Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var parkera vid Askim?

  • Var parkera vid Askim?

    Publicerad av dragenrof på 30 juni, 2008 vid 11:25

    Vart parkerar och riggar man lämpligast i Askim? Jag har hört om att man ska kunna åka igenom campingen och förbi några bommar som är låsta eller inte osv, men är det någon vänlig själ som har en vägbeskrivning som man kan printa ut?

    Och på vilka riktningar är det bra i Askim?

    andreas-f svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • nachoman

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 11:38

    Har bara kört där 2 ggr, men det var riktigt bra vid västlig vind (rätta mig om jag har fel gbg-locals), tätt mellan vågorna. Dock fick jag parkera innan bommarna vid den allmänna parkeringen, vissa körde fram men då måste du nog känna folk där för att få tillgång till nyckel. Kolla med surfcentret som finns där för mer info.

  • andreas-f

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 12:01

    Askim är väldigt känsligt för vindrikting. Det stendör om vinden kommer för mycket från väst. Bästa/enda riktning är SV-SSV.

    Man får inte köra genom campingen på sommaren för att komma ut på marholmen, eller vad det nu heter. Det går att köra runt men då är det typ fyra bommar som man måste ta sig igenom. Räkna med en å annan utskällning av sura småbåtshamnwaffe-gubbjävlar som ogillar surfare, iaf dom som har bomnyckel. Eller så ställer man sig vid badplatsen.

    Bra surf i askim är för övrigt en myt.

  • dragenrof

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 12:12

    Men är det inte gigantiskt långt och bära prylarna vid badplatsen? Särskilt om det är över 20 grader och alla barnfamiljer ska solbada samtidigt… Eller finns det flera parkeringar?

  • andreas-f

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 12:36

    Jo det är en bit att gå. Har man nyckel kan man köra hela vägen ner till stranden, men det är en skitdålig idé om det är massa folk där som badar osv. Kanske lugnt idag iofs. Jag har för mig att det är nån form av surfförbud längst inne vid stranden också(?)

  • johan_gbg

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 13:08

    @Andreas F 478855 wrote:

    Bra surf i askim är för övrigt en myt.

    Ähh, jag tycker Askim kan va bra.
    Jäkligt safe på tidig vår, sen höst när det blir mörkt tidigt och man inte pallar åka så långt.

    Finns bra film på GWC från Askim:
    http://www.gwc.se/files/1497fiskebäck.wmv
    Riggning och sv är på Marholmen.

    Surfa hårt.
    / Johan

  • mangs

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 13:22

    Håller med Johan

    På sydväst tycker jag faktiskt askim kan vara riktigt bra, om man inte orkar ta sig längre söderut. Men det stämmer att det är känsligt för vindriktningen, måste nästan vara sydväst om det ska funka.

    Tror också att vägen genom campingen är stängd nu, fram till september har jag hört. Men om man har en a-nyckel kan man köra ända ner till vattnet vid askimsbadet och lasta av i alla fall, blåser det bra brukar det inte vara så mycket folk så då brukar jag lämna bilen där, men är det mkt folk så är det nog bäst att ställa sig på parkeringen.

    Lycka till

    Magnus

  • dragenrof

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 13:49

    Okej. Tack för alla svar. Låter som man ska undvika Askim i semestertider och istället åka till TT eller annat plattvatten längre söderut.

  • swe227

    Medlem
    30 juni, 2008 vid 18:22

    Försökte få flickorna i receptionen att släppa in mig förra veckan. De sa blankt nej, hade tydligen gett fler nobben under dagen.

  • johnjrambo

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 09:16

    Fasen e det här Andreas, prata illa om ett sådant mysigt spot som Askim.
    En go dag i Askim har jag haft många, alla fina höstdagar med veteranerna för att inte nämna 4.2-4.7 segling med lekramper.
    Fast det är klart om man har möjligheten att vara i Lejet eller Apel så är ju det ett alternativ så att säga..

    Men som sagt, vindriktningen är viktig, den är ett måste, Sv-ssv, något annat å det suger stjärt.

    Fan nu blev jag sugen på en Askim dag med tokladd!

  • dragenrof

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:23

    Eller försöker du bara få till lite mer space i Björlanda? 😉

    Sjukt mycket folk igår! Vilket är ju kul tycker jag, många man kan inspireras av oavsett vilken nivå man är på.

  • andreas-f

    Medlem
    1 juli, 2008 vid 10:53

    Ok ok alla jag har varit lite väl hård i mitt omdöme om Askim… Jag har haft buskul surf där, ingen tvekan. Är bara det att det är så jäkla tight med vinden/parkering/badgäster/naziparkvakter mm. Men va fasen. Hoppas såklart på många goa kvällar där i höst!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var parkera vid Askim?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.