Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vanta på eller av?

  • Vanta på eller av?

    Publicerad av jiveman på 17 maj, 2015 vid 17:43

    Hej! Har nyligen plockat fram vindsurfingprylarna + inhandlat nya som jag är nyfiken på. Undrar nu om det funkar att köra utan vantar (osams med alla jag provat) i Sthlms skärgård?
    Vill inte pina mig.

    Tack, Claes

    surfing_is_great svarade 8 år, 8 månader sedan 17 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 maj, 2015 vid 20:02

    Det är väl lite mellanläge. Själv skulle jag dock inte köra utan. Trist med kalla händer nu när det ibland bara är +10 i luften. En variant är att köra med lagom tighta billiga arbetshandskar, som det finns mängder med varianter av.

  • staffomania

    Medlem
    17 maj, 2015 vid 21:02

    Kört utan hela helgen. iofs på Öland men de 2ggr jag kört i Stockholm i år har jag också kört utan. Hänger såklart lite på hur varmt det är i luften eller om det regnar men personligen klarar jag inte att köra med vantar.

  • gustav1980

    Medlem
    17 maj, 2015 vid 21:16

    Testade att klippa innerhanden i dcmw nu inför Öland. Mycket lyckat. När det var kyligt gav handsken perfekt skydd utan att skapa kramp, vid varmt varm stack jag handen igenom det klippta hålet och “kavlade upp” handsken på underarmen. Patentlösning jag gärna delar 🙂

  • glaipur

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 04:32

    Jag körde 2 gånger i helgen. 1 gång med nyinköpta vantar i dåligt väder. Hade väldigt svårt att få upp segel (nybörjare inne på min andra säsong) med vantar.

    I lördags valde jag att köra utan vantar och det var helt ok. Ganska bra väder, men enligt uppgift 8 grader i vattnet. Det kommer dröja innan jag sätter på mig vantarna igen.

  • stefan_gbg

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 06:05

    Vantarna är kastade.

  • Aquario

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 08:16

    Ett bra sätt att härda händerna, öka cirkulationen och därmed köldtåligheten är att alltid tvätta händerna i kallt vatten och gärna hålla kvar dem en stund under kranen till det börjar bli obehagligt.

    Använder aldrig handskar om det är över 8 grader i vattnet, men skall man vara i länge är det nog bäst att behålla dem på tills vattentemperaturen går över 12 grader

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 08:24

    Segling söder om Stockholm och på Mälaren = inga vantar.

    Segling på nordvind norr om Stockholm i Uppland/Roslagen = vantar och vinterdräkt ett tag till.

  • erree

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 08:26

    Tror att det mest beror på hur varm man är i övrigt, dvs bra tät dräkt o bra huva, då bibehåller man en bra temp. i händerna mycket effektivare. Plus att man vänjer sig med tiden… Jag har slopat handskarna i början på april, skulle inte finnas på kartan att ha handskar nu.. Vattentempen är nästan irrelevant, bara luftens temperatur som inverkar nämnvärt. :santa:

  • bicless

    Medlem
    18 maj, 2015 vid 20:48

    Jag kör med tunna fingerhandskar från atan vid något tillfälle och ibland utan. Håller man sig varm om händerna mellan surfpassen funkar det rätt bra utan tycker jag. Landhandskar eller shyssta fickor på surfrocken man har på land. så man inte börjar surfpasset med kalla händer.

  • jiveman

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 05:08

    Smart.
    Tack!

  • jiveman

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 05:13

    Bra. Får hoppas på luften.
    Tack!

  • jiveman

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 05:18

    Låter som det bör funka utan. Jag provar.
    Tack!

  • jiveman

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 05:19

    Bra. Nu börjar min säsong. Tack!

  • jiveman

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 05:22

    Ordning & reda. Bra.
    Tack!

  • jiveman

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 05:25

    Klokt. Är min andra säsong i lite kyligare väder. Hade ett par vantäventyr i
    slutet av hösten. Därför lite nojig.
    Tack!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vanta på eller av?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.