Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

  • Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

    Publicerad av sinker på 26 februari, 2008 vid 21:23

    Äntligen är det accepterat hemma att en fototapet med vindsurfingmotiv kan pryda en fondvägg i det nya spel/tv/kontor/surfförvarings-rummet.
    Men nu när jag börjat jakten på den perfekta bilden att trycka upp på en tapet så inser jag att det inte är så enkelt… jag hittar inte många bilder som håller måttet.

    Hjälp mig, vilken bild tycker du skulle passa i tapetformat? Sitter du och håller på ett guldkorn?

    Helst vill jag ha en bild som:
    – har det lilla extra som gör att man kan drömma sig in i den
    – har hög kvalitet, är skarp och känns modern
    – går att få tag på i “original”
    – är långsmal eller kan beskäras för att passa på en 1.5*4.5 vägg

    /sinker

    el_duderino svarade 16 år, 1 månad sedan 27 Medlemmar · 72 Svar
  • 72 Svar
  • tim-eriksson

    Medlem
    26 februari, 2008 vid 23:36

    Stoneandwater mfl har ju rätt många bilder.

    Leta upp en skyst bild, sen så fixar du den i ps själv eller ger den till en fotomanupilator eller likanden så kommer den bli kanon!

    Kolla in mattias eriksson’s bilder, Känd skidfotograf. Riktigt bra bilder! (dock fel motiv), Kanske går att övertala honom att ta lite surf bilder på sommaren?

  • perkele

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 07:59

    @Sinker 447638 wrote:

    Äntligen är det accepterat hemma att en fototapet med vindsurfingmotiv kan pryda en fondvägg i det nya spel/tv/kontor/surfförvarings-rummet.
    Men nu när jag börjat jakten på den perfekta bilden att trycka upp på en tapet så inser jag att det inte är så enkelt… jag hittar inte många bilder som håller måttet.

    Hjälp mig, vilken bild tycker du skulle passa i tapetformat? Sitter du och håller på ett guldkorn?

    Helst vill jag ha en bild som:
    – har det lilla extra som gör att man kan drömma sig in i den
    – har hög kvalitet, är skarp och känns modern
    – går att få tag på i “original”
    – är långsmal eller kan beskäras för att passa på en 1.5*4.5 vägg

    /sinker

    bilden du bifogade är ju grym

  • Oregistrerad

    Gäst
    27 februari, 2008 vid 08:38

    @Sinker 447638 wrote:

    Äntligen är det accepterat hemma att en fototapet med vindsurfingmotiv kan pryda en fondvägg i det nya spel/tv/kontor/surfförvarings-rummet.
    Men nu när jag börjat jakten på den perfekta bilden att trycka upp på en tapet så inser jag att det inte är så enkelt… jag hittar inte många bilder som håller måttet.

    Hjälp mig, vilken bild tycker du skulle passa i tapetformat? Sitter du och håller på ett guldkorn?

    Helst vill jag ha en bild som:
    – har det lilla extra som gör att man kan drömma sig in i den
    – har hög kvalitet, är skarp och känns modern
    – går att få tag på i “original”
    – är långsmal eller kan beskäras för att passa på en 1.5*4.5 vägg

    /sinker

    Ska du ha en bild med dom måtten i bra kvalité, så glöm att leta bland amatör fotografer med digitalkameror. Det kommer bara ödsla din tid. Bilder såstora blir aldrig bra kvalité om du ska betrakta dom på nära håll. det bästa du kan göra är att hitta en analog bild tagen med dia, eller med negativ, be ett tryckeri eller någon med en riktigt bra scanner scana in den o förstora upp den..så går det att få hyffsat resultat.

  • nachoman

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 08:59
    Oregistrerad;447699 wrote:
    Ska du ha en bild med dom måtten i bra kvalité, så glöm att leta bland amatör fotografer med digitalkameror. Det kommer bara ödsla din tid. Bilder såstora blir aldrig bra kvalité om du ska betrakta dom på nära håll. det bästa du kan göra är att hitta en analog bild tagen med dia, eller med negativ, be ett tryckeri eller någon med en riktigt bra scanner scana in den o förstora upp den..så går det att få hyffsat resultat.

    Japp, ska du ha en som du inte ser pixlarna på så är det en riktigt TUNG bild du måste utgå ifrån. Självklart finns det digitala kameror som klarar av detta, men i det formatet är det riktiga proffsfotografier du måste ha. Annars om du hittar nån schysst diabild som du kan utgå ifrån.
    Kolla med de som fotar här (creds åt alla som förevigar dessa stunder) vad de har för tyngd på bilderna, de borde också veta hur stora uppskalningar du kan göra utan att det ser illa ut.

  • poppo

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 11:54

    Det där med upplösningen blev jag lite besviken på, skaffade digital systemkamera 10MP i somras och när jag skulle beställa förstoring från extrafilm gick det inte att få större än typ 50x35cm hos dem (minns inte exakt).

    Vilken upplösning krävs egentligen för större format?

  • pure

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 12:04

    nielpryde har många snygga bilder.. dock högst i 1280×1024 men det borde gå att få tag på namnet på fotografen och kanske köpa direkt från han/hon men vet inte vad nått sånt kan kosta..

