Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Var i Grekland kan man vindsurfa

  • christian

    Medlem
    3 augusti, 2002 vid 12:00

    Hej

    Skulle tro att Karphatos är vindsäkrast. Finns tidigare inlägg om förhållanden där.
    Paros och Naxos kan oxå funka men det kan bli obehagligt långa perioder utan vind. Som exempel hade Paros i fjol bara en dag med 7 bft samt ytterligare några dagar med 4-5 bft under september. Mao förhållanden sämre än här hemma.

    /Christian

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 11:23

    Har själv varit i Paros, och måste säga att det var mkt bra! Var där i juli och det blåste ganska ofta och mycket. Gå in på windguru och kolla och jämför gärna Karpathos och Paros under samma period ofta när det står att det ska blåsa på Karpathos så blåser det det även på Paros fast starkare.

  • christian

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 12:04

    Det är ett välkänt faktum bland de windsurfare som tillbringar mycket tid i Grekland att det blåser bra på både Paros och Naxos. Samma sak gäller för Karphatos med den skillanden att vinden är 1-2 bft starkare än på de andra båda ställena. Härom året hade Karphatos 35 dagar i rad med vind över 7 bft. Och så var det definitivt inte på Paros för jag var där i 10 veckor. Dessutom är vinden på Karphatos mycket stadigare än på Paros, dvs det blåser hela dagen.
    Vindlösa perioder förekommer på alla grekiska öar och har man otur med vinden spelar det ju ingen roll vart man är. I detta fall är det med säkerhet roligare att vara på Paros eller Naxos då nattlivet är av gedigen kvalitet.

    /Christian

  • feg

    Medlem
    15 augusti, 2002 vid 19:35

    Jag vet inte hur det är i september men vi kom hem i söndags natt (2002-08-12) efter två veckor på Rhodos.
    Vi hyrde prylar på Jürgen Niens Pro Center i Ialyssos och seglade 12 av 14 möjliga dagar i varierande vindar mellan 4 och 6 (kanske 7?) bft vilket för mig tydligen innebär mellan 7.6 freerace och 5.7 freestyle segel.
    Orsaken till de varierande vindarna berodde nog i huvudsakligen på att vi seglade vid olika tidpunkter. Vi lärde oss efterhand att det började blåsa runt 11.30 – 12.00 för 7.6 segel för att sedan eskalera under dagen till att från ca 15.00 – 19.00 blåsa 6.2 segel (ner till 5.7 segel vissa dagar). Extremt vindsäkert!
    Vatten förhållandena varierade beroende på att den ständiga riktningen på vinden varierade någon grad till eller från men det blåste ständigt längs med stranden. Ganska platt vissa dagar och stora vågor under andra. (Observera att jag seglar i stockholm när ni bedömmer min uppskattning av vågorna, dvs inte ”masthögt” vad fan det nu innebär, 5 medterssvall eller?)
    Värmen, solen och saltet i vattnet var mördande men det kan jag förlåta grekerna eftersom jag fick låna deras vind. smile.gif

    Min signatur förblir densamma men jag känner mig modigare. smile.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 07:33

    Kom just hem från Karpathos och i år har det varit ganska dåligt med vind där jämfört med tidigare år. Vindstyrkan var vissa dagar inte mer än 5-6 m/s, vilket inte är särskilt mycket för den här ön. Paros och Naxos är också bra ställen för windsurfing, liksom sydkusten på Lefkas. På östkusten blåser den knappast något, men tar man sig ned till Vassiliki kan man få riktigt bra vindar. Ett annat ställe som har bra historik vad gäller vindar är Porto Heli och Fikikounda på Greklands sydkust. Finikounda (sydvästra sidan) har vågor, medan Porto Heli är plattvatten.

    /Susanna

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 augusti, 2002 vid 13:24

    Var på Naxos 2 veckor i juni, det blåste som bara fan (nästan varje dag) Kostar ca 1500 för obegränsat m prylar per vecka. Surfade i st. georges beach, Bra prylar trevlig personal. Sista dagen var jag kraftigt överriggad med 3.5…men fan vad kul man hade….Nu drar jag till Gran canaria i en vecka..skall nog blåsa där oxå

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Var i Grekland kan man vindsurfa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.