Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing välja bräda för en återfalssurfare

  • välja bräda för en återfalssurfare

    Publicerad av tvameter på 21 mars, 2004 vid 17:22

    jag funderar på att köpe en Bic Presto 280x58cm 122liter men är osäker på hur svår den blir att klara av. Jag har senast kört på en F2 comet (centerbord) vilket inte var något som helst problem, men jag är lite äldre nu (42) och väger 95kg så.Tacksam för om någon skullvåga sig på att ge sig in i en så här nästa omöjlig fråga.

    anonym-anvandare svarade 20 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 18:39

    Hej.

    Volymen är väl ok, även om mer volym (130-150l) ger framgång tidigare. Brädtypen däremot, slalombräda med bredd <60cm är väl knappast vad någon skulle rekommendera om nyare brädor finns som alternativ. En freeride eller freestyle med ovan nämnd volym och bredd mellan 65 och 70cm vore det bästa, men då springer ju pengarna iväg...

    Med lite enträgenhet och vilja fixar du dock Bicen utan bekymmer, det har ju så många andra gjort. Betala inte mer än 2000kr för en så gammal bräda (årsmod. 94-97?) under förutsättning att du vägt den och den inte väger mer än 0,5kg över listvikten. Är den tyngre än så (de extra 0,5kg utgörs av stroppar och kanske någon mindre lagning) ska du inte köpa brädan alls för då kan den dels innehålla vatten men framförallt förlorar den sina planingsegenskaper.

    Lycka till /Christian

  • fegler

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 18:43

    Om du vill ha något lite nyare kan jag tänka mig att sälja min Mistral Screamer 133-litare från förra året. Planar tidigt och är grymt skön att segla. Finns bra segel, mast och bom också om du är intresserad.
    Hör av dig till perfegler@hotmail.com om du vill ha bilder eller så.

  • markram

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 19:00

    Med 95kilo som insats bör en nybörjare ha åtminstone 140liter.

  • krullo

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 19:01

    Jag har ett par polare som nog skulle kunna vara inresserade av din Screamer. Vad tycker du om den? Är den så fantastisk som vissa tester påstod förra året? Den känns ju lite retro i formerna – ganska lång och smal. Varför säljer du den?

  • fegler

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 19:39

    Ja, den är inte dum alls faktiskt! Skapligt stabil, planar tidigt och är har bra toppfart.
    Jag tänkte köpa mig en riktig vågis och pengarna räcker tyvärr inte till allt så om jag får ett schysst bud säljer jag Screamern. Det finns ett NP Raf Jet 7.4, en NP X3 460-mast och en NP 185+ bom oxå för den som är intresserad.

  • tvameter

    Medlem
    21 mars, 2004 vid 20:47

    Tack för era svar. jag tror att jag får avstå Bic Presto trots att den är i utmärkt skick med bra mast, bom, mastfot hängsele och segel 5,5 wave och 7,5 race för 3500kr. Om någon är intresserad kanske jag kan förmedla kontakten. Jag behöver nog själv både större bräda och segel. Screamern kunde varit intressant men är kanske även den i minsta laget jag utgår desutom från att priset är för högt för mig.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 mars, 2004 vid 12:03

    Är du priskänslig så håll utkik efter en bred(68-80cm) bräda från -99 och framåt. En sån kan du säkert hitta för knappt 3000kr. Denna kommer att ge dig enormt mycket mer surfing än en gammal slalombräda. Lägg således ut lite extra pengar och få ut eeeenormt mycket mer av din utrustning!
    Exempel är Bic Techno, AHD FreeDiamond, Fanatic E-/X-/StingRay, Mistral Vision, RRD Avantride etc.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing välja bräda för en återfalssurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.