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 16:01

    Tack för alla tips, verkar ju finnas en hel del master att välja mellan.

    Kommer hålla koll efter en bra mast. Undrar lite om jag kanske skulle börja med att skaffa ett nytt segel runt 6kvm och en 430 mast som funkar till mitt challenger segel, (har faktiskt luff på 468). Och sedan köpa en 460 mast senare?

  • robin

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 19:26

    Om du inte är alltför tung tror jag att det funkar.

  • pgvirtual

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 19:37

    Du har ju redan en 460 mast som passar med dit 7.3. Behåll masten, försöker du sälja den får du ändå inga pengar för den.

    Köp en 430 mast, med ungefär 60% kolhalt, som passar perfekt till ett modernt 6 m2 segel. Då kan du prova på att använda den nya masten också med 7.3:an. Det kan funka riktigt bra! Själv kör jag rätt mycket med 36-40 cm förlängare trots att jag väger 100 kg.

  • oscarlj

    Medlem
    13 februari, 2011 vid 21:26
    PGVirtual;646895 wrote:
    Du har ju redan en 460 mast som passar med dit 7.3. Behåll masten, försöker du sälja den får du ändå inga pengar för den.

    Köp en 430 mast, med ungefär 60% kolhalt, som passar perfekt till ett modernt 6 m2 segel. Då kan du prova på att använda den nya masten också med 7.3:an. Det kan funka riktigt bra! Själv kör jag rätt mycket med 36-40 cm förlängare trots att jag väger 100 kg.

    Japp, det låter som en bra ide! Väger 80 så borde funka för mig oxå.

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    14 februari, 2011 vid 17:35
    PGVirtual;646895 wrote:
    Du har ju redan en 460 mast som passar med dit 7.3. Behåll masten, försöker du sälja den får du ändå inga pengar för den.

    Köp en 430 mast, med ungefär 60% kolhalt, som passar perfekt till ett modernt 6 m2 segel. Då kan du prova på att använda den nya masten också med 7.3:an. Det kan funka riktigt bra! Själv kör jag rätt mycket med 36-40 cm förlängare trots att jag väger 100 kg.

    Lånar tråden lite
    Har sökt men inte fåt svar, rdm sdm
    Finns det segel endast för rdm mast?
    Jag har en rdm mast typ drope shape (sdm för mastfot)
    Vad för storlek går det att maxa den masten med?
    430/21 75%

    Daniel

  • bicless

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 09:41

    Hej

    Finns det segel endast för rdm mast?

    Japp, många vågsegel är det, men de flesta kan du även rigga på sdm, lite trajtare vid riggning och du maximerar kanske inte seglets egenskaper men går oftast bra.

    Jag har en rdm mast typ drope shape (sdm för mastfot). Vad för storlek går det att maxa den masten med?

    Om du har sdm nedtill så är det en sdm mast, dropshape betyder att den smalnar av snabbare men den är fortfarande sdm. En 430 mast kan man köra segel upp till ca 7,2 kvm men de flesta nöjer sig med ca 6,5. Man kan köra en 430 på ännu större segel om man har en sådan här. Korta master är dock mjukare än långa så är du tung så förläng inte allt för mycket.
    http://www.surfspot.se/north-xtender-mastforlangare-50cm.html

    Mvh

    Bicless

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    15 februari, 2011 vid 11:09

    Jag måste ha rdm distancering till bomen, så den håller rdm mått efter ca 60cm

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av mast till Challenger segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.