Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Välja redigeringsprogram?

  • Välja redigeringsprogram?

    Publicerad av larssa på 20 januari, 2012 vid 23:45

    Jag har kollat på: Pinnacle Studio, Adobe Premiere, Sony Vegas mm, men vet inte riktigt vilket program som e bäst och inte för invecklat för att få ut någorlunda bra filmer?

    cortex svarade 11 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • deaz

    Medlem
    20 januari, 2012 vid 23:54
    Larssa;680085 wrote:
    Jag har kollat på: Pinnacle Studio, Adobe Premiere, Sony Vegas mm, men vet inte riktigt vilket program som e bäst och inte för invecklat för att få ut någorlunda bra filmer?

    Final Cut

  • larssa

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 20:59

    Har Pc

  • deaz

    Medlem
    22 januari, 2012 vid 22:19
    Larssa;680177 wrote:
    Har Pc

    då var den konversationen över

  • vidmar

    Medlem
    23 januari, 2012 vid 17:21

    Adobe Premiere. Twixtor plug-in:en är riktigt häftig! Plus så är AP ganska användarvänligt. Passar både den erfarne såsom nybörjaren.

  • larssa

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 09:20

    Nu har jag kollat lite mer noggrant på dom olika programmen och Sony Vegas föll mig inte i smaken. Däremot så gillar jag APE 10 och PS 15 men med APE 10 hade jag problem med att hitta rätt inställningar på import av .mod & .mov filer. Borde inte vara några problem, men dom inställningar som e rätt kommer ändå upp felmeddelande och frågar om jag vill att programmet skall ändra inställningarna? Jag skall göra en testfilm och se hur det blir och jämföra med PS 15 som jag gillar skarpt.

  • challgren

    Medlem
    27 januari, 2012 vid 10:41
  • jfo

    Medlem
    3 februari, 2012 vid 08:43

    Har testat en hel del olika och det jag personligen gillar bäst till PC är adobe Premier Pro men det kräver en riktig “racer” PC för att inte lagga i förhandsvisningen, när man skrubbar på tidslinjen. Blev lite trött på detta och provade igenom ett gäng andra program och kom fram till att Powerdirector 10 är ett helt suveränt program att redigera GoPro filmer samt annat material som är hårt komprimerat utan att det laggar eller att man måste rendera sekvenserna innan man börjar jobba. Bara att importera filerna och börja klippa! Programmet finns som 30 dagars test. Använder mig själv av GoPro HD Hero samt Canon HF10

  • larssa

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 18:32

    Har snart gjort färdig en film på 20min i Pinnacle 15 Ultimatum collection, men shit vad segt det är med mina quicktime 720p klipp. Har en dubbelkärning laptop på 2,2 Ghz o 4Gb i ram. Hur mycket kräm behöver man för att slippa sitta och vänta typ 8min för ett montage pålägg på 10sek medans man redigerar?

  • martin-m-a

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 18:51

    Jag vet inte vad ni andra tycker men alla program som tex adobe Premier Pro,Sony Vegas,Pinnacle Studio är alldeles för krävande för datorn om man inte är proffs och har en MEGA DATOR. Nä program som verkligen funkar som är för oss amatörer och som INTE riktar sig till studio män har du framför dig i datorn……..nämligen Windows live movie maker.Det är ett superlätt och har de funktioner som en glad surf armtör behöver !!
    jag gjort ganska många filmer som är helt ok och snabbt med GO-PRO HD med det programmet och det blir kanon och gratis är det oxå 🙂

  • solomin

    Medlem
    14 februari, 2012 vid 19:55
    Martin.M.A;681513 wrote:
    Jag vet inte vad ni andra tycker men alla program som tex adobe Premier Pro,Sony Vegas,Pinnacle Studio är alldeles för krävande för datorn om man inte är proffs och har en MEGA DATOR. Nä program som verkligen funkar som är för oss amatörer och som INTE riktar sig till studio män har du framför dig i datorn……..nämligen Windows live movie maker.Det är ett superlätt och har de funktioner som en glad surf armtör behöver !!
    jag gjort ganska många filmer som är helt ok och snabbt med GO-PRO HD med det programmet och det blir kanon och gratis är det oxå 🙂

    Hur får du Windows Live movie maker att läsa in filmen du skall editera på en rimlig tid? När jag provat tar det 3 timmar att läsa in 30 minuter film från min Gopro.

  • martin-m-a

    Medlem
    14 februari, 2012 vid 20:34

    Märkligt ! Har just testat läsa in ca 40 min film……. Tog ca 25 min . Har en laptop , med lite över det normala i standard.
    Kommer inte exakt i håg min inställningar på GO- PRO , men tror jag är ett steg ner från Max upplösning

  • ill-k

    Medlem
    15 februari, 2012 vid 05:25

    jag använder sony vegas och pillar lite med after effects med. Tycker vegas är ganska snabb på det mesta.
    Började med movie maker men det buggade och gjorde att jag inte kunde rendera mina filmer…väldigt störande.
    I både vegas och aftereffects kan man skruva ner förhandsvisnings kvaliten vilket snabbar upp redigeringen. Men det kanske ni hade koll på 🙂

  • danneman

    Medlem
    15 februari, 2012 vid 18:06

    För att få arbetsflöde bör man komprimera om allt material vid inport jag kör tex prores på min mac.. Då behöver man inte tänka på vilken kamera det kommer ifrån. Och funkar i alla redigeringsprogram. Tänk också på att använda samma frames/sek typ 25 . Då kommer det inte bli segt för dig med klippningen. Sen lägg till effekter när du klippt klart.. Less is more!

  • larssa

    Medlem
    15 februari, 2012 vid 22:13

    Jag fick idag reda på att man kan stänga av rendering i realtid, vilket jag inte visste så jag skall testa det i morgon när jag kommer hem. Att det tar lång tid att rendera färdig film e ju en sak, men att det tar lång tid vid redigering e riktigt jobbigt.

    Blir det inte sämre kvalitet om man komprimerar materialet? Borde ju bli bättre att köra orginalfilerna? Iof så bränner man till dvd spelar det nog inte så stor roll.

  • larssa

    Medlem
    16 februari, 2012 vid 10:10

    Yes, det funkar att ta bort rendering under redigering i Pinnacle.
    Nu är jag en mycket gladare man igen =)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Välja redigeringsprogram?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.