Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av segel?

  • Val av segel?

    Publicerad av micke-l på 25 september, 1999 vid 08:28

    Jag ska köpa mig ett eller kanske två segel därför undrar jag vilken storlek man ska välja i första och andra hand? Jag är ganska stor surfare 190cm och ca 80kg och surfar i Bohuslän. Jag har möjlighet att köpa ett 5,8 billigt är det en bra storlek och isåfall vilka storlekar ska man kompletera med senare? Är i stort behov av svar.

    micke-l svarade 24 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • fredrik-b

    Medlem
    25 september, 1999 vid 09:07

    Det beror helt och hållet på vad du tycker är roligast,…älskar du vinterstormarna och seglar då ska du ha ett 3.7-4.2, men gillar du att köra när det är sommar och kanske inte är lika mycket vind ska du ha ett 5.8, men 5.8an och en 5.0 kanske, sen ska du försöka ha ett 4.2 eller nåt,… jag har 3.7-4.5-5.2-6.0 och där har man de flesta vindstyrkor…och mellanrummet seglen är perfekt…vissa kör med 0.5 mellan, men det tycker jag personligen är för tight…men… du får känna efter i själen lite… du kan alltid köpa en snorbillig 4.2 sen…

  • linsurfer

    Medlem
    25 september, 1999 vid 14:57

    Beror ju på vad du har för bräda. Men säg att du har en bräda på ca 100 liter, då skulle nog jag satsa på ett 5.0 och ett 6.5. Om seglena är nogerlunda moderna (97-98) så har de vindregister nog för att du ska kunna segla för det mesta. Lär dig rigga seglen för olika förhållanden(uthal, nedhal) så får du ut mest ur dem.

  • micke-l

    Medlem
    26 september, 1999 vid 09:03

    Tack för svaren jag har ett 5,2 på gång också så det blir nog det först.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.