Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av vindsurfingbräda

  • Val av vindsurfingbräda

    Publicerad av oh-dear på 20 juni, 2011 vid 17:04

    Tjaba alla surfingentusiaster där ute! 😀

    Jag är en kille på 19 år och en relativt nybliven fantast av vindsurfing, har surfat riktigt mycket på en gammal F2 Lightning (den måste ju närma sig 30 år nu, eller hur?) i två somrar. Jag känner nu att jag bemästrar vindsurfing ganska bra och att brädan begränsar mig; den är som sagt gammal och väldigt sliten, för att inte tala om hur omodern den är. Jag planerar nu att köpa ett helt nytt paket, med bräda, segel, mast, rigg, ja allt som behövs inkluderat, som åtminstone är från de senaste 5 åren. Jag behöver dock lite hjälp i valet av min utrustning…

    (I texten benämner jag för enkelhetens skull hela surfing-kitet som “brädan”)
    Jag surfar ute i Stockholms Skärgård, det gäller alltså oftast relativt svaga vindar, med undantag för några riktigt blåsiga dagar per säsong (det vore kul att ha möjligheten att surfa under dessa också, om det går..). Jag vill kunna växa med den här brädan och det gör ingenting om den är svårsurfad till en början; jag kommer inte att ge upp förrän jag bemästrar den, och det är av just den anledningen jag kan tänka mig att en “nybörjarbräda” snabbt kan bli tråkig för mig. Jag tycker om att åka snabbt, men är nog inte så intresserad av att bara köra race fram och tillbaka. Det jag med lite läsning kommit fram till verkar vara att freeride kanske passar mig bäst, kan det stämma eller är jag helt ute och cyklar? :confused2:

    Jag är i god fysisk kondition och kommer nog inte att begränsas av den. Har varit inne både på begagnat och nytt, så det spelar ingen roll om modellen är ett par år gammal eller splitter ny, bara den passar mig.

    Otroligt tacksam för all hjälp jag kan få, jag förstår att det kan vara svårt att avgöra hur pass långt jag kommit bara genom en kort text. Jag kan i alla fall säga att jag surfat i de flesta förhållanden vid det här laget, och jag klarar mig bra ute på vattnet nu. Jag vill som sagt kunna växa länge med den här brädan, så det är nog “hellre för svårt än för lätt” som gäller. Så småningom borde jag kunna lära mig att hantera även en svår bräda.. :laugh:

    Tack på förhand!

    oh-dear svarade 12 år, 11 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • oscar

    Medlem
    20 juni, 2011 vid 19:24

    Behåll lightningen för de riktiga lättvindsdagarna, då finns det inte mkt som slår den. Köp sen en modern freeride på 30-40 liter mer än du väger och ett segel runt 7 kvm så får du segla mkt. Optimalt vore väl 3 segel på kanske 7.5 6.0 och 5.0.

  • mexi_

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 05:31

    Instämmer med föregående! Köp en freeride runt 60-66 cm bred så får du mycket kul segling.

  • bicless

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 07:31

    En sak att tänka igenom är att det kan vara bra tänka ett steg in i framtiden också.

    Om du tror du kommer köra på 1 bräda setup eller 2 på sikt.

    Många i Sth området har 2, en för lättvind och en för lite hårdare.
    Väger man exempelvis 75kg kan man tänka sig

    Lättvind 70-80cm bred (125-160 liter)
    Hårdvind 59-65cm bred (85-110 liter)

    Skall du börja med en för sedan kanske komplettera så du har två brädor om 1-2 säsonger så skulle jag börjat med lättvind eftersom vi har så mycket fler sådana dagar. Den går sen köra upp till ca 10-12 m/s med mindre fena/segel. I hårdare vindar än så blir inte en lättvindsbräda kul men det är ju inte så många dagar det blåser mer i skärgården.

    Kör du 1 bräde setup istället så brukar 65-70cm bred, (110-135 liter) vara lagom för en 75kilos prick i sth.
    Då får du ej perfekta lättvindsegenskaper eller hårdvindsegenskaper men bra bräda för rätt många olika förhållanden. Jag hade en drops naked 112 ett tag som funkade perfekt som sådan superallrounder (67cm bred).
    Kruxet med 1 bräde setup är att man lätt blir biten i sporten och då vill man ha fler brädor. Har man en bräda mitten i registret är det svårare lista ut vad bräda 2 skall bli. Jag har aldrig lyckats stanna på en bräda och de flesta jag stöter på verkar hamna på 2 eller ibland 3 brädor rätt snabbt.

  • oh-dear

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 17:31

    Ok, jag tror att jag har bildat mig en ganska säker uppfattning om vad jag ska leta efter. Tack så otroligt mycket för er hjälp, känner att jag har väldigt mycket mer kött på benen nu inför mitt val! 😉

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Val av vindsurfingbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.