Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var säsong har sin tjusning…

  • Var säsong har sin tjusning…

    Publicerad av kinetic på 28 december, 2012 vid 08:47

    Är det inte dags att ni inbitna “speedare” testar is-surfing 😀 ? I skåne tex verkar isarna vara rikitgt bra, Oppmannasjön utanför Kristianstad är ett exempel. Så ut i garagen o bygg:grin:!

    the_novice svarade 11 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • the_novice

    Medlem
    28 december, 2012 vid 10:22

    Jag har testat några hemmabyggen med skate-truckar, tyvärr så tycker jag inte att det har någonting med surfing att göra, det råkar bara gå att använda samma segel….

    Har dock skaffat en ice-carving bräda till i år, hoppas att den kan påminna åtminstone något om surfing.

  • kinetic

    Medlem
    28 december, 2012 vid 10:43

    The Novice: Jag delar faktiskt din åsikt! Carve brädan är mycket mer surflik, samma stance mm. Fan nästan som en Formula med för den delen då den tuggar bra med höjd, gillar djupa slörar o är kinkig att jippa. Du kommer känna dig hemma*haha*

  • mcrill

    Medlem
    28 december, 2012 vid 10:55

    Står i valet och kvalet mellan de olika vinteralternativen. De flesta verkar ha något skateboard-liknande med medar, men pirat ice-carving brädan verkar häftig. Jag vill gärna att is-seglingen ska vara såpas lik vanlig vindsurfing att det blir träning inför sommaren. Råd och tips?

  • kinetic

    Medlem
    28 december, 2012 vid 11:02

    Testa båda typerna innan du bestämmer dig! Mest vindsurfing lik i känsla/stance är Ice-Carve. Finns för o nackdelar med båda. Personligen föredrar jag Ice-Carve.

  • mackee

    Medlem
    28 december, 2012 vid 13:15

    Vilken har bäst speed ?

  • mcrill

    Medlem
    28 december, 2012 vid 13:25

    Så mycket har jag förstått att piratbrädan (ice-carve) är snabbast, men den andra svänger bättre. Piratbrädan går också bättre på varierande och sämre underlag, behöver inte vara blankis. Är det så? Är grejjorna de säljer på Surfspot bra, eller var köper man?

  • kinetic

    Medlem
    28 december, 2012 vid 14:42

    Nej man kan inte säga att Piraten är snabbast, båda är ungefär jämnsnabba. Det man däremot kan säga är att Piraten klarar fler “förhållanden”, knöggel eller snöhögar är i regel inga problem. Sen kan man stå o “pressa” mer som på en vindsurfingbräda när man speedar på en Pirat, en fler-medes bräda är nog lite känsligare på den punkten. Bäst underlag är hård skare, då greppar det bra, svänger bra o framför allt så är det inte så jävla halt när man skall stanna eller kliva av*haha*

  • bicless

    Medlem
    28 december, 2012 vid 16:19

    @McRill 704967 wrote:

    Så mycket har jag förstått att piratbrädan (ice-carve) är snabbast, men den andra svänger bättre. Piratbrädan går också bättre på varierande och sämre underlag, behöver inte vara blankis. Är det så? Är grejjorna de säljer på Surfspot bra, eller var köper man?

    Man kan köpa både 4 medars och piraten hos oss. Vi har en variant på piraten som heter RAD, den är snarlik men har lite annan design, kommer från samma fabrik.

    Priset inkluderar moms och man har alla garantier, reklamationsrätt mm som när en privatperson köper av en butik.

    Vill man testköra kommer jag kanske vara ute på söndag här i Stockholm, annars är det ett bra tillfälle hooka up på nått av de icecup event som går av stapeln. I alla fall om man bor i Mellansverige.

    Mvh

    Bicless

  • lbj

    Medlem
    29 december, 2012 vid 10:55

    @mackee 704966 wrote:

    Vilken har bäst speed ?

    Isabella… Tror du mig inte så tala med Mården.

  • kinetic

    Medlem
    29 december, 2012 vid 12:02

    LBJ: Mja…Klass 3 jakterna är nog ändå snabbare, på is iaf…Men jag är ganska säker på att en tillräckligt galen is-surfare har goda möjligheter att nå 55 knop under bra förhållanden, oavsett brädtyp. Sen är det en massa mer “meck” med en Isabella eller Klass 3 jakt jämfört med is-bräda. Dessutom är speed-surfing på is relativt nytt, är väl egentligen bara en 7-8 stycken som verkligen satsat, däribland Mården som kört runt 45 knop med sina plankor har jag för mig. Sen har vi Trimmarn o Ripper_70 här på forumet som är blixtrande snabba båda två, de ligger o toppar kring 45 knop på sjöar som Drevviken, o det är banne mig inte lätt då man har max 1500 m på sig att få upp farten OCH stanna, lägg till ojämn o bying vind så blir det ännu knepigare…En annan aspekt är att det inom issurfing finns olika klasser, Isabella är inte en “Ice Snowsled Windsurfer”, det är lite som om kite:are o vindsurfare skulle jämställas på vatten, inte riktigt rättvist…Vi får vänta o se vad som händer, men is-surfarna är inte långt efter, Jeffrey Brown har toppat 55knop som mest på 100m, “bara” 5 knop efter Mr Mård :).

