Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja ny bom nybörjare freeride

  • Välja ny bom nybörjare freeride

    Publicerad av surfsalle på 19 oktober, 2014 vid 21:54

    Seglade en del på 80tals stock en gång i tiden, fick en nybörjarkurs i 40 års present i somras och är nu helt såld på vindsurfing 😀

    Har plockat ihop en begagnad utrustning med en 155L rrd centerbordsbräda. Köpte loss ett segelkitt med tre vågsegel på 4.0 4.5 och 5.25 som jag körde med nu på sensommaren. Kände dock att det fick blåsa kring tio för att det skulle bli något drag men då var det oftast en del sjö som jag gärna hade varit utan.

    Lösningen var ett större segel så jag kan segla i lättare vindar. Det blev ett begangnat 6.5 Sailloft Cross. Desvärre så krävde den här årgången av 6.5 en bom på 197 cm så min bom NS Silver140-190 är för liten.
    Lyckades dock ta mig ut och testa seglet ändå i dag då jag hittade en gammal fix funboard bom på ca 2m i förrådet, ni vet den varianten som man knöt om masten och som glappar hur hårt man än drar det.
    Kunde konstatera att bommen var skit, men seglet verkar hur grymt som helst. Trodde att det skulle kännas stort och tungt jämfört med de mindre seglen, men faktum var att känslan var det motsatta.

    Vad skall jag nu välja för bom. Först tänkte jag komplettera med en begagnad större bom, men det verkar inte vara så vanligt att folk säljer enbart bommar. Det hade dock varit önskvärt då jag redan har två master en 430 och en 460. Då hade jag kunnat rigga två segel om jag skaffar en förlängare till. Alternativet är att skaffa en ny bom som tar ett större spanska typ 160-220 alt 230. Då blir visseligen det lilla seglet lite osnyggt riggat med bom 153, men det kan jag nog leva med. Så nu går tankarna till två budgetbommar.
    1) Prolimit Assault T8 160-220
    2) Tekknosport Monodynamic T8 160-230
    Båda bommarna kostar ca 1500 kr.
    Är det någon som känner till dessa?
    Är det värt att lägga mer, är det stor skillnad? Alla tankar välkomna!!

    surfsalle svarade 9 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kinetic

    Medlem
    19 oktober, 2014 vid 22:18

    Satsa på en bom mellan 180-240, kommer behövas när du skaffar ännu större segel. Av de bommar du nämner håller jag ProLimit snäppet vassare, kalas-bra frontbeslag, man behöver knappt spänna alls, bommen sitter kvar ändå 🙂
    Den här ProLimit-bommen är både bra och billig (knappa 1000kr + frakt): http://www.surfstation.hu/webshop/boom/ProLimit-Pro-boom-2013-Monocoque-C-7582.html . Jag har skickat upp bommar via en bekant från butiken i fråga, frakten var ca 400 kr om jag inte minns helt fel.

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 06:54

    jag tror också på en bom runt 240, då kan du köra upp till 8.5; 9.0 senare. det viktigaste med bommen är frontstycket mot masten (annars blir det som med knytbommen). Jag har lite äldre bommar som inte gett mig problem, en local spirit och en NP, men vet inte hur dessa är idag. Sen köpte jag ett löst Mauisailsfrontstycke och det sitter som berget, bäst stycke hittills. Sen brukar Chinook vara välrenomerat vad gäller kvalité. Men det är svårt det där med bomstycket…ju större desto bättre skulle jag påstå. om du behöver lägga några hundra extra för att få en bättre bom så gör det, garanterat värt det. välj en bom som har så få “delar” som möjligt, helst ska bara bakstycket vara en egen del annars börjar de glappa i skarvarna efter ett slag.

    Aeron V-grip är nog den styvaste bommen du kan hitta, den är byggd som en dubbelbottnad fälg. Deras bomstycke ser ju schysst ut, men när jag hyrde en gång i italien fick jag en Aeron bom och den gled ner på masten hela tiden. Hade kanske gått att justera dock..

  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 07:18

    Trash: Jag har en Aeron Carbon 230-290 från 2009/2010. Ser definitivt ut att vara samma tillverkare som ProLimit, Kanonbra front, behöver knappt spännas o glider inte det minsta, till skillnad från fronten på min “Tekkno 200-260 från 2011/2012”, måste spännas ordentligt o sitter inte alls lika bra som Aeron eller ProLimit ( i mitt fall en Team Carbon 180-240), Den äldre Tekkno-fronten sitter bättre än den nyare…

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 11:59

    ok

    ja den ser gedigen ut, antagligen jag som hade otur (de var rätt slappa där på hyrstället..). har länge tänkt skaffa en v-grip faktiskt, får se om det blir av till nästa år.

