Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

  • spray

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 21:02

    @Knatte 447815 wrote:

    Jag printade ut mina 50×70 cm posters med maxupplösning på min gamla kamera Canon EOS 350D. Dvs 3456×2304 pixlar och bildstorleken ca 5 Mb.
    Går du in och laddar upp en bild på Crimson, så talar de automatiskt om hur din kvalitet blir för den valda posterstorleken. Dvs vilken upplösning som krävs för att få bra resultat:smile: Jag kan lugnt säga att denna upplösning (3456×2304) räcker för 50×70 cm posters. Det blev utan att skryta ruggigt bra bilder på väggen:laugh:

    Jag kör blanka bilder i alla lägen. Crimson är lite dyrare, men lite bättre på sina bilder. men deras grej är ju att framkalla posters eller för proffs. Tror inte de profilerar sig för att framkalla semesterbilder från svenssons:tongue:

    OKey, bra då funkar en 10mp kamera mao. Såg även att dom gör 100×75, räcker 10mp till sådana bilder också?! Ska prova och ladda upp en bil på crimson som du sa. MVH

  • supergleiter

    Medlem
    27 februari, 2008 vid 22:48

    Kolla annars in Ola Perssons bilder
    http://flickr.com/photos/olapersson/tags/torö19jan2008/
    var här på konfen för inte så länge sen. Nog svårt o få bättre kvalitet än så

  • ola_p

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 07:09

    @Spray 447855 wrote:

    OKey, bra då funkar en 10mp kamera mao. Såg även att dom gör 100×75, räcker 10mp till sådana bilder också?! Ska prova och ladda upp en bil på crimson som du sa. MVH

    Rent generellt kan man väl säga att det finns fler saker som spelar in än antalet pixlar. Jag är rätt säker på att en bild från en 1D på 4 MP i de flesta fall spöar kompaktkameror på 10 MP…

    Själv har jag projektet att få ett rätt stort panorama printat, är 160 cm brett i 300dpi. Kan nog bli rätt coolt. (Stitchat från massor av delbilder mha photoshop)

  • ola-h

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 09:06

    Håller med Ola om att det inte i första hand är pixelantalet som räknas. Om man vill ha toppskärpa på 30cm betraktningsavständ på att fotot som täcker en vägg räcker inte ett dia heller på länga vägar, antagligen inte existerande optik heller. Poängen med en stor bild är istället att man kollar på den på större avstånd. Med den (normala) restriktionen räcker moderna digitalkameror till för att producera en väggbild, men det förutsätter förstås en bra bild och bra fotograf och bra prylar i övrigt. Sedan måste det givetvis till en del efterbearbetning i datorn för att få ut en fil som funkar att trycka så stort från. Givetvis kan man aldrig skapa mer information (skärpa) än vad originalbildens pixlar innehåller, men man kan interpolera upp pixelantalet så det “matchar” printstorleken och därigenom undvika stora fyrkantiga “pixelbilder” i det färdiga trycket. Interpoleringen smetar så att säga ut de stora pixlarna över flera små, så i den meningen blir den större bildfilen suddigare på detaljnivå. På rätt (=längre) betraktningaavstånd upplevs dock skärpan liknande på samma sätt som att se den mindre filen på närmare avstånd.

    Poängen är (igen) att det idag sällan är pixelantalet som sätter den absoluta upplösningsgränsen.

  • hellgren

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 09:19

    Köp en högupplöst av den här nissen! http://www.jonoknight.com Han är grym

    http://www.jonoknight.com/windsurfing/images/helihandragds.jpg
    den är min personliga favvo 🙂

  • ola_p

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 10:28

    @Ola H. 447948 wrote:

    Om man vill ha toppskärpa på 30cm betraktningsavständ på att fotot som täcker en vägg räcker inte ett dia heller på länga vägar, antagligen inte existerande optik heller.

    Kanske dags att börja plåta surf med riktigt storformat, typ 16×20″. Nackdelen är väl att man behöver en assistent för att bära med sig kameran, och att det blir lite dyrt per foto om man jämför med en digital systemkamera… :smirk:

  • steffo

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 12:16

    Hos Jerome http://www.windsurfgallery.com/set.php?lang=en kan du få vilken som helst av hans bilder utskrivna om det är till någon hjälp.

  • tws

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 14:40

    Hva med denne fra Lista? Har ikke originalen men du kan ihvertfall drømme om Gaastra 🙂

  • sinker

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 15:52

    Yes tws!
    Dett är precis vad jag letar efter. Var hittade du den?
    /sinker

  • sinker

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 15:56

    @hellgren 447951 wrote:

    http://www.jonoknight.com Han är grym

    Underbara vinklar! Jag fastnade för table-top:en…

    /sinker

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 17:14
    tws;448016 wrote:
    Hva med denne fra Lista? Har ikke originalen men du kan ihvertfall drømme om Gaastra 🙂

    Tack! Pryder nu mitt skrivbord

  • stoorfaen

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 22:33

    Vem är surfarn på första bilden på tråden, vem har tagit den? Den bilden är magisk, skicka upp takstolarna en aning och tejpa upp den.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 22:41

    @Spray 447855 wrote:

    OKey, bra då funkar en 10mp kamera mao. Såg även att dom gör 100×75, räcker 10mp till sådana bilder också?! Ska prova och ladda upp en bil på crimson som du sa. MVH

    Vanligt 35mm småbildsformat motsvarar ungefär 35 mpix, så det kan väl anses vara ett riktvärde på det pixelantal man vill ha om man vill göra mycket förstoringar.

    Vad gäller bildkvaliteten så är ccd:ns storlek en intressant parameter även om pixelantalet är detsamma. Om två ccd:er har samma pixelantal men den ena har dubbelt så stor yta så kommer den större antagligen ge betydligt bättre bilder.

  • nlc

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 07:46

    @Rasmus_W 448448 wrote:

    Vad gäller bildkvaliteten så är ccd:ns storlek en intressant parameter även om pixelantalet är detsamma. Om två ccd:er har samma pixelantal men den ena har dubbelt så stor yta så kommer den större antagligen ge betydligt bättre bilder.

    Förvisso sant, men nu var ju utgångspunkten digitala systemkameror och de har ju som bekant ungefär samma storlek (aka APS-C format) på sina sensorer oavsett antal megapixlar. Åsså finns det CMOS åxo 😉

  • rasmus_w

    Medlem
    1 mars, 2008 vid 11:50

    @NLC 448492 wrote:

    Förvisso sant, men nu var ju utgångspunkten digitala systemkameror och de har ju som bekant ungefär samma storlek (aka APS-C format) på sina sensorer oavsett antal megapixlar. Åsså finns det CMOS åxo 😉

    Absolut men det finns fortfarande en anledning till att t.ex. astronomer och vissa typer av storformatsfotografer vill ha rejält stora CCD:er. Astronomer vill helst ha flera meters sida.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var hittar jag en riktigt, riktigt bra bild?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.