Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

  • Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

    Publicerad av sunh på 23 november, 2008 vid 16:28

    Jag kör med ett neilpryde expression 5,7-03. Precis lärt mig åka i fotstroppar. Sele, ta höjd och vattenstarta kan jag fint. Gippa går det fortfarande sämre med. Lyckas inte hålla planingen så pass länge. Tycker seglet beter sig lite oroligt när det börjar blåsa upp över tio sekundmeter. Allt eller inget känns det som. Så tänkte införskaffa mig ett större och ett mindre segel. Rekomenderat segel är 4,0-7,5.

    Har tillgång till en 430 mast och en äldre 465 mast. Letar begagnat. Känner nog mer för att åka fort än att lära mig freestyla.

    Är Naish Stealth något för mig?. Hittar ett paket med 3 segel 5,5-6,6-7,6 något för mig? Då gäller det dock att hitta en 400 mast senare med.

    Har en budget på kanske 4-5 tusen för att få ihop en bra segelkombination till brädan.

    Fler tips?

    sunh svarade 15 år, 3 månader sedan 17 Medlemmar · 66 Svar
  • 66 Svar
  • ebh

    Medlem
    23 november, 2008 vid 17:03

    Segelkombinationen i Naishpaketet är bra. Troligen täcker storlekarnas stegring upp vad du behöver.
    Mvh ebh

  • jester

    Medlem
    23 november, 2008 vid 20:50

    Tänk på att med 99% sannolikhet kommer inte dina master att passa till seglen. Denna typ av segel (alltså alla race/slalom-segel) kräver rätt mast, så ta med detta i budgeten.

  • tobhed

    Medlem
    23 november, 2008 vid 21:24

    har man precis lärt sig åka i fotstroppar så är jag tveksam till om ett fullrace segel är det bästa. Undvik att köpa värsta raceseglet, du kommer inte att få ut speciellt mycket av det och det är inte helt lätt att rigga om man inte vet exakt hur man ska göra, köp då hellre ett slalomsegel utan cambers.

  • oscar

    Medlem
    24 november, 2008 vid 07:32

    Satsa på ett 5.0 vågsegel istället för fullrace som Stealth är. Du kommer utvecklas mkt snabbare med lättseglade grejer och känner du att speed är din grej så byter du när du fått ltie mer rutin.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 november, 2008 vid 09:27

    Iofs har jag svårt att se varför han inte skulle kunna ha typ ett NP V6 eller liknande tvåcamsegel som största.

  • jester

    Medlem
    24 november, 2008 vid 10:08

    Vågsegel till en Hawk? Nej! Finns fina formstabila segel både med och utan cambers som passar lååååångt mycket bättre än vågsegel..

  • kinetic

    Medlem
    24 november, 2008 vid 11:10

    Jag skulle inte tveka att köpa “fullrace” med en gång…Kan bara utgå från mig själv, köpte mitt första “fullrace” (Gaastra Speedfoil Pro 5.0) -89/90, och jag var rätt (jäkligt) rudis på den tiden…Kan inte komma ihåg att detta segel var “jobbigare” än mitt andra “standardsegel”, snarare så var “fullrace” seglet mitt favoritsegel…Så mitt tips: Det är billigare att köpa de grejerna man vill ha (tror sig vilja ha) från början än att så att säga “ta små steg i taget”. Skulle det nu visa sig att du trots allt inte gillar “fullrace”-segel så får du väl bita i det sura äpplet…Dock kanske lite overkill att köpa 3 “fullrace” med en gång, börja med att köpa ett (förslagsvis som största segel, typ 7.5) o känn dig för…

  • tim-eriksson

    Medlem
    24 november, 2008 vid 13:45

    Tja… Kan få mitt North EQ 7.8 (Race / Camber ) segel med en passande mast och bom för ett okej pris 🙂

    Om du kan tänka dig att ta en odelbar 510 mast 70% så blir det väldigt billigt… Bra mast, men lite otymplig !

  • getwet

    Medlem
    24 november, 2008 vid 15:46

    @Sunh 517625 wrote:

    Jag kör med ett neilpryde expression 5,7-03. Precis lärt mig åka i fotstroppar. Sele, ta höjd och vattenstarta kan jag fint. Gippa går det fortfarande sämre med. Lyckas inte hålla planingen så pass länge. Tycker seglet beter sig lite oroligt när det börjar blåsa upp över tio sekundmeter. Allt eller inget känns det som. Så tänkte införskaffa mig ett större och ett mindre segel. Rekomenderat segel är 4,0-7,5.

    Har tillgång till en 430 mast och en äldre 465 mast. Letar begagnat. Känner nog mer för att åka fort än att lära mig freestyla.

    Är Naish Stealth något för mig?. Hittar ett paket med 3 segel 5,5-6,6-7,6 något för mig? Då gäller det dock att hitta en 400 mast senare med.

    Har en budget på kanske 4-5 tusen för att få ihop en bra segelkombination till brädan.