  • surfsalle

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 19:13

    Tack för alla kommentarer.
    Om jag förstår er rätt så är kvaliteten på Tekknosport bommarna inte helt hundra. Det var synd, jag tyckte deras 70 cm span på bommarna var tilltalande tex 160-230. Är det något annat märke av kvalitet som också kör större span?

    Vill även passa på att fråga om hängmidjesele, vad är viktigt vid inköp av ny sele?

  • surfsalle

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 19:30

    Vad tror ni om en begagnad Simmerstyle 100%kol bom? Är det risk att man kvaddar en sådan som nybörjare, man kraschar ju en del?

  • kinetic

    Medlem
    20 oktober, 2014 vid 22:56

    Det ska mycket till för att kvadda en kolfiberbom under segling, de håller klart bättre än alubommar…
    Mitt råd är att köpa nytt….Bommen nedan ser ut att ha det bättre/äldre(?) frontbeslaget, bra pris!
    http://www.surfspot.se/unifiber-kolfiberbom-monoque-170-230.html

    Denna bom http://www.surfspot.se/unifiber-monoque-kolfiberbom-3.html ser ut att ha det nyare(?)/sämre frontbeslaget…

  • bicless

    Medlem
    21 oktober, 2014 vid 07:51

    Hej, nu säljer vi denna typ av grejer så är partisk men kan endå lägga till lite om mina erfarenheter.

    Den tekkno monodynamicbommen har vi inte haft en enda reklamation på så de verkar hålla ovanligt bra. En äldre modell av tekkno race hade vi mängder med reklamationer på så det har tydligen skett rätt bra utveckling hos tekkno på kvalite. Frontstycket är ok, den sitter bra på de sdm och brukar aldrig glida på de master jag testat, men inte så bra på alla rdm, man får ibland använda rdm adapter. 2 grejer bra veta. 1) Även om tekkno petat på 70cm långt bakstycke så betyder inte det att det att den kan förlängas 70cm med bra styvhet. Jag skulle säga max förlänga 50cm för att bibehålla bra prestanda. Fler bomtillverkare har max 40-50cm förlängning just för att de inte tycker prestandan blir bra med längre. 2) Unifiber tycker jag hållar ungefär samma kvalite som Tekkno, de verkar inte heller gå sönder förutom den supersmala taperedversionen som kan böjas vid kraftiga kastfall. Unifiber sitter också ok på bommen, brukar aldrig glida om man gör rätt. 3) Sailloft och AL360 som är dyrare men bättre än tekkno och unifiber. Frontstyckena är mycket styvare i material och passform så de sitter superdistinkt, ger bättre och styvare bom som du pumpar enklare. Kopplingen mellan bakstycke och trontstycke är tajt utan glapp, ger mer styvhet. Bommen i sig är mer gedigen i alla detaljer som cleat, mm. Man får nog lite vad man betalar skulle jag säga.

    När det gäller sele så är det ungefär som när man köper pjäxor, nybörjare och medelgoda skall ha mjuka, avancerade skall ha hårda. Exempel på mjuka är Unifiber midjesele, ION axis, Mystic Star. Medelhårda ger lite mer stöd men något större risk för skav, ex Unifiber Thermoform, Dakine NRG (bra om du har svank). Hårda ger maximalt stöd men större risk för skav = du bör testa innan, ex Dakine T-4/T-5/T-6. En ny spelare bland vindsurfingselar är Mystic Warrior, det är från början en kitesele men det har visat sig den passar lika bra för vindsurfing så nu kallar Mystic den för “multiuse”. Den är rätt hård och sitter klippstabilt men skaver av nån mystist anledning inte och åker i stort sätt aldrig upp, dessa egenskaper har gjort den till världens mest sålda kitesele, Jag tror den kommer göra samma succe på vindsurfing, sitter klippstabilt och är supergedigen. Stor i storlekarna så jag som brukar ha L har M i denna.

  • surfsalle

    Medlem
    21 oktober, 2014 vid 19:18

    Grymt bra information, tack!! Men nu är jag ändå på väg att köpa en begangnad simmer blackline kolbom.
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/8151/simmer-bom/
    Är det någon som har erfarenhet av Simmerstyles frontbeslag eller bommar i sin helhet??

  • kinetic

    Medlem
    21 oktober, 2014 vid 19:25

    Simmer bommen är bra, jag tror att frontbeslaget är snarlikt Aeron/ProLimit då jag har för mig att Simmers bommar tillverkas/tillverkades av samma tillverkare..

  • surfsalle

    Medlem
    22 oktober, 2014 vid 21:16

    Har nu pröjsat för den begagnade Simmers blackline bommen. Med lite tur så kommer den med bussgods nu i dagarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Välja ny bom nybörjare freeride

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.