Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vandal Stitch 8.0 – bra segel för Mälarsurf??

  • Vandal Stitch 8.0 – bra segel för Mälarsurf??

    Publicerad av tumba på 8 augusti, 2014 vid 06:57

    Någon som har info/synpunkter om Vandal Sails? Tänkte skaffa ett större segel och ser att man kan köpa t.ex. Vandal Stitch 8.0 för ca 2800:- på surfkeppler (vet att frakt tillkommer och har läst tråden om div strul…). Hittar bra omdömen om seglet på webben, nån som använt seglet i fråga?

    Jag väger 80kg och seglar på en AHD FF 145L som köptes i paket med severnerigg på 6.7. Segelstorleken valdes både med tanke på att det gått mer än 25 år sedan sist resp att sönerna skulle kunna hänga med. Då det nu visar sig att den egna formen känns lite bättre än väntat tänkte jag skaffa större segel för min surf som mestadels sker i typ Näsby Park, Närlunda etc. Har inga ambitioner att försöka trixa på vågor eller annat utan vill mest åka fram och tillbaka på plattvatten.

    Eller blir glappet mellan 6.7 till 8.0 för stort?

    pgvirtual svarade 9 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2014 vid 14:32

    Glappet mellan 8.0 och 6.7 är inget problem alls.

    Vandal Stitch kommer funka, viktigast är att du har eller väljer en mast som passar.

    I Stockholm skulle jag tro att du både på Skidsport och Surfspot kan hitta liknande (eller bättre) segel till liknande pris, då kan du testrigga också.

  • the_novice

    Medlem
    8 augusti, 2014 vid 15:27

    Ja, glappet i segelstorlek är inget problem i sig, men det kan skillja rätt så mycket mellan olika segelmodeller, framförallt mellan cambers eller icke cambers men det skiljer även en del mellan olika fabrikat.

    Vad har du för 6.7 segel?
    Det är ofta en fördel att hålla sig till samma segelmodell, eller åtminstånde liknande segeltyp. Så om du är nöjd med din 6.7:a så skulle jag rekommendera att köpa ett större segel i av samma model.

    Ett 8.0 segel är relativt stort och ett par cambers gör mycket för stabiliteten hos seglet. Jag upplever att de får ett större vindspan jmf med icke cambers segel, särskilt om du använder ett justerbart uthal. Ett freerace segel med 2-3 cambers vore nog bättre, men det är en smaksak….

  • tumba

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 19:03

    Jo jag har förstått att många segel större än 8.0 som säljs har cambers. Har aldrig provat ett cambrat segel men antar att det inte är ofattbart mycket knepigare att rigga. Prismässigt ligger väl däremot alla dessa rejält över den prislapp jag nämnde i min första post. Ett Sailloft Traction t.ex. i motsvarande storlek kostar ju mer än dubbelt så mycket – i vart fall nytt. Även andra fabrikats cambrade alternativ hamnar långt högre i pris såvitt jag kan se.

    Har som sagt en hel rigg från severne med segel på 6.7 som jag väl tycker funkar bra men har å andra sidan heller inte provat något annat sedan återstarten.

    Efter helger som denna vill man helt enkelt ha ett större alternativ att ta till. Såvitt jag ser på surfspot, skidsport etc så ligger även ocambrade freeridevarianter typ sailloft cross, serene convert/NCX, simmer veron etc etc ett snäpp högre i pris…

    Har nån något bra tips på vad jag ska leta efter? Eller ska man gå på Vandal…

  • the_novice

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 21:31

    Kolla efter begagnat, priserna sjunker väldigt fort efter ett år eller två, utan att seglet är särskilt slitet….
    Se även till att du får rätt mast till seglet, det är extra viktigt på de större seglen.

  • bicless

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 23:10

    Annars kan jag även tipsa om Severne convert som är bra prestanda till lågt pris. Mycket segel för pengarna. http://www.surfspot.se/severne-convert-2014-freeride.html

  • pgvirtual

    Medlem
    11 augusti, 2014 vid 08:08

    Vandals segel har åtminstone fått mycket bra test i tyska Surf.
    Jag tycker inte alls att man behöver vara rädd för segel utan cambers i stora storlekar. Har själv fortfarande en 9 m2 utan cambers som funkar perfekt (och i många fall är mycket roligare än den freerace 9.6 som jag också använder).

    PG

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vandal Stitch 8.0 – bra segel för Mälarsurf??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.