Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var är vinden?

  • Var är vinden?

    Publicerad av g_l på 16 juni, 2011 vid 17:33

    Vem har snott säcken? Den måste vara sprängfylld nu! (åtminstone den säck som innehåller 08-ornas ranson.) fick i o f s en fin “flextidssurf” i Brevik i måndags, men alla kända prognossidor lovade ju mer vind till slutet av veckan. Nu är det slutet av veckan, men någon vind märks inte. Desperat börjar man övergå till att studera – och hoppas på – långtidsprognoserna, fast man vet att det är ett säkert sätt att lura sig själv. Mycket riktigt, den vind som härom dagen utlovades runt midsommar har bytts ut mot bleke. (kan väl kanske göra stämningen bättre hemma när midsommaraktiviteterna planeras…)
    Suck! Och snart är det juli (punkamånaden nr 1). Får väl börja hoppas på augusti, eller på att det ska dra in ett koppel med vindalstrande lågtryck under juli…

    g_l svarade 12 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 18:26

    Jag är inte riktigt med…? I helgen exempelvis så var det bland de bästa helgerna hittills i Skärgården och en hel del åka har väl ändå varit möjligt sedan isen gick. Jag har dock inte haft kolI under denna arbetsvecka men i morgon fredag ser väl prognosen bra ut.

  • g_l

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 19:42

    Missade helgen tyvärr…

  • levieux

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 19:54
    Herr Pelegrin;659245 wrote:
    men i morgon fredag ser väl prognosen bra ut.

    ????
    Var
    ????

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 20:00

    Det ar ju synd med helgen! Det har ju varit lite snack om dåliga prognoser och så har det säkert varit till och från men jag brukar stämma av lite på helgerna i södra Skärgården och SMHIS:s hemsida för Nynäshamn har stämt rätt ok. Jag kör på SMHI i kombination med Sjöfartsverkets Viva-sida tillsammans med visuell koll på Horsfjärden.

    Ibland kan det vara värt att söka rätt på något riktigt draghål som fungerar år ut och år in. Det behöver inte alltid blåsa bäst vid pålandsvind. Ibland kan det dra på mer vid frånlandsvind inne i vikar än mitt ute på fjärdarna. En öppning – ett sund – mellan två fjärdar kan fungera, gärna om det trycker ihop litegrann. Långa passager eller stråk i sjöbrisens riktning brukar vara tillförlitliga.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 juni, 2011 vid 20:03

    7-10 mitt på dagen i Nynäsom Du pallar lite regn!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 13:27

    FREDAG – Prognos-tvivlarna fick helt rätt. Vinden höll inte måttet på fredagen. Jag testade i 1 1/2 tim och fick bara en halvdan repa i planing med 9.0 på Horsan.

  • g_l

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 14:02

    Eftersom jag inte bangar för lite regn så åkte jag till Näsa för en spot check, men insåg att vinden inte skulle räcka, så jag åkte tillbaka till jobbet istället. Ska man flexa så ska man plana!

  • easyrider

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 14:54

    5,0 5,3 lejet nu ha en bra helg

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juni, 2011 vid 15:02

    Jag hade tyvärr lite längre tillbaka till jobbet – m a o blev det några flextimmar kastade i för lugnt hav. Nu är det dessutom nära nog total bleke. Vi får hoppas på helgen!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 10:59

    LÖRDAG – I och med att det blev lite momningare mitt på dagen ökade vinden något i södra skärgråden. Det kanske kan fungera för Er med riggar med volym. Hoppas det kan öka mot 7 m/s i alla fall! Gissar att det är ca 5, kanske 6 på Horsan.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 13:16

    Det räckte precis för planing på Horsan men vinden kom aldrig upp i 7 utan låg vid 5-6 i byarna.

  • gurra1978

    Medlem
    18 juni, 2011 vid 21:17

    Ja, nu är det till och med illa på västkusten också. Minus 1 m/s :shocked:

  • herr-pelegrin

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 12:37

    Aj då, då får Ni räkna med backvind i seglet – rena suuuget!

  • rip

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 19:15

    Bohuskusten….
    Blåsigaste våren i mannaminne!

  • markus-o

    Medlem
    19 juni, 2011 vid 22:39

    Redigt bra dag på Haga idag faktiskt. Mestadels soligt och efter att de sista regnskurarna dragit bort blev det 4 timmar med 10 stadiga meter. 4.7-5.5-drag nånstans, beroende på seglarvikt. Själv slet jag på 5.0:an. Gick fint.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var är vinden?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.