Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var försiktiga med era ögon!

  • Var försiktiga med era ögon!

    Publicerad av kiters_se på 8 augusti, 2012 vid 18:22

    Jag surfar mycket och har på senaste tiden börjat få problem med ögonen, inte kul.

    Jag har provat en hel del glasögon som är avsedda för surfing, men ofta är det lite för klena och pallar inte alltid fall med kite. Men efter att ha förbrukat en hel del glasögon och pengar så kände jag att jag inte kunde köpa nya igen. Därför testade jag att köra med mina skidglasögon och det fungerade helt perfekt (se till att det är bra uv skydd). Kanske ser lite ufo ut men vem bryr sig. Se bara till att det inte är luftintag fram på dem. Själv kör jag med POC Lobes

    http://www.pocsports.com/en/product/1467/lobes

    Peter

    johnk svarade 11 år, 7 månader sedan 27 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • rabbit

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 19:17

    Starboard reklam ifrån 2006.
    mn_intro.jpg

  • byguy

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 06:14

    Instämmer. Använde aldrig solglasögon och fick därför operera bägge ögonen för gråstarr innan jag blev 60. Dessutom är det bestående skador i glaskroppen inne i ögat så jag ser mycket svarta linjer och punkter som flyter runt i synfältet plus helt suddiga områden. Så använd solglasögon!

  • ulriken

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 06:28

    Tack för att ni delade med er!
    Vilka glasögon skulle ni rekommendera?

    Vågsurfar och kör S.U.P mest?

    Mvh

  • doc

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 06:36

    Något som sitter bra på ansiktet så det blir av att använda dem. Vilken plastbit som helst har ett hyfsat UV-skydd. När jag SUPar har jag Polaroids vattensportserie. De flyter och har möjlighet att fästa nackrem. Sen har jag valt kontaktlinser med högt UV-skydd också.

  • above_the_law

    Medlem
    9 augusti, 2012 vid 07:13
    Doc;694995 wrote:
    Något som sitter bra på ansiktet så det blir av att använda dem. Vilken plastbit som helst har ett hyfsat UV-skydd. När jag SUPar har jag Polaroids vattensportserie. De flyter och har möjlighet att fästa nackrem. Sen har jag valt kontaktlinser med högt UV-skydd också.

    Det där om linser var ju kanon! Första gången jag är glad att jag har linser faktiskt:-)

  • 1111

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 06:47

    Seaspecs funkar fint! Beställ från USA, 3 par till priset av 2…

  • _dave

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 12:03

    http://www.jula.se/skyddsglasogon-906115

    Put a hole in each of the arms and tie on a bit of elastic chord. UV protection, polycarbonate, and cheap.

  • ante_lkpg

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 12:13

    Jag använder Seaspecs. Är mycket nöjd med dem. Jag har också linser och har haft problem med att jag ibland sköljer ur dem vid hårda krascher och om jag försöker kolla efter bräda eller kite under vattnet. Problemet borta med glasögonen.
    http://www.seaspecs.com/

  • acemattias

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 20:36

    Använder inte solglasögon varken i eller ur vattnet, men efter denna nyttiga infon så måste jag nog omvärdera det.

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 23:06
    kiters_se;694964 wrote:
    Därför testade jag att köra med mina skidglasögon och det fungerade helt perfekt (se till att det är bra uv skydd). Kanske ser lite ufo ut men vem bryr sig. Se bara till att det inte är luftintag fram på dem. Själv kör jag med POC Lobes

    Jag tycker det ser coolt ut. Som en astronaut 🙂

  • ilikekitesurfing

    Medlem
    10 augusti, 2012 vid 23:08

    Men hur stor är risken egentligen? Mänskligheten har ju varit i solen i miljontals år… Men ok, neandertalarna hade väl inga freoner 🙂

  • ulriken

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 00:00
    ilikekitesurfing;695196 wrote:
    Men hur stor är risken egentligen? Mänskligheten har ju varit i solen i miljontals år… Men ok, neandertalarna hade väl inga freoner 🙂

    Sök på webben efter “snöblindhet”.

    Här är annars en rapport om ämnet från strålsäkerhetsmyndigheten, om du orkar läsa:

    http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/Global/Nyheter/Bilagor-2009/SSM-Rapport-2009-18-UV-stralningens-paverkan-pa-ogat.pdf

    Jag börjar känna av att ögonen är ömma och röda även en surfdag då det är molnigt ute!

  • rabbit

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 00:07
    ilikekitesurfing;695196 wrote:
    Men hur stor är risken egentligen? Mänskligheten har ju varit i solen i miljontals år… Men ok, neandertalarna hade väl inga freoner 🙂

    Sen är det ju så att medellivslängden har ökat ganska dramatiskt på det evolutionära sistone.
    De flesta saker som vi märker som problem/sjukdomar pga ackumulerad exponering var inget problem eftersom folk dött innan dessa hann utvecklas.

  • svinet

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 08:06

    Seaspecs är bra men ser så jävla tyska ut. Dessa funkar lika bra och är lite snyggare:http://www.dirtydog.se/page.php?id=products&type=4
    Man behöver ju inte se ut som en fritz för att skydda sina ögon ;0)

  • kiters_se

    Medlem
    11 augusti, 2012 vid 08:31

    Det är först de senaste 200 åren som vi lever så länge som vi gör just nu, då levde man länge om man levde till 40 år.
    Titta på denna video från en av mina idoler

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo&sns=em”]Hans Rosling’s 200 Countries, 200 Years, 4 Minutes – The Joy of Stats – BBC Four – YouTube[/ame]

    Jag träffade nyligen en vän till mig som har liknande problem, får mycket röda ögon av surfing och sol, han har fått operera sina ögon.
    Tack Guy för att du även delar med dig.

    Gött med alla tips

    Kör hårt

    Peter

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Var försiktiga med era ögon!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.