Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var är alla 08 bilder från helgen?

  • s

    Medlem
    7 september, 2006 vid 10:59
    Jesper_B wrote:
    Yo! Faaaaaaaaaa – nnnnnnn att västkusten har så många fler dagar, jag blir helt tokig. Dessutom har vi 63 mil till Gislöv – pungråtta också! Allt ovan är bara efterhandskonstruktioner, Torö är en bluff. Jag hatar Stockholm. Är sååå avundsjuk på västkusten. Jag flyttar ikväll!

    Glömde visst Rullsand och …

    /Jesper B

    Du är så välkommen Jesper!
    Har du tänkt tanken att du kan bo här och plocka alla goa dagar här först, sedan åka till Torö då du vet att prognosen bjuder segling där! Det vore väl nått? Det blir väl till att resa ett par gånger om året 😀

    Och Danmark är inte långt borta! Två timmar färja och ytterligare två i bil så är du på bästa spotsen i babordsseglingens förlovade land!

    /Staffan

  • s

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:01
    marängen wrote:
    Västkusten vill man besöka… men i hufvudstaden vill man bo! /Martin

    Jag brukar ju vara ödmjuk och låta alla få ha sin åsikt i fred… 😀
    Men, NEJ! Du har så väldigt mycket fel i detta! :santa:

    /Staffan

  • koa

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:21
    S.. wrote:
    marängen wrote:
    Västkusten vill man besöka… men i hufvudstaden vill man bo! /Martin

    Jag brukar ju vara ödmjuk och låta alla få ha sin åsikt i fred… 😀
    Men, NEJ! Du har så väldigt mycket fel i detta! :santa:

    /Staffan

    Tur att alla inte tycker lika 😉

  • dr-masse

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:24

    Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är dags att invadera Danmark.

    Fasen, vad kul det har varit med all segling på sistone förresten!!

  • koa

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:28
    S.. wrote:
    Jesper_B wrote:
    Yo! Faaaaaaaaaa – nnnnnnn att västkusten har så många fler dagar, jag blir helt tokig. Dessutom har vi 63 mil till Gislöv – pungråtta också! Allt ovan är bara efterhandskonstruktioner, Torö är en bluff. Jag hatar Stockholm. Är sååå avundsjuk på västkusten. Jag flyttar ikväll!

    Glömde visst Rullsand och …

    /Jesper B

    Du är så välkommen Jesper!
    Har du tänkt tanken att du kan bo här och plocka alla goa dagar här först, sedan åka till Torö då du vet att prognosen bjuder segling där! Det vore väl nått? Det blir väl till att resa ett par gånger om året 😀

    Och Danmark är inte långt borta! Två timmar färja och ytterligare två i bil så är du på bästa spotsen i babordsseglingens förlovade land!

    /Staffan

    Så dåligt är det inte S… i helgen seglade vi tre dagar med 4,7 här…jag seglade bara två; en plattvatten, och en med vågor mellan halvmast och gubbhögt, MEN ren sidvind och solsken då 😉

    Det är tur att det börjat blåsa över hela landet, så alla får segla och bli glada 😉

    Va bra land vi har ändå; alla behöver ju inte segla på samma ställe 😉

  • pos

    Medlem
    7 september, 2006 vid 11:39

    Här på ostkusten är vi inte bortskämda med sandstränder och vind precis.
    Vill man segla i vågor får man ge sig ut bland klapperstränder och stenar i Torö eller Väddö, som faktiskt kan leverera. Antar att det betyder att det bara är riktigt inbitna fantaster som håller på.

    Att döma ut Stockholmsområdet efter Fituna är ett misstag. Fituna åker man till om man vill ha plattvatten och öva lite freestyle eller speeda. 30 min söderut från Fituna har vi Torö som kan erbjuda minst sagt brutala förhållanden sällsynta dagar.

    Tyck inte synd om oss 08-or, vi har privilegiet att segla i världens vackraste skärgård. Inte lika mycket vind som ni i väst, men desto gladare blir vi när en kuling är på g.

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2006 vid 11:50

    Plattvatten har sin charm också. Fituna är ett mycket bra ställe att windsurfa på. Det blåser ofta och erbjuder kanonförhållanden för vanlig klassisk slalomsegling.
    Stockholms bästa ställe för plattvatten och väl värt ett besök. Alltid mycket folk, lätt att komma intill och ganska jämna vindar för att vara inomskärs. Vissa av oss trivs bäst på platten.

