Senaste nytt Forums Vågsurfing Val av våtdräkt.

  • Val av våtdräkt.

    Publicerad av joakim_r på 4 juni, 2006 vid 22:37

    Hej, funderar på att köpa en dräkt som främst ska använas till surfing, men även andra vattensporter. Jag är aningen frusen av mig, men tänker å andra sidan inte surfa i december.

    Tror jag behöver skor, luva och handskar dessutom.

    Har kollat runt på div. sidor men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Räcker 5mm ?

    Hittade även en på blocket som verkar bra.
    http://www.blocket.se/vi/8207671.htm?ca=16_s

    Vore fint om ni kunde rekommendera någon bra.
    Jag är 173cm, och väger 65kg.

    Tack på förhand.

    sharkboy svarade 17 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • yann

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 08:59

    Tjena!

    Med en 5mm kan du surfa även i december en liten stund men riskerar att bli väldigt varm på sommaren. Jag skulle rekommendera dig en 4/3a (4mm på tjockaste ställena) och om du nån gång skulle vilja surfa på vintern kan du sen komplettera med en 6/4a. En Ripcurl F-bomb är att föredra om du vill kombinera den med andra vattensporter. Den våtdräkten har 50% fireskin på insidan och Hydrophobic E2 på utsidan som gör att vattnet rinner av kroppen på utsatta ställen (bålen) som annars hade stulit din värme när du är i luften (som vid vattenskidor, wake, kite tec). Detta spelar ju mindre roll när man vågsurfar eftersom man ligger i vattnet 99% av tiden.

    http://www.fahlensurf.se i varberg har precis fått in ett lass med Ripcurldräkter. Kontakta dom så hjälper dom dig. Handskar och huva kan du vänta med ett tag om du inte hittar något. Kommer inte att bli aktuellt förren i september tidigast. Kolla även in F-bomben på http://www.ripcurl.com/thebomb/f-bomb.asp

  • danielf

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 09:01

    Köp en 4/3:a som är limmad och som har hålfiber på bröstet. En sån dräkt håller från mitten av maj till mitten av oktober. Ev. kan du gå på en 5/3:a, men den är lite för varm på sommaren.

    Köp en O’Neill eller Xcel, de dräkterna håller bäst måttet. Förmodligen är du en MS eller en ST i storlek.

    Dräkten på blocket är inte avsedd för vågsurf.

  • yann

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 09:31

    Kollade in länken från blocket. Jag har aldrig hört talas om det märket innan men jag utgår från att det är skit. Du ska ha en dräkt som är anpassad för vågsurfing. Dessa dräkter är gjorde i ett mer elastiskt material för att maximera din rörlighet. Av samma anledning vill man inte heller ha en tjockare våtdräkt än vad temperaturen kräver.

  • yann

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 10:05

    O’neill och Xcel dräkterna som Daniel skrev om är också utmärkta alternativ men om du vill ha dräkten för mer än vågsurf är Ripcurl F-Bomb bättre och varmare eftersom mer vatten rinner av kroppen på utsidan och den har mer hålfiber (fireskin) på insidan. Den är givetvis limmad också.

  • sharkboy

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 10:57

    it’s all the same shit

  • gson

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 20:16

    Exactly.. You can tell some of the suits have been made in the same factory because the details look almost exactly the same.

    Avoid Billabong, their quality is the worst ever! Suits made in China somewhere.

    Most of the others are made in Thailand? Better Quality maybe?

  • danielf

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 07:17

    Well, it is not all the same shit, even though they are sewn in Thailand. Rip Curl has obvious quality problems, but they do have a very generous repair/replacement policy on the seems. But living in Sweden, it takes too long to have it replaced.

    I have spoken to at least five ppl who owns a wintersuit and feels the quality is bad. I think this issue really is a big problem only on the wintersuits, since this is where the seems really have to be “leak-free”, on a 4/3 or thinner, it is not as crucial.

    I remember a day in february with sub-zero temp in the water, where two guys in the lineup were nice and warm, some of the oterhs guys with another brand on their wetsuit, were jumping up and down to regain warmth, do you remember this? 😉

    Then again, RC suits is the most common one, so one would expect to hear more about it, than O’Neill (which is currently not sold in Sweden) or Xcel.

    We have had this discussion many times, so if people have used their RC suit more than 20-times, and it is still not leaking, speak up, maybe the problem is solved on the new models like the F-bomb and E-bomb.

    Cya guys in the water! 🙂

  • sharkboy

    Medlem
    7 juni, 2006 vid 08:47

    I remember a day in february with sub-zero temp in the water, where two guys in the lineup were nice and warm, some of the oterhs guys with another brand on their wetsuit, were jumping up and down to regain warmth, do you remember this? 😉

    Yeah, it was because of a hole in the booties, nothing to do with what suit.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Val av våtdräkt.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.