  • Knatte

    Gäst
    27 februari, 2008 vid 13:44

    @poppo 447735 wrote:

    Det där med upplösningen blev jag lite besviken på, skaffade digital systemkamera 10MP i somras och när jag skulle beställa förstoring från extrafilm gick det inte att få större än typ 50x35cm hos dem (minns inte exakt).

    Vilken upplösning krävs egentligen för större format?

    Beror nog på Extrafilm i så fall:crazy:
    Använder du Crimson färglabb : http://www.frontweb.se/poster/43O7sftLHEajdT så kan du fixa större posters med bra kvalitet. Jag har själv 50×70 cm bilder i min lägnehhet tagn amed min gamla kamera EOS 350D som blev ruggigt bra:laugh:

    Prislistan för posters:

    Frontweb Poster är vår guide för engångsbeställningar av förstoringar från digitala bilder. Bilderna kan hämtas eller levereras med post.

    Nedan är ett axplock av våra format:
    Format Pris
    30×40 (Blankt eller Matt) 25 kr (4 bilder eller fler)
    30×45 (Blankt eller Matt) 27 kr (4 bilder eller fler)
    35×50 (Matt eller Blank) 75 kr
    50×75 (Matt eller Blank) 95 kr
    70×100 (Matt eller Blank) 190 kr

    Vi har inget krav på minimibeställning! Ingen expeditionsavgift vid kontant eller kortbetalning. Porto och emballage tillkommer (42 kronor).

    Fullständig prislista hittar du på Poster-sidan.

    Går du på Prefix varianten så kan du fixa stora utskrifter…. http://www.frontweb.se/prefix/MAVTYxPAreOvrN

  • andreas-f

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 13:46

    Taffliga berget gör sig bra som panoramabild tycker jag:

  • poppo

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 15:40

    @Knatte 447757 wrote:

    Beror nog på Extrafilm i så fall:crazy:
    Använder du Crimson färglabb : http://www.frontweb.se/poster/43O7sftLHEajdT så kan du fixa större posters med bra kvalitet.

    tack för tipset, får prova dem!

  • spray

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 16:18

    @Knatte 447757 wrote:

    Beror nog på Extrafilm i så fall:crazy:
    Använder du Crimson färglabb : http://www.frontweb.se/poster/43O7sftLHEajdT så kan du fixa större posters med bra kvalitet. Jag har själv 50×70 cm bilder i min lägnehhet tagn amed min gamla kamera EOS 350D som blev ruggigt bra:laugh:

    Prislistan för posters:

    Går du på Prefix varianten så kan du fixa stora utskrifter…. http://www.frontweb.se/prefix/MAVTYxPAreOvrN

    Knatte: Vet du vad för upplösning som krävs för respektive storlek om man vill syna bilden nära som ett fotografi.

    Är främst intresserad av 50x75cm och vilken upplösning som är minimum för bra kvalitet på “tidningsläsningsavstånd”.

    Ska man välja matt eller blank bild?! Tankar kring detta?:confused2:

  • spray

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 16:20

    Värt att tillägga är att Plus på SVT hade ett test med internetfotolabb och fujifilm fick bäst i test. Tror det står om detta på plus hemsida om man letar.

    Dock är fujifilm dyrare än fotolabbet som knatte föreslog.

  • Knatte

    Gäst
    27 februari, 2008 vid 18:58

    @Spray 447782 wrote:

    Knatte: Vet du vad för upplösning som krävs för respektive storlek om man vill syna bilden nära som ett fotografi.

    Är främst intresserad av 50x75cm och vilken upplösning som är minimum för bra kvalitet på “tidningsläsningsavstånd”.

    Ska man välja matt eller blank bild?! Tankar kring detta?:confused2:

    Jag printade ut mina 50×70 cm posters med maxupplösning på min gamla kamera Canon EOS 350D. Dvs 3456×2304 pixlar och bildstorleken ca 5 Mb.
    Går du in och laddar upp en bild på Crimson, så talar de automatiskt om hur din kvalitet blir för den valda posterstorleken. Dvs vilken upplösning som krävs för att få bra resultat:smile: Jag kan lugnt säga att denna upplösning (3456×2304) räcker för 50×70 cm posters. Det blev utan att skryta ruggigt bra bilder på väggen:laugh:

    Jag kör blanka bilder i alla lägen. Crimson är lite dyrare, men lite bättre på sina bilder. men deras grej är ju att framkalla posters eller för proffs. Tror inte de profilerar sig för att framkalla semesterbilder från svenssons:tongue:

  • tiki

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 20:08

    Om du kikar runt en del borde du hitta motivet av någon som gör en stilfull cutback. När det är taget i läppträffen….. kan det bli snyggare än så?

  • perkele

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 20:24

    lite overkill kanske men som inspiration kan du säkert flumma loss på galleriet hos Tim: http://www.tim-mckenna.com/trips-20071102-114209.html?cat=Teahupoo+Halloween+Party

    T

  • tim-eriksson

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 20:27
Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.