  • mackee

    Medlem
    29 december, 2012 vid 12:07

    @lbj 704991 wrote:

    Isabella… Tror du mig inte så tala med Mården.

    För mycket Båt vill ha lite Surf känsla

  • marden

    Medlem
    29 december, 2012 vid 16:27

    Jaha fråga mig …

    Mina ören .
    Klass 3 , nog häftigt men tungt och stort krävs vagn och flera gubbar att bära o fixa

    Isabellan lika meckigt som att w-surfa , får plats på takräcket och bärs av en gubbe och tar lika lång tid att skruva ihop som ws .
    Tar stor plats i garaget
    Minst 2 växlad ,i lättare vindar lite segelbåt som går att kryssa runt med barn/frun o vänner kan prova eller åka o grilla korv bakom någon ö
    I vindar över 10 snabbast och nog faktisk mest ws känsla i o med acc och kraften man kan generera .
    i vindar över 15 kan det bli hysteriskt och det bara skenar hejdlöst ..
    mitt val i vindar över 15 då adrenalinpåslaget går i taket eller om isen är dålig

    Men då kan man nästan gå på dn-jakten som kör 8or runt isabellan i vindar under 10m/s men den tål inte mer vind än så heller

    Priate brädan har jag bara provat lite kort , liknar surfstansen och går fort rakt fram och klarar sig på sämre is ,tål mycket vind och går därför fort ( såg helt galet ut när timmarn körde 50 kn på en is med snöhögar på ) jag har inte sett någon klara gippa pån och går “skramligt” över isen .
    Tar liten plats och går snabbt att komma igång rigga ett segel och du är klar
    men går bort för mig när den svängern för dåligt och “skramlar”

    4-medars rolig att köra på .går mjukt och gippar o svänger med en go känsla
    Dom flesta har problem med stabiliteten när det går fortare ,men det går nog att lösa ?
    mitt val om det blåser under 7m/s men går även att köra i starkare vindar ,men det är svårt att hänga fullt ut i selen och ladda på för fullt med mycket fentryck i bakfoten ..iafl på min

    min egen 3-medars som bygger på priatens enkelmed bak och 4-medens flex och sväng i övrigt.
    Får mer ws-stans med tryck på “fenan” o häng i selen . svänger inte riktigt lika “skönt” som 4an men jag har bättre fart o @race på 3an.
    självklart mitt val i vind 8-15m/s

    en stor del för mitt issurfande ligger i själva byggandet och tycker det är kul att se o möta andras farkoster, så jag tycker alla ska bygga sina egna…
    samtidigt jobbar jag som husbyggare/snickare och förstår att alla inte tycker det är lika kul eller har tid/kan.
    så sist byggde jag två lika danna 3,1or för att kunna sälja en till någon som har tid att använda den eller ha att låna ut till vänner som vill hänga med ut ibland..
    nu vet jag inte om Mick vill köpa den ? han vill nog prova först ,annars är den till saluför 5000kr eller så kan jag hjälpa till att bygga andra farkoster i lämplig färdigställande grad

    http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?75-Is-amp-Sn%F6surf

    och till sist måste man fråga sig om man vill ha en till hobby som inne bär att studera vindkartor och jaga blankis runt om i landet.
    vilket kanske är den största tjusning i ws ?att det alltid kunnat blåsa lite mer eller varitännu lite plattare eller lite varmare eller eller…..men nästa år då.

  • kinetic

    Medlem
    29 december, 2012 vid 16:39

    Mården: Nä gippa på is med Piraten är ap-svårt, mest för att det går så förbannat fort o man vet inte riktigt var man ska göra av seglet under gippen. Släpper man ut det så trycks brädan tillbaka så att säg, eller så blir det “tvärnit + fall”. Möjligen en “duck” då, men det krävs nog en expert på ren is, lättare på snö när det går långsamt. Nej skall man vända med Piraten på is så är det “stagisar” som gäller, man kan med lite övning få på “fullfarts stagisar” fullt jämförbara i fart med en gipp. Övning ger färdighet, o Trimmarn kan gippa brädan bra när det är skar-snö, finns en film där han sätter gipp efter gipp efter gipp….
    Skall du köra imorgon förresten? Kumlabadet?

  • vindsokaren

    Medlem
    29 december, 2012 vid 16:42

    Så mycket har jag förstått att piratbrädan (ice-carve) är snabbast, men den andra svänger bättre. Piratbrädan går också bättre på varierande och sämre underlag, behöver inte vara blankis. Är det så? Är grejjorna de säljer på Surfspot bra, eller var köper man?

    4-medars kanske du kan prova att bygga själv.
    Ice-carve skulle nog vara lite för mycket jobb att göra så den är nog bäst att köpa

  • vindsokaren

    Medlem
    29 december, 2012 vid 16:56

    @McRill 704967 wrote:

    Så mycket har jag förstått att piratbrädan (ice-carve) är snabbast, men den andra svänger bättre. Piratbrädan går också bättre på varierande och sämre underlag, behöver inte vara blankis. Är det så? Är grejjorna de säljer på Surfspot bra, eller var köper man?

    4-medars kanske du kan prova att bygga själv.
    Ice-carving blir kanske svårare att göra bäst att köpa.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Var säsong har sin tjusning…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.