Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vanligt att kite faller från himlen i byig vind?

  • Vanligt att kite faller från himlen i byig vind?

    Publicerad av zaphod på 10 oktober, 2011 vid 18:30

    Tänkte kolla med er som har koll 🙂 Jag var ute o körde med min 9:a obsession 2011 i ganska byig medelstark vind. Flera gånger när jag hade draken i zenit så flög den as snabbt över skallen på mig så att baklinorna blev helt slacka för att sedan trilla rakt ner, vilket var fruktansvärt irriterande. Jag har lärt mig att inte springa runt med kiten kl 12 så det försöker jag undvika + att försöka hålla den i rörelse, men när jag ska få på mig brädan så måste jag ha den stilla kl 12 en stund.

    Min fråga är: Är detta helt normalt på alla drakar i byig vind? Är det jag som gör fel? Linorna är kontrollerade och är lika långa.

    pjoter svarade 12 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tobbelindholm

    Medlem
    10 oktober, 2011 vid 19:25

    är det byiga vindar måste man hålla kiten i rörelse hela tiden annars är de stor risk med alla kites att den faller ner.

  • deaz

    Medlem
    10 oktober, 2011 vid 21:09

    Föregående talare har svaret du söker, tänk också på att inte dra bommen åt dig när du tar på dig brädan för att hålla balansen ( vanligt nybörjarfel )
    då klättrar kiten upp över huvudet på dig och ramlar ner

  • xshaolin

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 06:04

    Det kommer väldigt många frågor här och på andra kiteforum nu om hindenburging och liknande som ett resultat av att det varit väldigt byigt i kombination med det faktum att nästan alla större IKO och KSA skolor lär ut att du skall ha kiten kl 12 när du “vilar” eller när du “startar” eller när du inte har kontroll…. Problemet är ju att när eleven sen kommer ut och skall köra själv och börjar bli lite bättre och då också ger sig ut i kraftigare och mer nyckfulla förhållanden så är det ingen som talat om för dem att många kites (inte alla) hindenburgar om du har kiten kl 12 och vinden försvinner eller av annan orsak får slacka linor om du inte har den i konstant rörelse. Olika kites har olika benägenhet att uppföra sig på detta viset.

    Se också tråden om deathloops där även hindenburging behandlas samt en del tips om hur man försöker komma sig ur de jobbiga situationer som följer.

  • zaphod

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 07:18

    Tack för svaren! Trodde det kunde bero på nåt fel med draken, men det är alltså pilotfel. Håller fullständigt med dig XShaolin. Detta är ju en skitviktig grej som man borde veta och få reda på när man går kursen. Lär inte ut att ha draken kl 12 om man inte ska ha den där. Vad jag har förstått i efterhand från olika är att det bara är nackdelar med att ha draken där.

    Tack för hjälpen, nu vet jag att det bara är ut och fortsätta nöta!!!

  • pjoter

    Medlem
    11 oktober, 2011 vid 10:07

    för det första:
    deaz, hur tänker du nu? det du säger är ju precis helt och hållet fel!
    Jag vet inte hur du kopplar din kite men alla vi andra som kopplar linorna från bommen till BAK-kant på kiten upplever precis motsatsen. Det sista du ska göra när du har kiten rakt över huvudet i byig vind är att släppa ut bommen. Det är ju då den hänger i framlinorna och alltså flyger längre fram i fönstret och riskerar att hindenburga.
    Drar du in bommen så fångar kiten mer vind och flyger därför lite längre bak i fönstret med mer drag som följd. Förutom mer drag så blir en kite som ligger längre bak i fönstret mer stabil för att hindenburga.
    SÅ, ska du ha kiten stilla kl av någon anledning så ska du skota in så du har bra tryck i kiten. Självklart ska du precis som när du sen kör också vara flexibel i handen och låta kiten röra sig lite fram och tillbaks.

    Å till det andra:
    Försök som sagt att ha kiten vid 11 eller 1 när du tar på brädan om det är sådana förhållanden, eller inse helt enkelt att är det så byigt blir det ingen kul surfing ändå och spela minigolf istället. 🙂
    En anledning till att iaf jag lär ut att ha kiten nästan kl 12 (förespråkar att man ska ha den lite ner på endera sidan) när man tar på brädan är att det är betydligt lättare att ta på brädan när man frå lite extra flythjälp från kiten. den drar inte heller så hårt. Sen påpekas alla nackdelar med att ha kiten kl 12 mer än absolut nödvändigt men i vissa moment är det faktiskt lättare. Å som total nybörjare är det svårt som det är att ta på brädan redan utan att släpas i vattnet och halvdrunkna (vilket brukar vara resultatet om man håller ner kiten på en sida och inte kan parkera den perfekt som man kanske kan sen).
    När du annars går eller står stilla osv ska du INTE ha den kl 12. Både för säkerhet och för andras trevnad.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vanligt att kite faller från himlen i byig vind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.