Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var fan är sjöbrisen!!

  • Var fan är sjöbrisen!!

    Publicerad av zim på 23 april, 2005 vid 18:21

    Någon som har varit nere i Fituna eller någon annan stans och letat efter sjöbrisen. Det borde bli när det är soligt och fint och vattnet är kallt.

    steffo svarade 19 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • luuddee

    Medlem
    23 april, 2005 vid 18:47

    bra bris i klagshamn.. och nere på näset ..

  • zim

    Medlem
    23 april, 2005 vid 19:14

    Ja det är kanske dags att flytta, För lite surf i Stockholm!!

  • getwet

    Medlem
    24 april, 2005 vid 08:16

    Nordvind och för kallt i luften…blir inget! Men idag kanske kanske….om det inte mulnar på..

  • gurra1978

    Medlem
    24 april, 2005 vid 10:38

    Svar till:


    Men idag kanske kanske….om det inte mulnar på..

    [/ QUOTE ]

    3. Sandhamn-Landsort:
    Söndag förmiddag: Nordväst vridande till sydost, 0-4 m/s.
    Sannolikhet 10 m/s*: 0%
    Söndag eftermiddag: Sydost, 0-4 m/s.
    Sannolikhet 10 m/s*: 0%
    Söndag kväll: Mellan sydost och syd, 0-4 m/s.
    Sannolikhet 10 m/s*: 0%
    Natten till Måndag: Syd vridande till nordväst, 0-4 m/s.
    Sannolikhet 10 m/s*: 0%

    Så magisk lär väl inte Fituna brisen vara va? grin.gif
    Tur att man valt att laga alla sina tre brädor samtidigt då det är noll vind i ett par dagar nu.

  • zim

    Medlem
    24 april, 2005 vid 18:58

    Var nere och och picknika med tjejen vid Björkvik, och det gick vita gäss där vid 1800 tiden skulle säkert funka med 6,9 men jag hade inga grejor med.
    Slarv och förbannad nonchalans!!

  • joce

    Medlem
    24 april, 2005 vid 20:01

    Fasen, hade tänkt ge mig ut dit å guppa runt lite på nya freestylen men tvättstugan kom emellan=( Ingen som har koll på vattentempen i Björkvik?

    Joce

  • jonasp

    Medlem
    24 april, 2005 vid 20:28

    4 grader i torsdags enligt smhi, men det är bara ungfärligt från deras karta som uppdateras måndagar o torsdagar. Nästa helg måste jag vänta på brisen nånstans. lördagen har bättre grundvind för björkvik o erstaviken men söndagen har högre temp och mindre cloud cover enl vindguru.
    kan inte nån bygga en skate ramp vid björkvik så man har nåt o göra i väntan på vind??

  • johnm

    Medlem
    25 april, 2005 vid 06:51

    Det var definitivt bris i Fituna igår, söndag. SSV 7-8 m/s trots att det var hyfsat kallt i luften. Vi körde från 13-18 och vinden avtog först vid 18-tiden.

  • stang

    Medlem
    25 april, 2005 vid 07:14

    Ahhh körde överriggat med 12.5 i lördags, vi har defenetivt fått sjöbris i Gävle smile.gif

    I söndags var jag för bakis för att orka ut smirk.gif
    men det var änhu bättre förhållanden då!

    Noterad topphastighet med 12.5, fet 70cm fena och 6m/s = 19 knop

  • getwet

    Medlem
    25 april, 2005 vid 17:11

    Nå Gurra Purra…..var brisen vid Fituna magisk eller inte?

    Synd att du valde laga grejerna just nu… tongue.gif wink.gif

  • mbkpeter

    Medlem
    25 april, 2005 vid 17:58

    Den kommer till Kristi flygare helgen, den måste

  • gurra1978

    Medlem
    25 april, 2005 vid 18:52

    Svar till:


    Nå Gurra Purra…..var brisen vid Fituna magisk eller inte?

    [/ QUOTE ]

    Haha, vad ska man säga? Det var ju kul för de som var där och egentligen helt otroligt att det ens blev vind men 7-8 m/s är på gränsen till roligt. Fituna är ett skumt place, man kan ha flyt och få vind eller sitta där i timmar för att sedan grilla korv och åka hem. En sak som jag funderat över är varför man kör vid Fituna egentligen. Borde man inte alltid var längre söderut i sundet (rangsta)? Brisen kommer ju alltid därifrån och jag har lärt mig att man bör vara mitt i ett sund för att få bäst vind, inte i börja eller i slutet då vinden generellt verkar vara långsammare där. Eller?

  • getwet

    Medlem
    26 april, 2005 vid 04:09

    Nu är det väl inte Fituna som är skumt, det är nog metereologin som spelar oss ett spratt ibland.

    Mycket måste stämma för att brisen ska komma igång, det räcker inte med att luften är varm och vattnet svalt.

    Först måste luftlagren längre upp vara oroliga, det vill säga att ett massivt högtryck försämrar chansen till bris eftersom luftlagren då står still. Observera att riktiga högtrycksdagar på sommaren aldrig genererar bris….fast vi tycker att det borde bli det när det slås värmerekord! Jag syftar på att trycket är riktigt högt, kanske på 1025-1030mb och mer. Vad som oftast felar är just att dom övre luftlagren inte är tillräckligt instabila. Ett bra tecken på på instabil luft är stackmoln som bildas lite försiktigt på fm och sedan växer sig större. Är det då kallt i vattnet och varmt in över land så kanske det kommer igång. Men…..låt oss säga att luftlagren längre upp har en annan bana än den vid marken så kan det förstöra det hela ändå…. frown.gif
    Trots alla “hinder” får vi ändå ofta bris just vid Fituna, oftare än vid Rangsta som du tycker borde vara bättre. Vad beror då detta på…?
    Till att börja med så startar oftast brisen längre in i skärgården på våren, för att sedan flytta sig längre och längre ut vart efter sommaren går, den letar svalt vatten helt enkelt. Sedan har terrängen en oerhört stor betydelse för hur stark den kan bli, dels om det är tratteffekt, men även hur omgivningen ser ut runt omkring. Finns det berg som den kan blåsa “bredvid”, snett emot och accelerera? Finns det stora ytor som kan värmas upp på land i direkt anslutning och några mil runtomkring……
    Och det mesta hittar man just på Fituna.
    Rangsta däremot skull kunna vara riktigt bra om vi tog bort Oaxen…..den hämmar vinden där men det finns tillfällen när brisen varit bättre där än på Fituna men det är sällan. Det troliga är att de “sällsynta” dagarna inträffar längre in på sommaren när brisen “flyttar” ut. Men den fösvagas också samtidigt. Efter att ha tillbringat mycket tid i Sorundas områden kan jag bara konstatera att Fituna levererar det bästa…….det är därför vi är där!

  • steffo

    Medlem
    26 april, 2005 vid 06:20

    För att det ska kunna bli sjöbris så måsta luften kunna stiga och hur mycket kan man se på denna prognos.

    http://produkter.smhi.se/trafik/flyg/soar/index_sv.htm

    Om grundvinden är rätt och om luften har en klar tendens att stiga så finns det stora chanser till sjöbris.

    /Stefo

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var fan är sjöbrisen!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.