Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var är bästa speedstället i Danmark ?

  • badjanne

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 14:47

    Har kört en del i Ringköpingfjorden.
    I Borks haven, Hvide sand N och S är det fin sandbotten och långgrunt.

  • bjornen

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 15:17

    @Badjanne 506543 wrote:

    Har kört en del i Ringköpingfjorden.
    I Borks haven, Hvide sand N och S är det fin sandbotten och långgrunt.

    Är det sjögräsfenor om gäller där ? Såg din reserapport från Strand Horst som vekar vara kanon 🙂

    //Björn

  • badjanne

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 15:23

    @Bjornen 506552 wrote:

    Är det sjögräsfenor om gäller där ? Såg din reserapport från Strand Horst som vekar vara kanon 🙂

    //Björn

    För det mesta går det bra med rak.

  • p-malmkvist

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 15:33

    Var i Danmark och seglade för många år sedan med familjen.. Har för mig att det var Ringkoping fjord.. Kom bara ihåg den lätta panik som utvecklades när man plumsat i vattnet och skulle vattenstarta, det var fullt med jellys som flöt upp och då menar jag inte ngn enstaka i vattnet då man försökte vattenstarta.. Varje tramp med fötterna resulterade i 2-3 extra jellys runt nacken uhh:crazy: Varkade vara jellyparningstider någon meter under vattnet..

  • badjanne

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 15:59

    @P Malmkvist 506558 wrote:

    Var i Danmark och seglade för många år sedan med familjen.. Har för mig att det var Ringkoping fjord.. Kom bara ihåg den lätta panik som utvecklades när man plumsat i vattnet och skulle vattenstarta, det var fullt med jellys som flöt upp och då menar jag inte ngn enstaka i vattnet då man försökte vattenstarta.. Varje tramp med fötterna resulterade i 2-3 extra jellys runt nacken uhh:crazy: Varkade vara jellyparningstider någon meter under vattnet..

    Har varit där 6 år på rad och aldrig upplevt jellys.
    Vi åker alltid två veckor i juni innan Tyskarna kommer.
    Vindstatestiken är ganska bra denna period. Det finns oxå jättefina stugor att hyra nära vattnet.
    http://www.westwind.dk/Index.php?Page=destinationer&deletebreadcrumbs=yes

  • mattias-j

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 20:47

    Har letat på Google Earth, som alla andra…Läsö mellan Varberg och Danmark verkar grymt. Min granne har hus där och han säger att ön vimlar av kitare för att vattnet är så platt. Kolla sandrevet i den nordöstra delen, den går hela vägen upp till en liten ö. Mäter man på G E så är sträckan 4-5 kilometer. Grannen säger att det har hänt flera gånger att revet syns hela vägen vid SV vind eftersom vattnet tenderar att dra sig mot Svenska kusten, och bli lite lägre just vid Läsö. Killen har hyfsad koll, han flyger eget plan till ön.

    Någon som varit där????

    Tydligen är det också extremt långgrunt på sydvästra ön, med midjedjupt vatten flera kilomter ut…

  • marden

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 21:03

    fick kolla på g e ser hel grymt ut
    säg bara till när grannens plan går så är jag på:)

  • mattias-j

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 21:30

    För h…vete zooma in södra Läsö och titta på fotot “Sydhaven” sanddynor på båda sidor om en utgrävd ränna, ca 700 meter lång och 30 meter bred. Verkar för bra för att finnas så nära oss….

  • mattias-j

    Medlem
    8 oktober, 2008 vid 21:38

    Och kolla sandynorna utanför kanalen…..oj, oj, oj…ni som bor på Västkusten, går det någon båt dit? Måste bara åka och kolla!

  • dala-lama

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 08:22

    Hej Bjørn!
    Vi va ute och letade efter vågor igår runt Fredrikshavn i går.
    Hittade som jag tror ett kanon stælle før speed, søder om Sæby som jag tror heter Verså eller nåt sånt.
    Tog några bilder med mobilen.
    Ett rev som ligger i nord-sydlig riktning och sen helt platt så långt man kunde se.
    Nær vi va dær blåste det 10-12 m/s
    Borde testas vid tillfælle.
    Per

  • jester

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 08:53

    Snackade med Roger (dansken) på SM förra helgen lite, och han hade hittat 40 potentiella speedspot, varav 10 verkade tokbra.. Dom flesta verkar faktiskt ligga ner åt Fyn och Själland till.. Förstod dock inte allt han sa.. 🙂

  • bjornen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 09:20

    @Jester 506748 wrote:

    Snackade med Roger (dansken) på SM förra helgen lite, och han hade hittat 40 potentiella speedspot, varav 10 verkade tokbra.. Dom flesta verkar faktiskt ligga ner åt Fyn och Själland till.. Förstod dock inte allt han sa.. 🙂

    Vet nu någon spot där han brukar segla ? Finns det någon bra spotguide över Danmark ?

    //Björn

  • bjornen

    Medlem
    9 oktober, 2008 vid 17:33

    @Dala Lama 506742 wrote:

    Hej Bjørn!
    Vi va ute och letade efter vågor igår runt Fredrikshavn i går.
    Hittade som jag tror ett kanon stælle før speed, søder om Sæby som jag tror heter Verså eller nåt sånt.
    Tog några bilder med mobilen.
    Ett rev som ligger i nord-sydlig riktning och sen helt platt så långt man kunde se.
    Nær vi va dær blåste det 10-12 m/s
    Borde testas vid tillfælle.
    Per

    Hittar ni några vågor ? Ser väl ganska bra ut för morgondagen ? Hoppas du får segla ordentligt 🙂

    //Björn

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var är bästa speedstället i Danmark ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.