• Välja rigg

    Publicerad av planing på 24 maj, 2009 vid 11:39

    Jag kör f.n. på en 101-liters Starboard Futura (freeride), men jag kommer komplettera med en 85-liters FSW så snart tillfälle ges. Ska försöka hitta en bättre begagnad.

    Jag har följande riggar:
    Gaastra Pilot 7.0 med en 460 arrowsmast 35%
    Simmer Zero-five med 430 fiberspar 30%
    Simmer Crossover 5.3 fiberspar 30%
    Simmer Crossover 4.7 Simmer SC6 400 55%
    Simmer Crossover 4.2 Simmer SC6 400 55%

    Funderar på att sälja 7.0:an eftersom det känns lite stort.

    Jag har precis börjat sätta gipparna, så jag är ingen fantom direkt. Närliggande mål är att få upp gipprocenten, samt att börja hoppa lite med den påtänkta FSW:en. Om ett halvår kanske jag vågar mig ut i lite större vågor.

    Mitt 4.7 har fått en reva i det största fönstret, så jag vill köpa ett fräschare 4.7. Seglet är slitet överlag. Samma med de övriga crossoverseglen. De är ganska så slitna (men hela).

    Om jag fick välja helt fritt så skulle jag nog välja linjen 4.2, 4.7, 5.3 och 6.3. Jag är ute så fort det blåser, och tycker att det är kul, så jag är villig att satsa en peng. Är trött på gamla saker som faller sönder nu…

    Hur ska jag göra?

      Ett alternativ är såklart att hålla sig till Simmer, och kanske bara byta ut 4.7:an till att börja med. Defensivt…
      Är Simmer ett märke att satsa på? Det känns som att det är nu jag väljer märke på master och segel för en lång tid framöver. Inom en ganska så snar tid vill jag fräscha upp de flesta seglen och masterna.
      Antar att min segellinje inte är så kontroversiell. Kan ju kompletteras med ett 3.7 vid tillfälle oxå. Men säg gärna till om linjen kan förbättras…
      Är Simmer Crossover-seglen (och deras ersättare vad den nu heter) ett bra segel för mig som f.n. bara kör freeride men som vill köra lite vågor om ett tag oxå. Vilka andra segel-märken/modeller ska jag titta på?
    pgvirtual svarade 14 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Knatte

    Gäst
    24 maj, 2009 vid 11:49
    Planing;548257 wrote:
    Jag kör f.n. på en 101-liters Starboard Futura (freeride), men jag kommer komplettera med en 85-liters FSW så snart tillfälle ges. Ska försöka hitta en bättre begagnad.

    Jag har följande riggar:
    Gaastra Pilot 7.0 med en 460 arrowsmast 35%
    Simmer Zero-five med 430 fiberspar 30%
    Simmer Crossover 5.3 fiberspar 30%
    Simmer Crossover 4.7 Simmer SC6 400 55%
    Simmer Crossover 4.2 Simmer SC6 400 55%

    Funderar på att sälja 7.0:an eftersom det känns lite stort.

    Jag har precis börjat sätta gipparna, så jag är ingen fantom direkt. Närliggande mål är att få upp gipprocenten, samt att börja hoppa lite med den påtänkta FSW:en. Om ett halvår kanske jag vågar mig ut i lite större vågor.

    Mitt 4.7 har fått en reva i det största fönstret, så jag vill köpa ett fräschare 4.7. Seglet är slitet överlag. Samma med de övriga crossoverseglen. De är ganska så slitna (men hela).

    Om jag fick välja helt fritt så skulle jag nog välja linjen 4.2, 4.7, 5.3 och 6.3. Jag är ute så fort det blåser, och tycker att det är kul, så jag är villig att satsa en peng. Är trött på gamla saker som faller sönder nu…

    Hur ska jag göra?

      Ett alternativ är såklart att hålla sig till Simmer, och kanske bara byta ut 4.7:an till att börja med. Defensivt…
      Är Simmer ett märke att satsa på? Det känns som att det är nu jag väljer märke på master och segel för en lång tid framöver. Inom en ganska så snar tid vill jag fräscha upp de flesta seglen och masterna.
      Antar att min segellinje inte är så kontroversiell. Kan ju kompletteras med ett 3.7 vid tillfälle oxå. Men säg gärna till om linjen kan förbättras…
      Är Simmer Crossover-seglen (och deras ersättare vad den nu heter) ett bra segel för mig som f.n. bara kör freeride men som vill köra lite vågor om ett tag oxå. Vilka andra segel-märken/modeller ska jag titta på?

    Simmer gör bra och skapligt prisvärda saker, så du kan lugnt köra vidare med Simmer om du så önskar..

    Men crossover är väl inte helt rätt för en futura väl?? Det finns ju helt klart bättre segel om du skall segla freeride. Zero seven/X-type/X-cam eller liknande lär ge dig med fart/tidigare palning och bra höjdtagning..:tongue:

  • svenne

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 13:18
    Knatte;548259 wrote:
    Simmer gör bra och skapligt prisvärda saker, så du kan lugnt köra vidare med Simmer om du så önskar..

    Men crossover är väl inte helt rätt för en futura väl?? Det finns ju helt klart bättre segel om du skall segla freeride. Zero seven/X-type/X-cam eller liknande lär ge dig med fart/tidigare palning och bra höjdtagning..:tongue:

    …åååh där håller jag inte med. Min erfarenhet av CO är att det planar väldigt tidigt. De har inte samma fartpotential som ett freeride, men om du ska börja hoppa runt och kanske testa lite våg framöver så säger jag: köp ett nytt CO!
    Dessutom kan du seglen så varför byta?

    Eller, måste du köpa nytt? Det mesta går att laga.

  • Knatte

    Gäst
    24 maj, 2009 vid 14:56
    Svenne;548261 wrote:
    …åååh där håller jag inte med. Min erfarenhet av CO är att det planar väldigt tidigt. De har inte samma fartpotential som ett freeride, men om du ska börja hoppa runt och kanske testa lite våg framöver så säger jag: köp ett nytt CO!
    Dessutom kan du seglen så varför byta?

    Eller, måste du köpa nytt? Det mesta går att laga.

    Beror väl på om man vill segla våg/freestyle-freeride eller mer fartorienterad freeride väl??
    Futuran är ju en rätt fartorienterad freeride bräda och du tappar ju en del prestanda om du väljer ett vågsegel till denna brädan.
    Men har du en FSW i åtanke så är ju dessa segel rätt. Men tänk på att en futura och en FSW helst bör ha olika segel för att trivas bäst.
    Du kanske skulle ha mera freeride i de större storlekarna och våg i de minde storlekarna..:laugh:

  • pgvirtual

    Medlem
    24 maj, 2009 vid 19:16

    Jag tycker väl att Crossover / IRON fortsättningsvis kunde passa dig bra, speciellt i storlekarna 4.2, 4.7 och 5.3. En CO/IRON 6.2 planat rätt tidigt, och skillnaden till idealstorleken 6.3 är i praktiken inget.

    Men å andra sidan så är 6.2 i största laget för en 85 liters FSW. Om det största seglet skall vara speciellt for Futura 101:an så kunde det vara litet större (kanske 6.7) och litet mera fart/freeride orienterat.

    Jag kan tro att en orsak till att 7:an känns stor är att Pilot-seglet inte är så hårdvindsorienterat (inte så stabilt). Ett Simmer X-Type 7.0 skulle antagligen kännas subjektivt mindre eftersom det är så mycket stabilare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.