Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var är alla 08 bilder från helgen?

  • Var är alla 08 bilder från helgen?

    Publicerad av brutus på 5 september, 2006 vid 09:12

    Jag vet att inte alla var på SM i helgen, Fituna i Lördags var ju 50+ surfers på vattnet på en gång o på Torö lär ju vart en hel del folk med!
    Blåste ju riktigt bra för första gången sedan Branting dog o jag såg nog att ni stod o plåtade / filmade en hel del!
    Så släng upp bilderna! Pleeez….
    /martin

    calle_b svarade 17 år, 8 månader sedan 22 Medlemmar · 42 Svar
  • 42 Svar
  • larry

    Medlem
    5 september, 2006 vid 20:31

    Vilka härliga dagar.

    Söndag 4.7 på Torö.
    Måndag 4.7 på Rasta, Ekerö.
    Tisdag 5.4 på Salnö, Väddö.

    När senast hade man tre dagar i rad i Stockholmstrakten med så pass mycke vind? Inte kan jag minnas i alla fall.

    Väddö idag (Tisdag) var riktigt roligt medan det varade. Trodde det skulle levereras mer vind, men 5.4:a får man inte klaga på. Vi var bara fyra personer som låg på revet när det blåste, så det var inte direkt crowded. Vindvinkeln var riktigt bra så det var lätt att rida vågorna även om det inte var mycke tryck i vågorna idag, men det blev mycket fina ramper.

    Håller med Brutus. Det vore kul med lite Stockholms pics. Har tyvärr inga själv, men har sett en del kameror.

  • calle

    Medlem
    6 september, 2006 vid 07:33
    LARRY wrote:
    Vilka härliga dagar.

    Söndag 4.7 på Torö.
    Måndag 4.7 på Rasta, Ekerö.
    Tisdag 5.4 på Salnö, Väddö.

    Larrylyxlirare!!

  • larry

    Medlem
    6 september, 2006 vid 07:48
    Calle wrote:
    Larrylyxlirare!!

    Ja. Visst är det lyx. Du skulle se mitt breda leende.
    Det verkar dessutom vara mer vind på ingående till på fredag. Hoppas jag kan samla tillräckligt med plus-poäng på två dagar för att kunna åka även då.

    //L

  • diil

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:07

    OK gubbs, här kommer lite bilder!

    Först Fituna i söndags. Jag hade med lilla vattensäkra digi-kameran på vattnet, kvalitén blir därefter med vatten på linsen, dåligt ljus, vågor etc. Men ändå kul! Gjorde dessutom en lågbudgets-join-the-ride över sundet genom att bita fast kameran mellan tänderna (mitt flåsande är rätt porrigt…). Jag har försökt ladda upp den här men det skiter sig hela tiden, ska prova igen lite senare.

    Jag sysslar inte med bildredigering, gamma hit och fokus dit, så kom inte med några fack-förslag nu!

    Bild-tajm:

  • diil

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:09

    Fler bilder! Dessa är tagna av kompis Rickys föräldrar (röda och blå täckjackan på stranden). De fotade en hel massa, såklart mest på R-Man. Bättre kvalitet på dessa!

  • diil

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:12

    I måndags var vi på Ekerö, Rasta, typ 16-18 innan det heldog. Samma där, lilla kameran med på vattnet. Finns lite filmer från den eftermiddagen också, men de är rätt skabbiga, får se om de dyker upp här. /D

  • larry

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:25
    Diil wrote:
    OK gubbs, här kommer lite bilder!

    Först Fituna i söndags.

    Bild-tajm:

    Härligt Diil !!!

    Sköna bilder när du ligger i vattnet och surfaren kommer nära.

    Det var mycke folk på Torö i Söndags, men det verkar ha varit ännu fler på Fituna. Skitkul!

    //L

  • anilson

    Medlem
    6 september, 2006 vid 08:38
    LARRY wrote:
    Vilka härliga dagar.
    Söndag 4.7 på Torö.
    Måndag 4.7 på Rasta, Ekerö.
    Tisdag 5.4 på Salnö, Väddö.

