Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var surfa kring Nyköping i helgen?

  • Var surfa kring Nyköping i helgen?

    Publicerad av phu på 24 augusti, 2007 vid 07:58

    Har lovat att följa med till svärföräldrarnas nya sommarställe som ligger vid Vrena väster om Nyköping i helgen. Samtidigt ser jag att det kan bli vind till helgen och är grymt sugen på att prova min nyinköpta freestylebräda. Så till min fråga, var surfar man bäst på SV-V vindar kring Nyköping? Någon som har provat surfa på Yngaren? Var kliver man i i så fall?

    /phu

    surfmeister svarade 16 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • fnassel

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 09:32

    Om du går in på tex. eniro så ser du en liten udde söder om Ekeby. Där finns en liten sandstrand som är alldeles utmärkt att komma ner vid! Jag upplever det att de bästa vågorna får du på andra sidan sjön om du vill hoppa lite! Här blir du troligen ensam!

    Vi nyköpingsbor är lite kluvna över var man skall segla på Väst. Personligen föredrar jag Nävekvarn (Skeppsvik) Där kliver man i vid badstranden fast precis öster om den lilla klippan. Här blir det hyggligt höga dyningar och en del rätt fina ramper om vinden är 10 m/s eller mer.
    Här brukar det max vara ett par 3 man. Hör med Ippa han hänger säkert på!

    Många seglar vid vår egen strand utanför Strandstuviken även på Väst. I mina ögon väldigt byigt och helt platt! men du får säkerligen sällskap.

    På väg ut till strandstuviken passerar du en liten lada just där vägen delar sig (en mot strandstuviken och en mot Surfstranden) tittar du ner här kan du se om någon kör på den innre nyköpingsfjärden. Oftast kitare! Här är det nästan helt platt men på väst och nordväst betydligt jämnare vind än på Surfklubben.
    Launchen är skitsunkig genom dyig vass!

    Personligen är jag tyvärr i din fina hemstad i helgen så jag kan inte hänga med!

  • phu

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 12:58

    Stort tack för snabbt och bra svar! Lutar nog åt att jag provar Ekeby eller Nävekvarn. Ekeby ser ut som ett lämpligt ställe för nybörjare också? Ska försöka få svågern att börja surfa också 🙂

    /phu

  • gammel-ippa

    Medlem
    24 augusti, 2007 vid 13:29

    Näfveqvarn är det som gäller, eller rättare sagt Skeppsvik. Tag vänster vid Nävekvarn – efter ca 300 meter sväng höger mot Skeppsvik – efter ytterligare 5-600 meter sväng höger igen då kommer du ner till parkeringen där man riggar helt i lä, för att sedan bära ner grejorna över berget till själva surfstället.
    välkommen till ett kanonställe på SV-V när det brallar i:cool2:

  • phu

    Medlem
    27 augusti, 2007 vid 20:07

    Vart ju en kanondag vid skeppsvik i lördags. Stort tack för guidningen! Och tack igen till dig som lånade ut fenan, du räddade dagen för mig 🙂
    Ser fram emot fler helger med surf i Nyköpingstrakten!

    /Peter

  • tropic

    Medlem
    1 september, 2007 vid 14:37

    Är det skeppsvik som gäller även imorn söndag?

  • fnassel

    Medlem
    1 september, 2007 vid 15:45

    Troligen!
    Kan vara lite mycket på Syd.
    Jag, Ippa och Goose siktar på att vara där vid 10.00 och framåt.
    Ring mig på 070-550 82 37 i morgon så vet vi bättre!

  • goose

    Medlem
    1 september, 2007 vid 17:44

    Tjena!
    Efter bra dagar de senaste 2 veckorna i Varberg och norra Öland är det då dags för Nävekvarn! Kommer vara där från 11-tiden och tills jag inte orkar mer….

    Hoppas vi blir några stycken!

  • surfmeister

    Medlem
    1 september, 2007 vid 18:57

    @Goose 410781 wrote:

    Kommer vara där från 11-tiden och tills jag inte orkar mer….

    Dvs Goose åker hem vid 11:30………

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Var surfa kring Nyköping i helgen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.