    Fler tips?

    Nu vet ingen av oss hur din inlärningströskel är, har sett surfare som lätt fixar en fullrace rigg redan andra säsongen. Andra kan hålla på och åka i flera år och fortfarande ha bekymmer med vissa manövrar.

    Vi kan vända på det tycker jag, Naish Stealth kommer troligen att bli skitroliga till din Hawk som är välkänd för sin snabbhet och ligger mycket nära en fullslalom i prestanda.
    Om du är en som lär dig snabbt och har för avsikt att sätta fart i bitarna så slå till. Men jag har lite svårt för att se när du ska använda en 5.5 till den Hawk du har, den är för stor för en race 5.5a.

    Men om du själv känner att din inlärningströskel inte är direkt snabb så kanske ett “snällare” alternativ vore bättre, men gråt inte sedan när du känner att grejerna inte räcker till för att åka tokfort som din bräda faktiskt har kapacitet för med en bra fena på.
    Om du nu köper dessa tre segel så se till att du också hittar rätt master till dom. 5.5 och 6.5 ska riggas på RDM master och 7.6 på SDM. Slarva inte där, då risken är överhängande att hela grejen blir anka om det är fel master.

  • sunh

    Medlem
    24 november, 2008 vid 16:27
    Tim.Eriksson;517765 wrote:
    Tja… Kan få mitt North EQ 7.8 (Race / Camber ) segel med en passande mast och bom för ett okej pris 🙂

    Om du kan tänka dig att ta en odelbar 510 mast 70% så blir det väldigt billigt… Bra mast, men lite otymplig !

    Vad hamnar vi i pris då med frakt till karkskrona/nybro/kalmar/haga? Lär inte surfa förrän slutet av april, början av maj

    Masten är lugnt har bara 2 km grusväg från stugan till haga park.

    vad ska man välja för fena tycker ni då? Vid rätta surfstället är grunt som fasen på vissa ställen. Org 36cm fena går i ibland vilket resulterar i fina kastfall vid planing. Behöver en sjögräsfena med när man kör på hösten, kanske köra den året runt?

    Är student så tänker max lägga 4000 kr på surfingen nästa år. Är inte så nöjd med mitt 5,7 expression 2003, lätt att komma i planingen, lika lätt att komma ur dock. Speciellt när det blåser upp.
    Först detta året jag surfade lite mer. Med pappas gamla bic 210 slalombräda från 85 och ett 5,7 90 två camber segel har jag seglat 15 dagar i min ungdom(inte de senaste två åren) Aldrig åkt i fotstroppar, hängsele eller vattenstarta förrän i år. I år 10 dagar med min hawk och expression och lärt mig allt förutom att gippa.

  • getwet

    Medlem
    24 november, 2008 vid 16:55

    Aha, kör du på Haga! Kolla in naish grejerna en gång till så anlitar du Robert Stavnås (ordf. i ÖWC och teamrider för Naish)för hjälp med trim och hjälp med att få fart på bitarna. Han kommer garanterat att hjälpa dig.

  • rasmus_w

    Medlem
    24 november, 2008 vid 17:11

    @Sunh 517798 wrote:

    Är student så tänker max lägga 4000 kr på surfingen nästa år. Är inte så nöjd med mitt 5,7 expression 2003, lätt att komma i planingen, lika lätt att komma ur dock. Speciellt när det blåser upp.

    Om din budget är 4000 så är ett skallkrav (voff!) att seglet/seglen du köper säljs ihop med mast, om det är ett racesegel du köper ska det vara rätt mast som följer med. Köper du ett racesegel utan mast så riskerar du att behöva spräcka budgeten rejält om du inte hittar nån som säljer rätt mast begagnad. En ny racemast går i allmänhet på minst 6000, i undantagsfall kan du hitta dem för 5000.

  • sunh

    Medlem
    24 november, 2008 vid 17:53

    Därför jag blev sugen på 7,8an north EQ vad nu han vill ha för den?

  • oscar

    Medlem
    24 november, 2008 vid 17:54

    @Jester 517728 wrote:

    Vågsegel till en Hawk? Nej! Finns fina formstabila segel både med och utan cambers som passar lååååångt mycket bättre än vågsegel..

    Och ett expression passar bättre då eller? Ett 5.0 vågsegel är ju skitbra som minsta segel Tål massor av vind och lättmanövrerat.

  • jester

    Medlem
    24 november, 2008 vid 18:14
    Oscar;517811 wrote:
    Och ett expression passar bättre då eller? Ett 5.0 vågsegel är ju skitbra som minsta segel Tål massor av vind och lättmanövrerat.

    Nämde jag Expression? Om vi nu skall snacka Pryde, så har dom många passande segel, typ Saber/Hellcat, V6, V8 och RS Slalom… Det är helt förkastligt att ens ge någon rådet att ett 5.0 vågsegel fungerar kanon på en Hawk på 110liter… Tycker iaf jag.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Välja segel till 110l fanatic hawk – 06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.