    Tisdag 9.8 på Baggen 😀
    grymt vad mycket folk det måste varit i fituna, såg att det var en hel del i björkvik dessutom 🙂

  • s

    Medlem
    6 september, 2006 vid 09:49

    OK, fint med bilder och så, men…. STACKARE! Jag tycker synd om er att ni bor där ni nu bor! Att ni kan kämpa och hålla kvar surfintresset är ju makalöst! Att ni orkar?!?!

    Plattvatten är ju kul ibland, men med tanke på vad vi seglat i helgen och veckan känns det mycket avlägset med plattvatten… Och tråkigt…

    /Staffan

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2006 vid 10:00

    Det är vi som är de sanna entusiasterna. Det krävs en hel del för att hålla kvar surfintresset här, ah!

  • petter

    Medlem
    6 september, 2006 vid 12:07

    he he, ja de riktigt fina vågdagarna kommer allt för sällan…
    måndag morgon var dock riktigt trevlig på torö men tror alla var allt
    för desperata att komma ut på vattnet för att hinna fota. Redan vid
    lunch hade majoriteten av vågorna dött ut i västvinden men hade
    extremt kul så länge det varade… 🙂

  • surfslusken

    Medlem
    6 september, 2006 vid 14:54
    S.. wrote:
    OK, fint med bilder och så, men…. STACKARE! Jag tycker synd om er att ni bor där ni nu bor! Att ni kan kämpa och hålla kvar surfintresset är ju makalöst! Att ni orkar?!?!

    Plattvatten är ju kul ibland, men med tanke på vad vi seglat i helgen och veckan känns det mycket avlägset med plattvatten… Och tråkigt…

    /Staffan

    Hörru Staffan, du har nog ingen aning om hur synd det EGENTLIGEN är om dom som envist hänger kvar i Stockholm och samtidigt försöker få lite till lite surf. Mycket bättre än de du ser på bilderna bjuds de tyvärr inte på, så bara gratulera dom för den fina Stockholms seglingen dom fick i helgen.
    Windsurfingen och utförsåkningen i Stockholm håller ungefär samma standard;)

    / En med ca 15års erfarenhet av (läs: brist på) både skidåking och windsurfing i Stockholm, som för övrigt är värdens bästa/vackraste stad att ha båt i.

  • jesper_b

    Medlem
    6 september, 2006 vid 15:30

    S.. och Surfslusk,
    Jag bor i Stockholm och är studom lite avundsjuk på västkusten för antalet dagar med vind. Jag är dock INTE avundsjuk på era vågor. Jag har just haft 3 skitroliga dagar nere hos er (Åsa och Apelviken) och tycker att det är himlans trevligt att åka över till västkusten någon gång per år och segla era spots och träffa alla er bros & dudes.

    Men jag byter lätt 3 dagar normal västkustsegling mot 1 normaldag Torö. Jag byter lätt 100 normaldagar västkust mot en mytomspunnen kultdag på Torö. Dessutom har vi en timmes bilresa till Gotlandsfärgan som på 3 timmar tar oss över till extremt fina surf och vågseglingsspot.

    Den gångna helgen var det fet onshore i stort sett hela söndag eftermiddag på Torö vilket jag älskar. Nej man går inte upp i så höga bakåtloppar (eller bakåtförsök) på Torö då. Man bör vara beredd på tokspolningar som inte förekommer på så många andra ställen i Sverige. Det blir mer av minst sagt magpirrande backsideridning. Vågen är så snabb att det ger mycket mer feedback/tryck i grejorna än vad tyngsta A-bay-våg någonsin ger. Sent söndag eftermiddag minskade vinden ner tillfälligt och de flesta åkte hem (hur galen får man va – skärp er Stockholms vågseglare!). Någon halvtimme senare kom perfekt sidvind från väst. Två vettiga personer (Fredrig H och Mr Steffo) fick då kanske Sveriges bästa vågsegling denna helg. Loggohöga spottande sektioner i perfekt side-shore. Tidigt måndag morgon var det betydligt mindre men grymt fint när seten rullade in. Kan väl dessutom nämna att dom nyligen har hittat ett spot – “Ar” – på Gotland, vet inte om det seglats före igår. Hur som helst 10 minuter söder om Fårösund blir det riktigt tung/krävande/bra vågsegling vid ren väst.

