Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av segelstorlekar (våg/freestyle)

  • Val av segelstorlekar (våg/freestyle)

    Publicerad av zurfman på 28 juli, 2011 vid 15:25

    Jag har tidigare haft NP Zen 6,1 som minsta segel av de jag använder.

    Nu har jag köpt segel för litet mer vind. Tänkte kolla vilka segelstorlekar ni tycker är vettiga, speciellt de som har erfarenhet av Sailloft Curve och Sailloft Bionic. (Har väl också redan fått en viss indikation på att de jag valt inte är helt fel av Surfspot-personalen, men det vore bra med någon kommentar av de som kör på andra ställen där det kan blåsa på litet mer). Jag skall använda seglen till en 115 liters freestyle-bräda, Skate.

    NP Zen 6,1 (används även till Exocet Sting 134, fungerar mycket bra med rätt fena)
    Sailloft Bionic 5,6
    Sailloft Curve 5,0

    Blir steget från 5,6 till 5,0 för litet?

    Mitt minsta segel blir då Curve 5,0 (just nu, kanske skaffar ett 4,5-4,7 senare), stämmer det att Curve är av väldigt bra typ för hård vind så det kanske inte är omöjligt att hålla Curve 5,0 (2011) när det är 4,7-förhållanden (litet konstigt uttryckt…) ?

    Alternativet är ett Curve 4,7…

    Jag riggar samtliga nämnda segel med 430-mast.
    Har för avsikt att gå upp något i storlek från 6,1 till 6,3 eller närheten av det senare när jag byter ut mitt NP Zen 6,1.
    Antalet 4,7/5,0-dagar är kanske 2 ggr under maj-aug (kanske några mer på hösten)

    zurfman svarade 12 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • pgvirtual

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 12:09

    Jag hade ett tag en segelgarderob med 6.2 – 5.7 – 5.0. Hoppet mellan de mindre seglen var OK, men de två större var alldeles för nära varandra.

    Nu kör jag med 6.2 – 5.3 – 4.7 och det är en mycket bättre segelgarderob. Det är då 3 segel som täcker ett större vindregister på ett effektivare sätt. För mig är det ganska nära idealet.

  • pss234

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 12:32
    PGVirtual;663840 wrote:
    Jag hade ett tag en segelgarderob med 6.2 – 5.7 – 5.0. Hoppet mellan de mindre seglen var OK, men de två större var alldeles för nära varandra.

    Nu kör jag med 6.2 – 5.3 – 4.7 och det är en mycket bättre segelgarderob. Det är då 3 segel som täcker ett större vindregister på ett effektivare sätt. För mig är det ganska nära idealet.

    Jag har en linje som ser ut som 6,2-5,7-5,0-4,2 och tycker inte att 6,2-5,7 är för nära varandra, man vill ju helst inte använda det största seglet iallafall så de använder man ju bara i nödfall

  • oaxen

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 14:46
    pss234;663841 wrote:
    Jag har en linje som ser ut som 6,2-5,7-5,0-4,2 och tycker inte att 6,2-5,7 är för nära varandra, man vill ju helst inte använda det största seglet iallafall så de använder man ju bara i nödfall

    Man kan ju konstatera att din stege är omvänt proportionell. Normalt sett minskar glappet ju mindre segel. Storleksglappet beror ju också på hur stort vindspann seglet kan trimmas för. Å andra sidan kan man ju välja att ha de mest använda storlekarna lite tätare.

  • pss234

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 14:55
    Oåxen;663850 wrote:
    Man kan ju konstatera att din stege är omvänt proportionell. Normalt sett minskar glappet ju mindre segel. Storleksglappet beror ju också på hur stort vindspann seglet kan trimmas för. Å andra sidan kan man ju välja att ha de mest använda storlekarna lite tätare.

    jo de är sant tänkte byta bort 4,2an till 4,5 och en 4,0a om jag får sålt mina andra segel. http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=33694&title=goya-w3d-2c-challenger-bash-2008&cat=13

  • oaxen

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 14:55

    @ Z

    Tänk framåt. Om du ska ha ett 4.7 i framtiden så blir varken 5.0 eller 5.6 optimalt. Jag brukar utgå från mitt mest använda segel och stega därifrån.
    Om du framtiden kommer ha ett 6.3 så bör du välja ett mindre i storlek 5.3-5.5. Dessa funkar perfekt mot en framtida 4.7:a också.

  • oaxen

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 15:03

    Släpp sargen ! 🙂
    I Sverige är det ganska vanligt att man använder minst 2 segel under en o samma session. Mitt stalltips är att alltid kunna rigga ett större eller mindre segel utan att behöva rigga ner det jag använder. Det är så otroligt bekvämt att inte behöva rigga om dubbelt vinden skulle ändras tillbaka. Om plånboken inte är bottenlös så skulle jag alltid välja att köpa fler master med lägre kolhalt, än tvärtom.