    /Jompa

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2006 vid 12:48

    Fram till i söndags har väl inte västkusten levererat speciellt mycket under året, skulle tom sträcka mig till att säga INGET. Östsidan däremot har faktiskt levererat mycket mycket mer, om vi nu pratar vågsegling asså… Har själv åkt på alla kulingar i år och det har mest blivit torö, gotland o gislövs. bara ett par gånger till väst sidan, vilshärad på försommaren och den senaste kulingen norrut;-) om det nu spelar nån roll;-) jag har iallafall skiiiitkul;-)

  • Oregistrerad

    Gäst
    7 september, 2006 vid 13:54
    Oregistrerad wrote:
    Eller också har Stockholmstjejerna lite andra kravspecifikationer. Tänk på att du är en Stockholmskille i en småstad – min erfarenhet är precis som din, att bara det gör hela processen mycket enklare. Varför skulle man annars ha spenderat sommrar på en regning parkeringsplats i en liten raggarhåla?

    Nu är det ju dock så att en hel del lantistjejer kommer till stan på sommrarna, och pluggar här på vintern, vilket ju också påverkar vissa typer av utfall…

    Way back alltså!

    /Jesper B

    Du menar alltså att de är mitt Stockholmsursprung som e den avgörande faktorn? Suck…. där stack ju mitt självförtroende eftersom jag i min enfald börjat tro att de var min gudomliga kropp och enastående personlighet som var orsaken till att tjejerna är som dom är här på västkusten. Och de innebär alltså att alla slantar jag plöjt ner i rekvisita i form av surfprylar, tatueringar o gitarrer har varit helt bortkastat de me:(

    Hmmm… fast vid närmare eftertanke så finns de ju en del som stödjer din teori. För om jag inte minns helt fel så har t o m snubbar som Koa haft viss framgång bland kexen här på västkusten, WAY back alltså! Men iaf, me tanke på att ni båda gjort succe hos västkust damerna tyder ju på att Stockholm dialekten går hem här.

    Eller att tjejernas omdöme inte är den bästa:)

  • jesper_b

    Medlem
    7 september, 2006 vid 13:59

    S..
    Jodå, men det är inte riktigt så enkelt: Lågtrycken från väst kommer med rejält tryck och någorlunda förutsägbara banor när de träffar Danmark. Oftast försvagas de lite och blir lite instabilare när de träffar svenska västkusten. De blir betydligt lynningare när de kommer till oss. Än värre med sydostvinden som kommer med små ettriga lågtryck från Polen. Sålunda blir prognoserna mer oförutsägbara här. Jag bomkör sällan till Torö men det beror på min favorittall som med sina grenar kommunicerar rakt in i min mage. Att rekommendera någon att då köra 5-6 timmar till Torö är liksom inte läge. Oftast är vinden redan över då (vågorna är lite mer pålitliga).

    Jag åker regelbundet till västkusten, det gör nog de flesta Stockholmsvågseglare. Vi åker även till Danmark då och då. Men hur ofta dyker en Göteborgare eller Varbergsbo upp på Torö? När var du själv där sist? Det är helt enkelt för risky och för korta pass för att åka långt ifrån hit. I synnerhet om man bor i närheten av vindsäkrare spots som garanterat funkar blir alternativkostnaden för hög för att våga chansa på Torö.

    Just ja – glömde en viktig grej: Torö är enbart en fantasiprodukt i några få galningars huvuden. Tillkommet för att inte göra oss helt galna i avsaknaden av bra förhållanden. De få bilder som cirkulerar är bluff (photoshop). Att bo i Stockholm kan enbart förklaras av okunskap, lathet och feghet. Det går inte att leva vettiga liv här. Finns egentligen ingenting som lockar. Stan är skitig och ful och full av fyllon och prostituerade. Arbetslösheten är skriande, allt är dyrt. Det finns ingen skidåkning och skärgården är extremt överreklamerad, dessutom är Östersjön i princip död för att inte prata om den dåliga luften pga all trafik. Nämde jag hur otroligt otrevliga alla Stockholmare är?

    Holy macaroni – vad mycket konf jag har ägnat mig åt senaste dagarna. Det beror väl på högen av tentor jag borde sitta och rätta. Nu tar jag “time out” från detta forum i MINST 5 dagar!

    /Jesper B

  • gifvars

    Medlem
    8 september, 2006 vid 05:29

    Men Jesper, vi har i alla fall paus från trängselskatterna!

    Mvh,

    Jan Gifvars, http://www.surfnet.se
    Numera cyklist utan dödsförakt…

  • calle_b

    Medlem
    8 september, 2006 vid 06:07

    Jahaja, om det ska slås slag för olika spots och ställen att bo på:
    Gotland: “Nära” till allt. (från där jag bor nu, ca 35 min dörr till beach på ALLA vindriktningar och vågspot)
    Vill man åka lite längre så har vi ca en timme nedåt de olika kusterna, lite beroende på vilket humör man är på, sand eller sten, högerfots hopp eller vänsterfots hopp.
    3 h till Stockholm, vad man nu ska dit o göra förutom att kanske träffa familj o lite polers.
    Ganska lång säsong, från April till November utan att behöva köra dubbla våtdräkter o långkalsonger.

    Inte dumt.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var är alla 08 bilder från helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.