    Jag hade som sagt skitkul på västkusten nu i helgen, ångrar inte alls att jag åkte och kommer defintivt fortsätta ta mig över till er då och då. Tvärt om kan det vara urskoj att hoppa loss lite och köra lite lekfull mindre krävande vågridning (tja segla vågor i 3.5 vind är ju rätt krävande i sig). Men jag skulle inte vilja missa Torös allt för ovanliga superdagar eller sluta ta mig över till makalösa G-land med jämna mellan rum.

    Jag tycker det är rätt coolt som det är: Tunga vinddagar med hyfsade vågor på västkusten ibland uppblandat med riktigt fina vågseglingsdagar (mina bästa dagar med fokus på vågor på västkusten är nog Vildshärad på syd men ni har självklart fler riktigt bra spots), ovanliga men kultförklarade lite knepiga/krävande Torödagar, det ännu ganska “oexploaterade” magiska Gotland, och så det där Skånespotet som kanske är det allra bästa Sverige kan erbjuda vad gäller vågsegling, och som kanske funkar mer sällan än alla andra (och som jag fortfarande inte kan pricka av).

    Sedan tycker jag det är helt fel att dissa Stockholms freeride scen (eller freerideseglare överhuvudtaget). Jag håller med om att dessa vindsurfare kanske är de allra tappraste fantasterna. Åka om kring med stora freeridegrejor och köra byig plattvatten och bli SÅÅÅ lyckliga av det. Hur cool som helst även om det varken är min, Staffans eller Surfsluskens cup of tea.

    Yo! Faaaaaaaaaa – nnnnnnn att västkusten har så många fler dagar, jag blir helt tokig. Dessutom har vi 63 mil till Gislöv – pungråtta också! Allt ovan är bara efterhandskonstruktioner, Torö är en bluff. Jag hatar Stockholm. Är sååå avundsjuk på västkusten. Jag flyttar ikväll!

    Glömde visst Rullsand och …

    /Jesper B

  • dr-masse

    Medlem
    6 september, 2006 vid 15:32

    Ja, Stockholm med omnejd har nog goda utsikter, för de ställen som ligger längs våra kuster, att kvala in som nummer 1 på listan över “Sveriges sämsta och krångligaste spots att vindsurfa på”. Den är vilja och mil i bil och bonuspoints på flyg som gör att det överhuvudtaget blir någe segling för de allra flesta här.

    Men i gengäld blir vi f-n så glada över varje möjlighet till surf, och det kompenserar för en hel del! “Hard core” attityd lyser med sin frånvaro, och det är nog mest helt enkelt för att grogrunden för hard-core vindsurfare inte är den bästa… 🙂

    Som jag brukar säga – en ståkkhålmsvindsurfare som kan segla lite vågor, gippa, göra ett hopp och strandstarta med stil är att betrakta som en hjälte. En varbergs/skåne/gotlands/ölands- (valfritt alternativ) vindsurfare som inte fixar fet vågridning, minst två av de fyra looparna och är allmänt helgrym är en klåpare… 😉

    Nu var jag lite elak på ett sådant där härligt orättvist 08-vis. Det brukar jag aldrig vara, men just där kändes det lite fint att försvara sina usla förutsättningar för vindsurfing genom att glatt slå på några andra.

    (och kära stockholmssurfers, skriv nu inte att det visst är bra segling i Stockholm, då tar ni ju bort den lillla, lilla möjligheten till beundran ute i landet över att vi emellanåt kan segla en skvätt i alla fall. “Kolla killen, han kan ju knappt köra frontside!”. “Jo, men så är han från Stockholm också…”. “Ere sant? Då måste jag säga att han nog är rätt duktig ändå!”)

  • ebh

    Medlem
    6 september, 2006 vid 15:56

    Kul att se alla fina bilder! Tack för det!
    Vi var några som seglade i bra vind i söndags vi Kapellskär. Gott om parkeringsplats. Enorma riggytor på gräs. Sandstrand direkt inpå, fri vind och hela den rikliga ytterskärgården framför.
    Kapellskär: Ca 1 timme från Roslagstull.
    Är Fituna verkligen det överlägsna stället för 08-or avseende vindarna som var i söndags (SV/S)?
    ebh

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var är alla 08 bilder från helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.