  • klas-tss

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 15:54

    (4,2) – 4,7 – 5,3 – 6,1 – (8,0) alltså tre-fyra segel beroende på prioritet hårdare eller lättare vindsidan.. 4,7-6,1 tycker jag fungerar bra mellan 8m/s till 15m/s (80kg)

  • zurfman

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 20:53

    Tack för många bra svar! Måste också förtydliga att både jag och Surfspot-personalen har ju varit litet styrda i valet av segel baserat på följande:
    – Stockholm, det blåser inte så ofta 5,3, kanske något oftare 5,6 (ej lättviktare heller)
    -Vill absolut kunna rigga alla små segel på 430 (kör med 2 mastlängder, 430 o 490)

    5,6 känns som en rimlig största storlek för inlärning av freestyle (senare kanske 6,1 – 6,5?), 5,0-5,3 funkar nog för sällan. Tanken är att 5,6 skulle vara det bästa seglet (som jag väljer så fort det funkar hyggligt).
    Därför också ett Bionic i den storleken, som skall vara extra lätt att hålla även när vinden drar på.
    Om det är så bra som kritiken utger så borde man ju kunna hålla ett 5,6 Bionic lika långt som ett 5,3 Curve eller?
    Bionic 5,3 riggas på en 400-mast.

    Jag skrev att 6,1an kan bytas senare mot 6,3, skulle även kunna vara ett 6,5 eventuellt, men det kan jag ju utvärdera med tiden hur mycket jag skall gå upp från 6,1. Jag upplever inte det steget som ett problem, även om det kanske är aningen knappt (blir säkert litet huvudbry i valet 6,1 eller 5,6 nu ett tag). Men det är ju samtidigt här vi i Stockholm har majoriteten av våra “hårda” vindar 5,5 – 6 kvm.

    Så jag tar åt mig själv av kritiken (från de flesta) att välja 5,6 men har nog landat i det valet.
    Jag känner litet att jag behöver ett steg som jag vågar ta där (jag gillar ju verkligen att komma ned på 6,1, så att ta ett mindre då kan ta emot litet, då kan det vara bra om inte steget upplevs stort åtminstone, men skall ju inte heller vara fjantigt litet)..

    Då till valet av det minsta seglet. Känns som steget från ett Bionic 5,6 ned till 5,0 är rimligt. Normalt rekommenderas väl steg på 0,5 kvm i dessa storlekar?
    Hur stort steget 0,6 upplevs blir då beroende på hur bra Bionic-seglen är…?
    Med alternativet 4,7 så blir steget 0,9 kvm och finns det någon som kan säga att man håller ett 5,6 Bionic lika långt upp som ett 5,2 i tidigare material (om man skulle bibehålla steget 0,5 i traditionella material)

    Om vi bortser från material så borde vi klassas in efter vikt, så att alla lättviktare seglar ex 4,7 samtidigt som tyngre seglar 5,0. Då skulle alla lättviktare kunna ha samma stege, alla heavy duty ha en egen stege (och därmed möjliggöra en enklare jämförelse på stranden)….låter dock litet tråkigt! 🙂

  • surfen

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 09:21

    Det är väldigt individuellt var man riggar för storlek, många faktorer spelar in, vikt seglare storlek/typ av brädan och inte minst hur man kan segla.
    Själv väger jag 80-83kg och har som lättvindskit en AHD Rebound 93l och ett Sailloft Cross 6,5m² går igång rätt snabbt måste jag säga, i första steget när seglet börjar bli stort tar jag och sätter på en mindre fena bara för att få lite avdrift och minska trycket i seglet. Sen hoppar jag ner till 84 liters brädan och 5,3m² Curve, är vinden stadig och fin utan en massa vindhål så åker lilla brädan fram 73 liter, men som sagt det beror på hur det är på stället man seglar.
    Håller med Oåxen att kunna ha två riggar riggade samtidigt är inte helt fel, så slipper man stressen av att rigga ner snabbt för att komma ut på vattnet och slarva med riggningen å allt blir skit på vattnet.

    Min linje för mina 80-83 kilo är. Segel Curve 4,2, 4,7, 5,3 och Cross 6,5m² Bräda AHD 93l, U-surf84l och Xwave73liter. Men glöm inte en viktig sak det är aldrig fel att ha lie extra fenor som man kan labba lite extra med.

    Nu när du är på väg att köpa nytt! Kolla även av dina gamla master om dom nu är det? Så att det fungerar med seglen, lägg gärna några kronor på en passande mast om det finns utrymme för det? Så du får ut det mesta av seglet….

    Ps. det är aldrig svårt att hålla ett CURVE så jäkla sköna i handen, tål massor av vind. Dagen vi var i Kapellskär(söndag) så körde jag på mitt Curve 4,7m² och 84l brädan å det gick ju rätt bra;=)

    /surfen

  • zurfman

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 20:13

    Tackar Surfen!
    Jo det här med att det går att köra samma segel med olika fenor o få ut olika egenskaper är ju påtagligt!

    Jag har hyggligt bra möjligheter att rigga två segel samtidigt. Flyttar dock mastförlängaren ibland, har en kort (lättare) o en lång, men det är ju bra att släppa på nedhalet också. Tackar er båda för idén! Kommer nog oftast att rigga ett segel först, men för vissa prognoser kan det vara bra att rigga två direkt!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av segelstorlekar (våg/freestyle)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.